محسن کوهکن گفت: لاریجانی می‌داند تا آخرین لحظه چگونه کارگزاران را در برزخ نگه دارد.

محسن کوهکن: لاریجانی کارگزاران را به بازی گرفته است/ لاریجانی زمانی به انتخابات وارد می‌شود که از اجماع حداکثری مطمئن باشد/ نباید اجازه دهیم شرایطی مانند سال76 به وجود آید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: محسن رهامی گفته است که حزب کارگزاران سازندگی تصمیم خود را مبنی بر حمایت از علی لاریجانی گرفته است. این گزاره می‌تواند منشأ اختلافاتی میان اصلاح‌طلبان با کارگزاران باشد زیرا آنها به دفعات اعلام کرده‌اند که از نیروی غیراصلاح‌طلب حمایت نمی‌کنند. اما ابعاد حمایت کارگزاران از لاریجانی چه خواهد بود؟

محسن کوهکن، فعال سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «هر جریان سیاسی منطق انتخاباتی خود را دارد و سعی می‌کند با نیروی حداکثری‌اش وارد انتخابات شود اما در این بین ملاحظاتی را در نظر می‌گیرد؛ به نحوی که بررسی می‌شود اگر آن نیرو مقبولیتی نداشته باشد در نهایت بر او اجماع رخ نمی‌دهد یا اگر نتواند تأیید صلاحیت شود، به سراغ نیرو یا نیروهایی می‌روند که تأیید صلاحیت شوند».

او درباره حمایت کارگزاران از لاریجانی اظهار کرد: «اینکه چرا در مقطع کنونی حزب کارگزاران سازندگی به سمت آقای لاریجانی رفته است دلیلش این است که نیروهای این حزب همیشه محافظه‌کار بوده‌اند و چون در سیاست‌ورزی هم یدطولایی دارند، بر کسی سرمایه‌گذاری می‌کنند که احتمال تأیید صلاحیتش بالا باشد. آنها همیشه یکی به نعل و یکی به میخ می‌زنند و نمی‌خواهند دستشان در انتخابات خالی بماند».

این فعال سیاسی ادامه داد: «البته این را هم بگویم که فقط کارگزاران به دنبال آقای لاریجانی نیست، بلکه لاریجانی هم به کامل‌ترین شکل کارگزاران را بازی می‌دهد. او نیروی زیرکی است و می‌داند چه‌طور می‌تواند کارگزاران را تا انتخابات در حالت برزخ نگه دارد تا ببیند آنها می‌توانند حمایت دیگر اصلاح‌طلبان را جذب کنند یا نه».

او درباره اینکه به هر حال در نهایت لاریجانی نامزد انتخابات می‌شود یا نه، تصریح کرد: «خبرهایی که به دست من رسیده است، حکایت از آن دارد که آقای لاریجانی تا این لحظه بنای حضور در انتخابات ندارد اما تا روز انتخابات اتفاقات بسیاری رخ می‌دهد که می‌تواند این تصمیم را تغییر دهد. آقای لاریجانی در حال سبک‌سنگین‌ کردن این است که چه میزان ائتلاف بر خود شکل می‌گیرد. اگر نیروهای اندکی از او حمایت کنند؛ یعنی برای مثال فقط کارگزاران حامی‌اش باشد در انتخابات شرکت نمی‌کند. به نظر می‌رسد که نیروهای ولایی و انقلابی از آقای لاریجانی حمایت نمی‌کنند و پایگاه او در جبهه اصولگرایی بسیار محدود است. او منتظر است و ارزیابی می‌کند که آیا اولا همه اصلاح‌طلبان به خود اجماع می‌کنند یا نه و ثانیا اگر اصلاح‌طلبان اجماع کنند، دیدگاه بخش‌هایی از اصولگرایان چگونه خواهد بود».

کوهکن درباره وضعیت انتخاباتی اصولگرایان و مخاطرات پیش روی آنها هم خاطر نشان کرد: «ما اصولگرایان باید از تصمیمات دقیقه نودی پرهیز کنیم. اگر قرار باشد اصولگرایان تا روز قبل از انتخابات مدام بگویند باید فلانی باشد و فلانی انصراف دهد و تکلیف خود را ندانند، ممکن است شاهد شرایطی مانند انتخابات سال76 باشیم و در لحظات آخر عده‌ای موج‌سوار از بلاتکلیفی اصولگرایان سوءاستفاده کنند و شرایط را به نفع خود رقم بزنند و ما نباید اجازه دهیم چنین شرایطی به وجود آید».

او در پایان گفت: «من تصور می‌کنم در این دوره احزاب و گروه‌ها بیش از همیشه با نامزدها لابی می‌کنند و سهم‌خواهی‌ها بیشتر خواهد بود؛ به همین دلیل هیچ چیز معلوم نیست و این احتمال وجود دارد که در نهایت یک جناح با سهم‌گیری سیاسی از یک نامزدی حمایت کند که اصلا پیش‌بینی نمی‌شد از او حمایت کند؛ بنابراین اصولگرایان در چنین شرایطی باید با آگاهی کافی از فضای موجود در وقت مناسبی به اجماع برسند تا بازهم تأکید می‌کنم شرایطی مانند انتخابات سال76 به وجود نیاید».