یک عضو شورای مرکزی حزب ندا گفت: تصور می‌کنم اجماع اصلاح‌طلبان از طریق نهاد اجماع‌ساز حاصل نمی‌شود.

عیسی چمبر: نهاد اجماع‌ساز مانند شورای عالی سیاست‌گذاری احزاب را بی‌معنی می‌کند/ نهاد اجماع‌ساز آسیب مهمی به اعتبار خاتمی می‌زند/ اصلاح‌طلبانی تندرو می‌خواهند فضا را رادیکال کنند/ اصلاح‌طلبان از طریق این نهاد به اجماع نمی‌‌رسند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان امروز (یکشنبه) نخستین جلسه عمومی‌اش برگزار می‌شود تا اصلاح‌طلبان رسما فعالیت انتخاباتی خود را کلید زده باشند. این تشکل انتخاباتی که گویا از این پس نام «جبهه اصلاحات ایران» خواهد داشت در شرایطی تشکیل می‌شود که انتقادهای زیادی از سوی بخشی از اصلاح‌طلبان نسبت به ساختار و اِعمال نفوذ اشخاص در روند تصمیم‌گیری‌ها در این نهاد انتخاباتی اظهار می‌شود و به نظر می‌رسد که باوجود چنین تشکل انتخاباتی اما مسیر اصلاح‌طلبان برای رسیدن به اجماع بر سر نامزد واحد دشوار باشد.

عیسی چمبر، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان درباره سازوکار نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان به «مثلث‌آنلاین» گفت: «من معتقدم که اصلاح‌طلبان اگر قرار باشد منطقی عمل کنند باید یا به سمت ایجاد یک یا دو حزب فراگیر و قدرتمند بروند تا بتوانند نظرات مختلف را پوشش دهند یا آنکه یک جبهه فراگیر فراحزبی تشکیل دهند. آنچه در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان رخ داد، عملا احزاب را بی‌معنی کرد. قرار بود که در شورای عالی احزاب تقویت شوند اما عکس هدف اولیه رخ داد و احزاب از کارکرد خود افتادند و افراد به صرف تقرب به اشخاص تصمیم‌گیر در آن شورا می‌توانستند در لیست‌های انتخاباتی قرار بگیرد. اکنون هم وضعیت در نهاد اجماع‌ساز همین است و وضعیت فرقی با دوران شورای عالی سیاست‌گذاری نکرده است و انتظار می‌رود با سازوکاری که وجود دارد، احزاب بیش‌ از پیش ضعیف شوند».

او درباره نقش سید محمد خاتمی در نهاد اجماع‌ساز با همان جبهه اصلاحات ایران بیان کرد: «نهاد اجماع‌ساز آسیب مهمی به اعتبار آقای خاتمی وارد می‌کند و بهتر بود او وارد چنین مناسباتی نمی‌شد و خودش را خرج برخی نیروها نمی‌کرد. این سازوکار انتخاباتی صرفا از سرمایه اجتماعی آقای خاتمی استفاده می‌کند و در نهایت مدل دموکراتیکی در انتخابات به مردم عرضه نمی‌کند».

او درخصوص نفوذ برخی شخصیت‌ها در این نهاد انتخاباتی بیان کرد: «طبیعی است که وقتی نقش حزب در یک تشکیلات منتفی شود، افراد نقش‌آفرین اصلی می‌شوند و آنها بر اساس سلایق خود تصمیم می‌گیرد. در چنین شرایطی به هیچ‌وجه نمی‌توان انتظار یک فرایند دموکراتیک را داشت زیرا اشخاص منافع خود نه منافع یک جریان سیاسی را لحاظ می‌کنند».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا برخی عناصر افراطی اصلاح‌طلب نهاد اجماع‌ساز را به سمت رادیکالیسم سوق می‌دهند یا نه، تصریح کرد: «حتما افرادی تندرو در این تشکیلات حضور دارند و تمایل به رادیکال‌شدن فضا دارند اما به نظر من رادیکالیسم در عرصه سیاسی ایران ریشه‌دارتر از تحرک برخی افراد است».

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا نهاد اجماع‌ساز تحت تأثیر حزب اتحاد ملت است، خاطرنشان کرد: «یک سری احزاب هستند که سعی می‌کنند شخصیت‌های نزدیک به خود را به عنوان محور تصمیم‌گیری‌ها معرفی کنند و صرفا آنها نقش جدی بگیرند. البته این را بگویم که آنها هم بازنده خواهند بود زیرا وقتی در فضایی غیردموکراتیک اتحاد میان نیروها به وجود نیاید، پیروزی برای هیچکس به وجود نمی‌آید و همه ضرر می‌کنند».

چمبر در پایان درباره اینکه در نهایت اصلاح‌طلبان می‌توانند بر سر نامزد واحد به اجماع برسند یا نه، گفت: «من تصور می‌کنم اجماع اصلاح‌طلبان از طریق نهاد اجماع‌ساز حاصل نمی‌شود و اگر اجماعی هم رخ دهد، با افکار عمومی اصلاح‌طلبان را به سمت اجماع هدایت می‌کنند».