علی صوفی گفت: وضعیت نهاد اجماع‌ساز مستلزم نشستی است که در آینده برگزار می‌شود.

علی صوفی: ممکن است نهاد اجماع‌ساز با فروپاشی مواجه شود/ من ظرفیتی در جبهه اصلاحات برای کارهای محتوایی و ارائه مانیفست نمی‌بینم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت اصلاح‌طلبان مبهم است و معلوم نیست قرار است در آینده چه کار کنند. آیا بناست آنها با همین نهاد اجماع‌ساز ادامه دهد و از دست از کار تشکیلاتی نکشند یا آنکه این نهاد تشکیلاتی هم مانند شورای عالی سیاست‌گذاری منحل می‌شود؟

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات و از اعضای نهاد اجماع‌ساز درباره آینده این تشکل انتخاباتی به «مثلث‌آنلاین» گفت: «وضعیت نهاد اجماع‌ساز مستلزم نشستی است که در آینده برگزار می‌شود که در آن جلسه که احتمالا حضوری و نه مجازی خواهد بود، مشخص می‌شود که قرار است اصلاح‌طلبان به چه شیوه عمل کنند».

او ادامه داد: «در جبهه اصلاحات اصل احزاب هستند؛ یعنی شاکله اصلی جبهه اصلاحات مشتکل از احزاب است که تعدادشان معمولا ثابت است. در کنار احزاب شخصیت‌های حقیقی هم به نهاد اجماع‌ساز اضافه شدند که در این بخش ممکن است همواره تغییراتی وجود داشته باشد که آقای علوی‌تبار نیز یکی از اعضای حقیقی بود که روز گذشته استعفای خود را خطاب به آقای نبوی ارائه داد. در گذشته هم آقایان موسوی‌لاری و عارف از حضور در این نهاد کناره‌گیری کرده بودند. اگر قرار باشد اعضای نهاد اجماع‌ساز یک به یک استعفا دهند، دیگر نهاد اجماع‌ساز از مفهوم اولیه خود تهی می‌شود و احتمال از پاشیدنش وجود دارد».

این فعال سیاسی درباره شیوه فعالیت اصلاح‌طلبان بیان کرد: «تا دو سال دیگر هیچ انتخاباتی برگزار نمی‌شود و فعلا ضرورت تشکیل یک تشکل دیگر هم احساس نمی‌شود و به نظر من اگر نهاد اجماع‌ساز از بین برود بعید است به این زودی‌ها تشکل مشابه دیگری ایجاد شود اما به هر حال همه‌چیز به جلسه پیش روی اصلاح‌طلبان بستگی دارد».

او همچنین درباره موضوع بازگشت به جامعه و ارائه استراتژی و مانیفست از سوی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: «تا جایی من به یاد دارم در آیین‌نامه نهاد اجماع‌ساز بیشتر بحث‌ها انتخاباتی و تشکیلاتی است و سعی شده برای ایجاد اجماع بر نامزد واحد موضوعاتی گفته شود و خیلی ربطی به موضوعات محتوایی ندارد. گرچه در گذشته به شورای عالی سیاست‌گذاری این اختیار داده شده بود که چنین بحث‌هایی را مطرح کند اما در نهاد اجماع‌ساز چنین بحث‌هایی پیش‌بینی نشده است. یک بند در آیین‌نامه نهاد اجماع‌ساز وجود داشت که مربوط به بحث‌های محتوایی بود که آن هم حذف شد».

صوفی در پایان گفت: «جبهه اصلاحات به صورت اقتضایی تصمیم می‌گیرد و کار محتوایی انجام نمی‌دهد و حتی در فراخوانی که برای افرادی که تمایل به نامزدشدن داشتند هم از قید اصلاح‌طلبی استفاده نشد و فراخوان به صورت عام بود. بنابراین من ظرفیت استراتژی‌سازی و ارائه مانیفست را در جبهه اصلاحات نمی‌بینم و همه تصمیمات اقتضایی و سیاسی است».