رئیسی باید بتوان به شعارهایش جامه عمل بپوشاند تا هم اعتماد عمومی را بازسازی کند و هم دستِ‌کم بخشی از ویرانی‌های دولت روحانی را جبران کند.

رئیسی باید چه ملاحظاتی را در نظر داشته باشد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سید ابراهیم رئیسی راه سختی را در پیش دارد؛ او میراث‌دار دولتی است که در ناکارآمدی از هیچ چیز فروگذار نکرد و آن‌قدر چشم به عنایت غربی‌ها داشت که عملا اقتصاد داخلی ایران در دوران زمامداری حسن روحانی رو به ویرانی رفت. حالا رئیسی آمده است تا بتواند دستِ‌کم قدری از ویرانی‌های گذشته را جبران کند اما او نیز اگر ملاحظات خاصی را در نظر نداشته باشد، به مشکل برمی‌خورد.

نخستین ملاحظه اساسی رئیسی که در شعارهای انتخاباتی‌اش هم به وفور دیده می‌شد، مبارزه با فساد بود. پدیده فساد  اقتصادی خاصه در دو دهه اخیر بسیار کشور را درگیر خود کرده است. رئیسی در قوه قضائیه هم سابقه روشنی در برخورد با مفسدان اقتصادی داشت او حالا باید به این شعارش یعنی مبارزه با گلوگاه‌های فساد جامه عمل بپوشاند و سعی کند در قوه مجریه دست در این راستا اقدامی شایان انجام دهد.

دومین ملاحظه او برقرار عدالت است. به دلیل نابسامانی‌های گسترده اقتصادی در سال‌های اخیر فاصله طبقاتی به شدت گسترش یافت و به نوعی پول‌دارها، پول‌دارتر و فقرا، فقیرتر شدند. رئیسی در شعارهای انتخاباتی‌اش خود را مدافع عدالت معرفی می‌کرد و حتی حامیانش از او با عنوان سید محرومان یاد می‌کردند. او اگر نتواند به شعار عدالت عمل کند عملا بخش مهمی از وعده‌هایش را اجرایی نکرده است.

سومین موضوع حمایت از تولید و تولیدگران است. رئیسی بارها نسبت به تعطیلی کارگاه‌های تولیدی و کارخانه‌های در دولت روحانی انتقاد کرد و انتظار می‌رود در عین حال که نسبتی معقول میان واردات و تولید برقرار کند، بتواند چرخ تولید را دوباره به حرکت درآورد.

چهارمین مسئله مهار تورم است. گرانی در سال‌های اخیر بر همه بخش‌های اجتماعی فشار بیش از حد وارد کرد و قدرت خرید مردم را کاهش داد. حتما رئیسی باید بتواند در وهله اول تورم را مهار و از طرفی ارزش پول ملی را بالا ببرد.

پنجمین موضوعی که بسیار حایز اهمیت است، اشتغال است. به دلیل مصائب شدید اقتصادی و البته کرونا بسیاری از مردم شغل‌های خود را از دست دادند. با چنین شرایطی دولت بعدی با توجه به شعارهایی که داده شده است باید بتواند از پس تأمین شغل برای عموم برآید.

ششمین محور مسکن است که بسیار روشن در شعارهای انتخاباتی رئیسی به چشم می‌خورد؛ به نحوی که او گفت سالانه چندمیلیون مسکن خواهیم ساخت. یکی از مشکلات مهم این روزهای بخشی از مردم ایران نداشتن مسکن متناسب یا بالا بودن اجاره‌بهاست. اگر رئیسی بتواند این موضوع را محقق کند عملا به بارزترین شعار انتخاباتی‌اش عمل کرده است.

هفتمین محور هم سیاست خارجی است. ایران در دوران دولت حسن روحانی نتوانست از پس برقراری روابط مبتنی بر عزت و قدرت با دنیا به خوبی برآید؛ به نحوی که مشاهده شد وقت کشور به مدت هشت سال مصروف اعتماد افسارگسیخته به غربی‌ها شد که در نهایت نتیجه این اعتماد قراردادی بدون ضمانت اجرای مشخص به نام برجام شد. گرچه اکنون برجام به عنوان یک سند بین‌المللی شناخته می‌شود و ایران متعهد است مفاد آن را اجرا کند اما انتظار آن است که دولت انقلابی رئیسی در صورتی خود را متعهد به اجرای برجام بداند که طرف‌های غربی‌ هم بی‌کم‌وکاست آن را اجرا کنند. علاوه بر این رأی‌دهنگان به رأی انتظار دارند که از این پس در تمام شئون بین‌المللی ایران از سر عزتمندی و اقتدار مذاکره کند.