اصلاح‌طلبان با وارونه جلوه‌دادن حقیقت می‌خواهند رئیسی تحت فشار قرار دهند تا سهمی از دولت سیزدهم بگیرند.

پشت پرده سوءاستفاده اصلاح‌طلبان از کلیدواژه «دولت فراجناحی»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: دولت سیزدهم، دولتی فراجناحی خواهد بود؛ این سخنی است که سید ابراهیم رئیسی بر آن تأکید ویژه‌ای دارد و می‌خواهد از تمام ظرفیت‌های فکری موجود در جامعه استفاده کند. او حتی برای نشان دادن اقدامی عملی در این راستا دفترش را مسئول کرد که بعد از انتخابات با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب تماس گرفته شود که چنین شد و اصلاح‌طلبان هم در ابتدا متعجب از و سپس از احترامی که رئیسی به آنها گذاشته بود، استقبال کردند اما هرچه پیش رفتیم مشاهده کردیم که گویا اصلاح‌طلبان انتظار دارند رئیسی جای ویژه‌ای در کابینه‌اش برای آنها در نظر بگیرد و حتی برخی چنان سخن گفتند که گویی حضور در کابینه حق آنهاست؛ در صورتی که تغییر دولت و رأی ملت به دولتی متفاوت از آنچه در هشت سال اخیر تجربه کرده‌اند به‌معنای مطالبه تغییر سیاست‌های موجود است. اصولا فلسفه انتخابات، انتخاب یک روش است نه لزوما یک فرد؛ بنابراین رئیسی هم می‌داند که انتخابش صرفا رأی به خود او نبوده است؛ بلکه رأی به نیروهای انقلاب است.

اصلاح‌طلبان در هشت‌سال گذشته نشان دادند قادر به تحقق شعارهایشان نیستند و چه‌بسا اوضاع را به‌خصوص در حوزه اقتصادی بغرنج‌تر از زمانی کردند که دولت را در سال92 تحویل گرفتند. این شرایط در حالی است که دولت اصلاح‌طلب روحانی در تمام زمینه‌ها از جمله اقتصاد و سیاست خارجی نظر هیچ‌یک از منتقدان را نمی‌شنید و حتی روحانی درباره منتقدان شیوه دولت در مذاکرات هسته‌ای با تحقیرآمیزترین الفاظ خطاب می‌کرد و به طعنه منتقدان را عده‌ای دلواپس خطاب می‌کرد. در زمینه اقتصادی نیز در عین حال که هشدار بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بر ضرورت توجه به ظرفیت‌های تولید داخلی وجود داشت، دولت صرفا چشم به غربی‌ها دوخته بود.

حالا در این شرایط مردم بعد از هشت سال فشار سخت اقتصادی و ناامیدی در زمینه سیاست خارجی با نه به اصلاح‌طلبان، نیروهای انقلاب را برگزیدند و منطقی نیست که بازهم شاهد حضور همان نیروها در کابینه دولتی باشند باشند که بنای تغییر سیاست‌های سال‌های اخیر را دارد. با در نظر داشتن همه این موضوعات حتما دولت رئیسی نمی‌تواند دولتی بینابینی متشکل از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باشد زیرا تحقق چنین شرایطی به معنای تخطی دولت سیزدهم از رأی مردم است که بی‌تردید رئیسی نیز خواهان چنین شرایطی نیست اما اصلاح‌طلبان با وارونه جلوه‌دادن هدف رئیسی می‌کوشند با تحت فشار قرار دادن رئیسی فضایی ایجاد کنند که او دستِ‌کم چند جای ویژه برای اصلاح‌طلبان در نظر بگیرد؛ در صورتی که هدف رئیسی از تماس با اصلاح‌طلبان و ذکر دولت فراجناحی شنیدن همه صداهای موجود در کشور و به رسمیت شناختن همه گروه‌های سیاسی است تا اولا بتواند در چنین فضایی ثبات را جایگزین تنش‌های سیاسی کند و ثانیا برخلاف رویکرد اصلاح‌طلبان صدای منتقدان را هم بشوند و دستگاه اجرایی را خالی از تکبر و تک‌صدایی کند.