متعاقب تماس‌ دفتر رئیسی با اصلاح‌طلبان باید دید که آنها تعاملی سازنده با دولت خواهند داشت؟

اصلاح‌طلبان دست از کارشکنی می‌کشند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: ماجرای تماس‌های دفتر سید ابراهیم رئیسی با فعالان سیاسی موضوعی است که در چندروز اخیر به عنوان یکی از خبرهای پر سروصدای رسانه‌های کشور تبدیل شد که تقریبا تمام افرادی که با آنها تماس گرفته شده بود، این اقدام رئیسی را مثبت و در جهت مشارکت همه نیروهای سیاسی در اداره کشور تلقی کردند.

آن‌طور که گفته می‌شود علاوه بر تماس با چهره‌های اصولگرا، دفتر رئیسی با چهره‌های اصلاح‌طلبی چون احمد زیدآبادی، احسان مازندرانی، غلامحسین کرباسچی، عباس عبدی و جواد امام تماس گرفته شده است و از آنها نظر‌خواهی شده است. کرباسچی درباره ارزیابی‌اش از این اقدام دفتر ابراهیم رئیسی گفته است: «این اقدامات معمولا در اوایل دوره‌های ریاست‌جمهوری انجام می‌شود و جلساتی هم برگزار می‌کنند. امیدوار هستیم کار مفید و مؤثر و متداومی باشد. مهم این است که پیشنهادها و انتقادهایی که از ما دریافت می‌کنند، به آن ترتیب اثر دهند؛ یعنی تأثیرگذاری آن اهمیت دارد و اگر حالت تبلیغاتی نداشته باشد، کار مثبت و خوبی است».

جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران، هم درباره تماس دفتر ابراهیم رئیسی با او گفت: «بر‌اساس چیزهایی که شنیده‌ام، گویا با اکثر احزاب تماس گرفته‌اند. در این تماس جویای نظرات و پیشنهادهای ما شدند و گفتند اگر نقطه نظر خاصی داشتیم، به آنها اطلاع دهیم. البته فعلا ما چیزی برای آنها ارسال نکردیم، در کل تماس خیلی خاصی نبود. او درباره این اقدام دفتر رئیسی اضافه کرد: اگرچه کار خوبی است؛ اما این را که این‌قدر رسانه‌ای شود، درک نمی‌کنم. ارزیابی مثبت یا منفی آن را باید به آینده موکول کرد و ببینیم آیا از این نظرات استفاده خواهد شد یا خیر. فعلا برای قضاوت زود است. وقتی نتیجه این اقدام را دیدیم، بعد می‌توانیم راجع به آن صحبت کنیم».

عباس عبدی درباره این تماس‌ها در مصاحبه‌ای گفت: «همین اندازه هم خوب است و نباید بسیار بدبین بود و می‌توان با احتیاط از آن استقبال کرد. بعید می‌دانم که این نگاه زیانی داشته باشد. در حالی که بدبینی و رد آن قطعا زیان‌هایی دارد. بنده به شخصه از این اقدام استقبال می کنم و از گفتن آنچه که فکر می کنیم درست است و خدمت به جامعه  و مردم و دولت آینده است نباید استنکاف کرد».

احمد زیدآبادی هم درباره تماس دفتر رئیسی در توئیتی نوشت: «موبایل من معمولاً سایلنت است. ظهر که نگاهی به آن انداختم از خطی نامشخص چند بار تماس گرفته شده بود. با خود گفتم یا برادران بوده‌اند برای ایجاد مزاحمت و یا اینکه از خارج از کشور کسی تماس گرفته و شماره‌اش نیفتاده است. خط نامشخص اما باز هم زنگ زد و چون گوشی را برداشتم، گفته شد که از طرف دفتر سید ابراهیم رئیسی تماس گرفته‌اند. درخواست‌شان دریافت انتقادات، نظرات و پیشنهادات من به آقای رئیسی در مقام ریاست جمهوری بود. گفتم؛ اگر بخواند، چرا که نه؟ تأکید کردند که حتماً می‌خواند. با خود فکر کردم، خب، چه بهتر از این؟ لذا تصمیم گرفتم با توجه به مجموعۀ امکانات و محدودیت‌های آقای رئیسی، آنچه را به صلاح کشور و کمک به گذر ایران از این وضعیت اسفبار می‌دانم، به طورِ صریح و روشن و بدون هرگونه سانسور، هر از گاهی به صورت مکتوب به دفتر وی ارسال کنم و چنانچه به اندازۀ مثقالی هم مؤثر افتد، خالی از ارزش نخواهد بود. من مجموعۀ این مکتوبات را حفظ خواهم کرد تا روزی که امکان نشر عمومی آنها در مجموعه‌ای فراهم شود. از آنجا که در این تماس گفته شد قرار است از همۀ صاحب‌نظران در زمینه‌های مختلف نظرخواهی شود، امیدوارم این خود نشانه‌ای از تحولی عملی در رویکرد زمامداری در کشور ما باشد».

حالا باید دید که سید ابراهیم رئیسی در ادامه مسیر دولتش آیا می‌تواند فراجناحی عمل کند یا خیر؟ و از سوی دیگر آیا اصلاح‌طلبانی که همیشه ساز ناکوک می‌زنند تعاملی سازنده با دولت خواهند داشت یا باز هم بنای کارشکنی در پیش می‌گیرند؟