در گزارش پیش رو به بررسی کارنامه وزرای پیشنهادی رئیسی که به حوزه اقتصادی مربوط می‌شوند، می‌پردازیم.

نگاهی به تیم اقتصادی سید ابراهیم رئیسی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مهار نقدینگی و کنترل تورم، اصلاح نظام مالیاتی، کسری بودجه و ضرورت تغییر در نظام بودجه‌ریزی، ناترازی در تولید و مصرف برق، ابرچالش آب و پیامدهای اجتماعی و زیست محیطی آن، اصلاح نظام بانکی، توسعه صادرات غیرنفتی، مدیریت واردات، مقابله با تاثیرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا و تاثیرات تحریم‌ها از جمله مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور در حال حاضر هستند. سیدابراهیم رئیسی رییس جمهوری نیز شش روز بعد از برگزاری مراسم تحلیف، فهرست وزرای پیشنهادی خود را برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد تا نمایندگان بعد از بررسی صلاحیت آنها، سکان هدایت وزارتخانه‌ها را در اختیار کابینه سیزدهم قرار دهند. حالا در این مجال نگاهی به تیم اقتصادی دولت رئیسی می‌اندازیم.

مسعود میرکاظمی؛ رییس جدید سازمان برنامه و بودجه

رئیسی  قبل از تقدیم فهرست وزرای پیشنهادی به مجلس، با صدور حکمی سید مسعود میرکاظمی را به سمت معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب کرد تا دخل و خرج دولت را به وی سپرده باشد. سید مسعود میرکاظمی، متولد ۱۳۳۹ تهران دارای مدرک تحصیلی دکتری مهندسی صنایع است و پیش از این  مسئولیت‌هایی همچون وزیر نفت در دولت نهم و رئیس سازمان اوپک(۲۰۱۱)، وزیر بازرگانی در دولت دهم، نماینده تهران در مجلس نهم و رئیس کمیسیون انرژی مجلس، عضو هیات امنای بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، عضو و رئیس هیات مدیره سازمان اقتصادی رضوی، رئیس مرکز مطالعات بنیادی انقلاب اسلامی، رئیس دانشگاه شاهد، رئیس مرکز مطالعات لجستیک و مدیرعامل سازمان اتکا را برعهده داشته است.

خاندوزی؛ انتخاب رییسی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی

سیداحسان خاندوزی متولد ۱۳۵۹ و دارای مدرک دکترا از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات است. نمایندگی مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس دهم شورای اسلامی و استادیاری دانشگاه علامه طباطبائی (از سال ۱۳۹۳) و مدیر گروه اقتصاد اسلامی این دانشگاه از دیگر سوابق این وزیر پیشنهادی است. او در سال ۱۳۹۲ مسوولیت مدیر کلی بخش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است. عضو شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما و دبیر آن نیز بوده است. خاندوزی در دولت گذشته عضو هسته اندیشه ورزی وزارت امور اقتصاد و دارایی بود. از دیگر پست‌های این وزیر پیشنهادی عضویت در هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت از سال ۱۳۹۴ است. همچنین وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در سال ۱۳۹۸ به عضویت شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی درآمد.

وزیر پیشنهادی وزارت صمت کیست؟

سیدرضا فاطمی امین که در سال ۱۳۵۳ در شاهرود متولد شده، تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۳۷۱ در رشته الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد آغاز کرد و دکترای مدیریت راهبردی دانش دارد. از جمله سوابق اجرایی وی می‌توان به عضویت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس ستاد تحول صنایع و معادن و مشاور و مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد. آخرین سمت فاطمی امین، قائم مقام آستان قدس رضوی بود که پیش از آن مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی بوده است. از جمله دیگر سوابق کاری فاطمی امین، مجری پروژه شهر سالم مشهد، رییس ستاد تحول صنایع و معادن، مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده کشور، عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن، سخنگوی وزارت صنایع و معادن، مشاور دستیار ویژه رییس‌جمهوری و رییس پروژه‌های اقتصادی- تولیدی، قابل اشاره است.

عبدالملکی؛ جوان‌ترین وزیر پیشنهادی

عبدالملکی که تاکنون معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده متولد چهارم فروردین ماه سال ۱۳۶۰ است و مدرک دکتری اقتصاد خود را از دانشگاه اصفهان گرفته و عضویت هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) را در کارنامه خود دارد. از جمله سوابق وی می توان به عضویت هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور بین سال‌های ۸۹ تا ۹۱ و سمت مشاور وزارت امور اقتصادی و دارایی از سال ۸۵ تا ۸۸ اشاره کرد. همچنین سابقه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بین‌المللی بانک جهانی- فرانسه در سال ۲۰۱۰ و دبیری سمینار بین‌المللی بازنگری در «گزارش توسعه جهانی ۲۰۰۹» در کارنامه حجت عبدالملکی به ثبت رسیده است وی از سال ۱۳۹۴ به عنوان دبیر شورای اقتصاد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده است. دبیر اندیشکده آمایش بنیادین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، معاون رییس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام، عضو شورای فقهی صنعت بیمه (بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران)، مدیر بنیاد دانشنامه اقتصاد اسلامی و مجری ویرایش اول دانشنامه، دبیر علمی همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام، نظریه پرداز ملی در حوزه اقتصاد مقاومتی، صاحب نظر و چهره بین المللی در حوزه اقتصاد اسلامی و اقتصاد منطقه‌ای، تحلیل‌گر ارشد مسائل اقتصادی داخلی و بین المللی در رسانه های داخلی (صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، روزنامه ها و سایت های تخصصی، خبری و تحلیلی) و رسانه های خارجی (روزنامه ها، سایت های خبری- تحلیلی و ...) از دیگر سوابق حجت عبدالملکی است.

بررسی کارنامه وزیر پیشنهادی نفت

جواد اوجی دارای مدرک تحصیلی مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت اهواز است و فعالیت خود را از سال ۱۳۶۹ در صنعت نفت آغاز کرده است. وی که در دولت دهم، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران بوده، سایقه کار در شرکت های نفتی متعددی را نیز دارد. از جمله این سوابق می توان به مدیرعامل گروه اقتصاد مفید (زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره هلدینگ توسعه پترو مفید (زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و رئیس هیات مدیره هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (زیرمجموعه هلدینگ تاپیکو (شستا) اشاره کرد. اوجی همچنین رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی توسعه گاز ایران، عضو هیات رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت، رئیس هیات مدیره نظارت بر تولید و پالایشگاه‌های گازی، عضو هیات امنای دانشگاه صنعت نفت، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس‌جنوبی نیز بوده است. معاونت فنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس‌جنوبی، رئیس مهندسی نفت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس‌جنوبی، رئیس اداره مهندسی پتروفیزیک شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، کارشناس ارشد ارزیابی مخازن نفت و گاز نفت مناطق مرکزی و کارشناس ارشد مخازن نفت و گاز اداره مهندسی نفت مناطق نفت‌خیز جنوب از جمله سوابق کاری وزیر نفت پیشنهادی دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

رستم قاسمی؛ گزینه رییس جمهوری برای وزارت راه و شهرسازی

رستم قاسمی که سابقه ۲ ساله سکانداری وزارت نفت را در دولت دهم در کارنامه کاری خود دارد از طرف رییس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. رستم قاسمی سابقه فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ را در کارنامه خود دارد و از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان وزیر نفت دولت دهم فعالیت کرد. وی دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران آموزش راه دور از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۹۴ است. ریاست دوره‌ای اوپک، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، مدیرعامل شرکت قطارهای شهری، عضو اتاق بازرگانی و فرمانده مهندسی نیروی دریایی سپاه نیز از دیگرفعالیت های او در ۴ دهه اخیر است. وزیر معرفی شده از سوی آیت الله رییسی به مجلس متولد سال ۱۳۴۳ در لامرد از توابع استان فارس است. فرماندهی قرارگاه سازندگی نوح، مدیرعاملی و ریاست هیات مدیره شرکت مهندسی نیروی نفت، ریاست هیات مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و ریاست هیات مدیره شرکت کشتی‌سازی خلیج فارس (ایزوایکو) از دیگر سوابق اجرایی رستم قاسمی است.

وزیر پیشنهادی نیرو کیست؟

علی اکبر محرابیان در سال ۱۳۴۸ به دنیا آمده و مدرک مهندسی عمران خود را از دانشگاه علم و صنعت اخذ کرده است. محرابیان در سال ۱۳۸۶ (دولت نهم) بعد از برکناری علیرضا طهماسبی، سرپرست و سپس، وزیر صنایع و معادن شد. محرابیان در شهریور ۱۳۸۸ به کابینه دوم احمدی نژاد نیز با عنوان وزیر صنایع و معادن راه یافت و تا سال ۱۳۹۰ که این وزارتخانه با وزارت بازرگانی ادغام شد، عهده دار این مسئولیت بود. برخی از سوابق اجرایی علی اکبر محرابیان شامل مشاور رئیس جمهوری و رئیس ستاد طرح‌های ویژه در دولت نهم، طراح لایحه ساماندهی مصرف سوخت و گسترش حمل و نقل عمومی و حمایت از صنعت خودروسازی و صنایع جانبی و بسط این لایحه در قالب تبصره ۱۳ قانون بودجه است. همچنین وی رئیس و نماینده رییس جمهوری اسبق در ستاد تبصره ۱۳، نماینده ویژه رئیس جمهوری در کارگروه مسکن کشور، عضو شورای عالی فنی کشور بوده است. حمایت از صنعت داخلی در قالب تبصره ۱۳ در حوزه‌های مختلف صنعت، اعم از خودروسازی و صنایع جانبی از دیگر سوابق محرابیان است.

ساداتی‌نژاد؛ وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

سیدجواد ساداتی نژاد (متولد اول تیرماه ۱۳۵۱، کاشان) عضو هیات علمی دانشگاه تهران است که ریاست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را در مجلس یازدهم برعهده داشته است. وی که دکترای آبخیزداری خود با گرایش هیدرولوژی را از دانشگاه دولتی مسکو دریافت کرده، در دولت دهم معاون پارلمانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بود. ریاست دانشگاه کاشان، معاونت اداری و مالی دانشگاه تهران و دبیری کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای علوم، تحقیقات و فناوری کشور از جمله فعالیت‌های علمی و اجرایی این وزیر پیشنهادی است. ساداتی‌نژاد پس از تحصیل در رشته علوم تجربی در دبیرستان امام خمینی(ره) کاشان، مدارج علمی را در مقاطع کارشناسی در رشته مهندسی منابع طبیعی_آبخیزداری، کارشناسی ارشد در رشته مهندسی منابع طبیعی_آبخیزداری و دکتری در رشته مهندسی هیدرولوژی، به ترتیب در دانشگاه های مازندران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه دولتی مسکو طی کرد. عضویت در اداره جهاد سازندگی به عنوان معاون اداره آبخیزداری و مجری چندین پروژه بخش سیلاب و آبخیزداری در شهرستان کاشان ۷۸-۱۳۷۳، عضویت در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست صندوق پژوهشگران و فناوران ریاست جمهوری ۹۴-۱۳۸۷، عضویت در شورای تحقیقات آب کشور۹۴-۱۳۹۳، دبیری کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی شورای عالی عتف ۹۳-۱۳۸۹،   عضویت در هیات ممیزه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ۹۳-۱۳۹۰، عضویت در هیات ممیزه سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی ۹۳-۱۳۹۱، سردبیری نشریه علمی پژوهشی اکوهیدرولوژی دانشگاه تهران ۱۳۹۲ تاکنون و ریاست فراکسیون آب مجلس دهم از دیگر سوابق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است. وی به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۹ به عنوان نماینده منتخب مردم منطقه کاشان و آران و بیدگل به مجلس دهم و مجلس یازدهم راه یافته است.