توقع آن نیست که دولت رئیسی یک شبه تمام مشکلات را حل کند اما انتظار می‌رود که عزمی راسخ برای رفع مشکلات در دولت دیده شود تا زمینه احیای اعتماد عمومی به قوه مجریه فراهم آید.

رئیسی و ضرورت ترمیم اعتماد عمومی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت بر موضوعی تأکید کردند که بی‌تردید یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در سیاست امروز ایران است. ایشان گفتند «اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه تا حدی آسیب دیده است و راه ترمیم آن، یکی‌شدن حرف و عمل مسئولان است. باید در وعده‌ها و صحبت‌ها بسیار مراقب بود و اگر وعده‌ای داده شد، حتماً به آن عمل شود زیرا دادن وعده و عمل نکردن به آن موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد». رهبر انقلاب تاکید کردند: «اگر وعده‌ای دادید و بواسطه برخی مشکلات، امکان تحقق آن میسر نشد این موضوع را به مردم توضیح دهید و از آنان عذرخواهی کنید تا اعتماد مردم خدشه‌دار نشود».

سخنان مهم رهبر انقلاب اشاره به یکی از اساسی‌ترین ظرفیت‌های هر دولتی برای پیشبرد اهدافش دارد؛ سرمایه اجتماعی دولت که در اینجا دیگر چندان مطرح نیست که چه دولتی روی کار باشد زیرا در مقطع کنونی اعتماد عمومی مردم نسبت به دستگاه اجرایی مخدوش شده است که بر اساس گفته ایشان دولت سید ابراهیم رئیسی باید بکوشد تا این اعتماد از دست رفته را بازیابی کند.

نکته مهم دیگر سخنان رهبر انقلاب «یکی‌‌شدن حرف و عمل مسئولان» است. مردم در سال‌های اخیر سخنان دولتمردان را منطبق با واقعیت ندیدند؛ برای مثال دولت حسن روحانی مدعی بود که با به سرانجام‌رسیدن مذاکرات هسته‌ای تمام مشکلات اقتصادی رفع می‌شود که نه‌تنها چنین نشد بلکه در نهایت تحریم‌های سنگین‌تری علیه ایران وضع شد و این در حالی بود که رهبر انقلاب بارها در توصیه‌های خود به غیرقابل اعتماد بودن غربی و مشخصا بدعهدی‌های آمریکا اشاره کرده بودند اما دولت یازدهم و دوازدهم با نادیده‌گرفتن این توصیه‌ مهم به روش خود عمل کرد تا در نهایت بدعهدی آمریکا و کارشکنی‌های آمریکا باعث شکست برجام شود. از سوی دیگر ناکارآمدی اقتصادی دولت روحانی و عدم تکیه دولت وقت بر ظرفیت‌های داخلی و چشم‌دوختن به تصمیمات غربی‌ها باعث شد که بسیاری از مردم ضررهای سنگینی را متحمل شوند؛ چنانکه بسته‌شدن بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی نتیجه چنین سیاستی بود. همه اینها زمینه بی‌اعتمادشدن مردم به دستگاه اجرایی را فراهم کرد؛ به نحوی که مردم تصور می‌کنند کار ویژه‌ای از سوی قوه مجریه برنمی‌آید و فارغ از اینکه اصولگرایان در دولت باشند یا اصلاح‌طلبان، مردم چنین نگاهی دارند که دولت قادر به رفع مشکلات آنها نیست.

حالا دولت سید ابراهیم رئیسی با شعار «دولت مردمی» روی کار آمده است تا بتواند از پس رفع مشکلات کشور برآید. حتما تمام کارشناسان منصف انتظار ندارند که رئیسی و دولتش بتوانند یک‌شبه تمام مشکلات را حل کنند اما توقع آن است که عزم و اراده‌ای راسخ در دولتی‌ها برای رفع مشکلات دیده شود تا اعتماد عمومی مردم به دولت احیاء شود که اگر چنین شود، حتما همراهی مردم با دولت می‌تواند زمینه‌ساز اجرای بهینه برنامه‌های دولت باشد و در غیر این صورت دولت رئیسی هم بی‌همراهی مردم به سختی می‌تواند کاری از پیش ببرد.