داریوش قنبری گفت: هم‌سویی دولت و مجلس نمی‌تواند دلیل رأی اعتماد کامل به وزرا باشد و در گذشته شاهد بوده‌ایم که دولت و مجلس هم‌سو بوده‌اند اما اتفاقا چالش‌های زیادی بر سر وزرا به وجود آمده است.

رای بالای این چند وزیر قطعی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته بحث‌های متفاوتی در مجلس درباره چندتن از وزرای پیشنهادی دولت در گرفت که نشان داد بنای مجلس نقد صریح، بی‌پرده اما سازنده است تا از این روند تصمیمی دقیق و به دور از سیاسی‌بازی بیرون آید.

داریوش قنبری، فعال سیاسی درباره آنچه در فرایند بررسی وزرای پیشنهادی دولت سید ابراهیم رئیسی می‌گذرد به «مثلث‌آنلاین» گفت: «نظام ایران به صورت نیمه‌ریاستی و نیمه‌پارلمانی اداره می‌شود؛ به نحوی که تا زمانی که وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور مورد تأیید نمایندگان مجلس قرار نگیرند، وزرا نمی‌توانند کار خود را آغاز کنند. به این دلیل مجلس جایگاه بسیار مهمی در ساختار سیاسی ایران دارد و بسیار تعیین‌کننده است».

او ادامه داد: «به دلیل هم‌سو بودن دولت و مجلس چنین تصور شد که همگی وزرای پیشنهادی رأی اعتماد بگیرند اما تجربه نشان داده است که هم‌سویی دولت و مجلس نمی‌تواند دلیل رأی اعتماد کامل به وزرا باشد و در گذشته شاهد بوده‌ایم که دولت و مجلس هم‌سو بوده‌اند اما اتفاقا چالش‌های زیادی بر سر وزرا به وجود آمده است».

این فعال سیاسی درباره وزرای امنیتی و دفاعی بیان کرد: «معمولا وزرای امنیتی و دفاعی با هماهنگی مقام معظم رهبری به مجلس معرفی می‌شوند و به نظر می‌رسد وزرای کشور، دفاع و اطلاعات حتما رأی اعتماد می‌گیرند اما به جز وزرای مذکور تصور می‌کنم چندتن از وزرای پیشنهادی نتوانند رأی اعتماد بگیرند و اصلا نباید تصور کنیم که تمام وزرای پیشنهادی کابینه رأی اعتماد می‌گیرند. مجلس هم در روزهای اخیر نشان داده است، بنای نقد و نظر و بررسی کارنامه وزرای پیشنهادی را دارد و در موضع تأیید بدون قید و شرط نیست».

قنبری در پایان درباره انگیزه شخصی برخی نمایندگان هم گفت: «یک مسئله دیگر هم آن است برخی نمایندگان از سر انگیزه‌های شخصی با وزرای پیشنهادی مخالفت می‌کنند زیرا بعضا افرادی وجود دارند که در ستاد آقای رئیسی کار کرده‌اند و حالا انتظار وزارت دارند و چون آقای رئیسی به آنها وزارتخانه‌ای نداده است، اکنون دلخور هستند. گرچه رویکرد آقای رئیسی در سهمیه ندادن به این گروه و آن گروه یا به این شخص و آن شخص خوب ارزیابی می‌شود اما به هر حال باعث ایجاد بعضی دلخوری‌ها شده است».