یک اقتصاددان گفت: دولت سیزدهم از نظر هماهنگی بین قوا در بهترین شرایط قرار دارد و امیدواریم بتواند اصلاحاتی کلان در ساختار اقتصادی و همچنین در شیوه اجرا به وجود بیاورد.

جلوگیری از رانت و فساد با تک‌نرخی‌کردن ارز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: بی‌تردید مهم‌ترین دغدغه این‌ روزهای مردم ایران وضعیت اقتصادی کشور است زیرا فشارهای بی‌دریغ معیشتی سفره بسیاری از ایرانیان را کوچک‌تر از گذشته کرد. حالا دولت رئیسی آمده است با شعار رفع مشکلات اقتصادی اما مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی چیست و دولت سیزدهم برای رفع مشکلات در این عرصه چه باید بکند؟

هادی حق‌شناس، اقتصاددان درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره کرده‌اند مهم‌ترین بحث اقتصاد این روزهای کشور اقتصاد است. می‌دانیم اقتصاد دو بخش دارد؛ یکی عرضه و دیگری تقاضا و تا زمانی که عرضه نباشد، اقتصاد تقویت نمی‌شود و نمی‌توان در بخش تقاضا کاری کرد».

او ادامه داد: «عدم تعادل این دو بخش تورم و رکود را به وجود می‌آورد و در نهایت منجر به کاهش قدرت خرید مردم می‌شود. وقتی عرضه با مشکل مواجه می‌شود همه این اتفاقات رخ می‌دهد. ببنید در حوزه مرغ زمانی گرانی آغاز شد که دان مرغ که وارد می‌شود، وجود نداشت. همین‌طور مسکن که اگر کالاهای وارداتی به کشور نیایند، با افزایش قیمت در این حوزه روبه‌رو می‌شویم. کمبود عرضه روغن خوراکی را هم به یاد داریم؛ آن هم علتش نبود مواد اولیه ساخت روغن بود. کالاهای واسطه‌ای یا به تعبیری کالاهایی که مواد تشکیل دهنده تولید هستند، باید به کشور وارد شود و اگر نشود، همین شرایطی را شاهد هستیم که کارخانه‌ها توان تولید ندارند و در نهایت عرضه درست صورت نمی‌گیرد و کالاها گران می‌شود و قدرت خرید مردم محدود».

این تحلیلگر اقتصادی درباره سیاست‌های پولی و بانکی بیان کرد: «یکی دیگر از مسائل بسیار مهم سیاست‌های پولی و بانکی است. تا زمانی که راهبرد درستی در این عرصه پیدا نکنیم، معضل به وجود می‌آید و سپس معضل به چالش و چالش به ابر چالش و در نهایت به بحران تبدیل می‌شود. دولت باید بتواند زمینه‌های رانت و فساد را برطرف کند که یکی از مهم‌ترین کارها در این حوزه تک‌نرخی‌کردن ارز است. شاید گفته شود با تک‌نرخی‌شدن ارز تورم افزایش می‌یابد اما برای جلوگیری از رانت‌های کلان چاره‌ای جز این کار نداریم».

او افزود: «موضوع بعدی بازار پول است. اگر بازار پول سامان‌دهی نشود، یک انضباط مالی درست ایجاد نشود و بانک مرکزی قلک بانک‌ها نباشد و مدام بانک‌ها از بانک مرکزی قرض بگیرند هیچگاه نمی‌توانیم نظام پولی کشور را سامان دهیم».

این اقتصاددان درباره موضوع مالیات در نظام اقتصادی ایران هم اظهار کرد: «مالیات در کشورهای همسایه حدود 23 درصد گرفته می‌شود اما در ایران هفت درصد یا حتی کمتر از آن است؛ این سخن به معنای آن نیست که از اشخاص حقیقی و حقوقی که اکنون مالیات می‌دهند، بیشتر گرفته شود نه این طور نیست، بلکه باید از افرادی که نمی‌دهند گرفته شود و نباید معافیت مالیاتی در کشور وجود داشته باشد».

حق‌شناس در پایان گفت: «دولت سیزدهم از نظر هماهنگی بین قوا در بهترین شرایط قرار دارد و امیدواریم بتواند اصلاحاتی کلان در ساختار اقتصادی و همچنین در شیوه اجرا به وجود بیاورد زیرا اگر چنین نشود، حتما دولت‌های بعد باید هزینه‌های گزاف بیشتری بدهند تا بتوانند سامانی به اوضاع اقتصادی کشور بدهند».