باتوجه به سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی رئیسی و دولتش برای رفع مشکلات اقتصادی مسیر سختی را در پیش دارند.

دولت رئیسی و ابرچالش‌های اقتصادی پیش رو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: امروز در شرایطی تغییر دولت صورت گرفته است که مردم تا حدود زیادی به چشم انداز اقتصادی کشور ناامید هستند. به گفته بسیاری از کارشناسان گرچه دولت روحانی با شعار ارتباط با دنیا و برجام کار خود را آغاز کرد اما در عمل نتوانست موفقیت قابل ذکری داشته باشد. حالا باتوجه به سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم اکنون می‌توانیم بگوییم که سید ابراهیم رئیسی و نفرات اقتصادی دولتش کار سختی برای رفع مشکلات کنونی اقتصادی در پیش دارند.

نخستین چالش اقتصادی دولت رئیسی حتما تحریم‌هاست. دولت باید دور تازه مذاکرات هسته‌ای را به گونه‌ای جلو ببرد که علاوه بر آنکه هیچ امتیاز تازه‌ای به غربی‌ها ندهیم، بتوانیم تحریم‌ها را از میان برداریم زیرا مبادلات تجاری و ورود پول به کشور به طور مستقیم به رفع تحریم‌ها وابسته است.

دومین ابرچالش اقتصادی کسری شدید بودجه است. بودجه دولت قبل به نحوی نوشته شده بود که در خوشبینانه ترین حالت حداکثر ۶۰ تا ۷۰ درصد آن قابل وصول است و به نظر می رسد دولت رئیسی با کسری بودجه مواجه خواهد شد. البته دولت نیم نگاهی به ذخایر ارزی هم دارد که بتواند با برداشتن و یا کاهش تحریم‌ها بخشی از منابع را برای جبران کسری بودجه تامین کند.

در حال حاضر مهمترین مسئله کشور به غیر از تحریم‌ها و کسری بودجه، کنترل نقدینگی است، و علاوه بر این حتی اگر نقدینگی هم کنترل شود، کشور پتانسیل درگیر شدن با ابرتورم را خواهد داشت. اکنون نرخ تورم در برخی استان ها به بالای 50 درصد می رسد و ضریب جینی به صورت بی‌سابقه‌ای بالا رفته است که این شرایط حتما اختلافات طبقاتی بسیار زیادی را به وجود می‌آورد. کارشناسی دقیق مالی و اقتصادی با اعتقاد بر اینکه تنها موضوعی که می‌تواند ابرتورم را به تعویق بیندازد و یا در سالیان متمادی آن را تعدیل کند، برداشته‌شدن تحریم هاست تا با ورود و تزریق ارز و دلار به کشور تا حدودی بتوان تورم را در راستای رشد نقدینگی کنترل کند. در حال حاضر کسری بودجه بدترین میراث دولت دوازدهم برای دولت رئیسی است، همچنین در بلندمدت بدترین میراث از دولت گذشته عدم رشد زیرساخت های کشور است.

دیگر چالش بزرگ اقتصادی پیش روی دولت رئیسی تخصیص یارانه‌های انرژی به صنایع است که نتیجه این یارانه‌ها به گونه ای پیش رفته است که امروز زیرساخت صنعت برق توسعه پیدا نکند که این شرایط این با قطعی‌های برق نمود یافته است.

حالا و با این اوصاف باید دید که سید ابراهیم رئیسی و دولتش و خاصه مسئولین اقتصادی دولت از جمله محمد مخبر، محسن رضایی و سید احسان خاندوزی چه می‌کنند.