بنابر اظهار نظر یکی از کارشناسان بازارسرمایه، بورس در این هفته به شاخص یک میلیون و هفتصد هزار خواهد رسید.

بورس در هفته جاری غوغا می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بورس در هفته‌ای که گذشت بیش از دو درصد رشد کرد. به گفته کارشناس، بازار سرمایه این هفته می‌تواند روند صعودی به خود بگیرد و زیان‌های گذشته خود را جبران کند. در این هفته کدام صنعت رشد می‌کند؟ برای رسیدن به این سوال با یکی از کارشناسان بازار سرمایه به گفتگو پرداختیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

صنایع برتر هفته گذشته بورس

مسعود میرزا باقری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: در هفته ای که گذشت بازار به سمت گروه هایی رفت که از حذف ارز ۴۲۰۰ منتفع می شدند. مثل گروه های غذایی و گروه زراعت، همچنین تا حدی گروه دارویی بخشی از شرکت ها که هنوز ارز ۴۲۰۰ می گرفتند با این فرضیه که با حذف ارز ۴۲۰۰ احتمالا افزایش نرخ خوبی خواهند گرفت درصد سود آن ها متعاقبا بالا رفت و مورد استقبال بازارسرمایه واقع شدند. همچنین در هفته ای که گذشت کمی ریزش کامودیتی ها را داشتیم که ریزش بزرگی نبود اما یک هفته ای منفی بود.

وی افزود: با توجه به اینکه مارکت‌ها و بازار های مالی اقتصادهای دنیا طی یکی دو هفته اخیر منفی بودن، این شائبه را ایجاد کرده که شاید بازارهای جهانی به رکود بروند و متعاقبا اقتصادهای دنیا هم وارد رکود شوند. در نتیجه مصرف کامودیتی ها کم شود و قیمت آن ها ریزش داشته باشد البته تقریبا می توان گفت این اتفاق در نفت کمتر رخ داد ولی در برخی از محصولات و کالاها کمی شیب بیشتر بود. این امر باعث شد کمی قیمت سهام شرکت‌های بزرگ و کامودیتی‌ها در هفته‌ای که گذشت اصلاحی باشد.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: درآخرهفته آقای رییسی مصاحبه کردند که ما می‌خواهیم یارانه ها را به صورت مستقیم بدهیم و دیگر به صورت غیر مستقیم به وارد کننده و تولید کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌دهیم که باعث ایجاد رانت شود. راهکار ایشان این بود که طی دو ماه آینده یارانه‌ای به ازای هر نفر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به دهک اقتصادی که شامل آن می شود پرداخت خواهد شد و بعد کالا برگ تهیه خواهد شد.

میرزاباقری ادامه داد: این امر نشان دهنده این است که بخشی از مواد غذایی و کالاهای مورد نیاز مردم گران خواهد شد و بازار هم به همین سمت رفت اما در سوی دیگر تحلیل‌هایی بود که از این پرداخت یارانه به وجود آمد و احتمال این بود که تخمین دولت این است که مذاکرات به زودی محقق نخواهد شد و دست دولت به زودی به ارز های قبلی نمی رسد، لذا احتمالا نمی‌تواند بازار های نفتی خود را پس بگیرد و شاید درآمد هایش متزلزل شده است. این تحلیل دقیقا خود را در دلار نشان داد و قیمت دلار وارد کانال ۲۹ هزار تومان شد و با شتابی نسبتا زیاد سعی می کند به کانال سی هزار تومان برسد. ضمن اینکه قیمت خودرو هم بالا رفت در روز آخر شاهد این بودیم که همه شرکت‌های بزرگ مورد استقبال قرار گرفتند.

نگاه بازارسرمایه به قیمت دلار

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: برای هفته جاری به نظر می‌رسد اگر بتوانند دلار را کنترل کنند شاید دوباره در صنایع بزرگ به فاز اصلاحی برگردد. اگر نتوانند دلار را کنترل کنند قطعا از شرکت‌های بزرگ استقبال خواهد شد همانطور که در ETF های طلا و سکه شاهد ورود نقدینگی بودیم که نشان می‌دهد بازارها چشم انداز رشد دلار را می بینند.

وی افزود: به نظر می‌رسد هفته جاری هفته‌ای است که شرکت های بزرگ هم منتفع می شوند همچنین بخشی از بازار که از رشد اخیر جا مانده است مثل گروه های بانکی مورد استقبال بودند و می‌شود گفت بازار دیگر منتظر خبر قطعی واگذاری دو خودرو ساز بزرگ است تا وقتی آن خبر نیاید در این گروه اتفاقات بزرگی نباید بیفتد.

میرزاباقری در پایان اظهار کرد: به طور کلی می توان گفت هفته جاری باید شاهد هفته مثبتی در شاخص بازار و شاخص کل و شاخص هم وزن باشیم. من فکر نمی‌کنم بیشتر از یک روز تمایل به اصلاح در شاخص هم وزن در هفته گذشته دیده شود که این نشان می دهد همچنان مردم فکر می کنند خرید سهام بهتر از نگهداری ریال است. بنظر من هفته جاری هفته‌ای سبز و مثبت را در بازار شاهد خواهیم بود و می تواند تا شاخص یک میلیون و هفتصد هزار واحد ادامه پیدا کند.