مجموعه روایت‌هایی که از این جلسه غیرعلنی صورت گرفته نشان می‌دهد که دولت در تلاش است تا از بحران اقتصادی پیشگیری کند دولت هنوز 45 روز فرصت دارد تا لایحه بودجه سال 97 را به مجلس تقدیم کند. اما در این شرایط نوبخت به مجلس رفته و با نمایندگان در یک جلسه غیرعلنی مواردی را توضیح داده است. یک طرف صحبت ها حاکی از این بود که دولت حتی با خروج آمریکا از برجام نیز دچار مشکل نمی شود. اما خبرهای دیگر حاکی از نگرانی دولت از عدم افزایش درآمدها در سال 97 حکایت می کرد

چند روایت از یک جلسه غیرعلنی / نوبخت در مجلس چه گفت؟ / برنامه دولت برای خروج آمریکا از برجام و عدم درآمد جدید برای دولت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ا خروج آمریکا هم مشکلی نداریم

خبرگزاری فارس به نقل از نماینده ملایر نوشت:‌رئیس سازمان بودجه کشور گزارشی را در مورد بودجه سال ۹۷ و اشکالاتی که در نظام بودجه‌ریزی وجود دارد، ارائه کرد.

نوبخت عنوان کرد که بنا داریم بودجه‌ها را به جای اینکه در اختیار وزارتخانه‌ها قرار دهیم آن را به صورت استانی تقسیم کنیم و آن را در اختیار شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها قرار دهیم.

براساس ادعای این نماینده نوبخت گفته که در مورد برجام اگر آمریکایی‌ها از آن خارج شوند ما نسخه متناسبی را خواهیم داشت که مشکلی در بودجه‌ریزی کشور اتفاق نیفتد و خروج آمریکا از برجام ما را غافلگیر نخواهد کرد.

درآمد جدیدی در سال 97 ایجاد نمی شود

اما در طرف دیگر حسین مقصودی عضو کمیسیون شوراها خبر می‌دهد: طبق اظهارات آقای نوبخت، فروش نفت در سال ۹۷ افزایش نخواهد یافت و قیمت نفت نیز افزایش نمی‌یابد؛ بنابراین از این طریق منابع جدیدی وارد کشور نخواهد شد.

وی ادامه داد: آقای نوبخت معتقد بود که از طریق جذب توریست و جهانگرد نیز منابع جدیدی وارد کشور نشده است و برای خلق درآمد جدید نمی‌توانیم مالیات‌ها را افزایش دهیم؛ زیرا بحران‌های مالی بر کسب و کارهای متوسط و کوچک حاکم است و افراد درآمدهای جدیدی را نمی‌توانند کسب کنند.

مقصودی افزود: آقای نوبخت اعلام کرد که فروش اوراق هم به حد تراکم رسیده است و فروش اوراق باید به اندازه‌ای باشد که ارزش و اعتبار اوراق نیز از بین نرود؛ بنابراین منابع مالی جدیدی در سال ۹۷ وجود ندارد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمع‌بندی نمایندگان این بود که باید برای جلوگیری از چالش اقتصادی که در حال تبدیل شدن به بحران است، سیاست‌های مهمی در خصوص اقتصاد مقاومتی به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه دولت تاکنون راهکار عملی برای حل مشکلات ارائه نداده است، اظهار داشت: دولت و مجلس باید از شعارها عبور کنند.

اصلاح نظام بودجه ریزی / واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی

اما روایت نعمتی سخنگوی هیات رئیسه چیز دیگری از جلسه غیرعلنی بود. او خبر مهمی را بیان می کرد. گزارشات اخیر حاکی از این بود که برای اتمام پروژه های نیمه کاره به میلیاردها دلار پول نیاز هست. نعمتی گفته:  بر اساس پیمانی که در این جلسه بین مجلس و دولت بسته شد قرار شد بودجه ریزی سال ۹۷ بر اساس عملکرد باشد. در این جلسه تصمیم گرفتیم پروژه های نیمه تمام در بودجه ۹۷ به بخش خصوصی واگذار شود.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: همچنین در این جلسه مقرر شد ردیف های غیرضرور در بودجه سال آینده در موضوعاتی همچون هدفمندی یارانه ها، سهام عدالت، نرخ ارز و ... حذف شود و اختیارات استان ها در بودجه ۹۷ افزایش یابد.

علاوه بر این افراد ذوالنور نماینده قم نیز خبر داد که دولت درخواست کرده تا تکلیف برخی از موارد از جمله هدفمندی یارانه‌های مشخص شود. براساس آنچه ذوالنور میگوید تکلیف این مساله مشخص است و دولت باید یارانه افراد پردرآمد را قطع کند و به آنها یارانه پرداخت نکند.

مجموعه روایت‌هایی که از این جلسه غیرعلنی صورت گرفته نشان می‌دهد که دولت در تلاش است تا از بحران اقتصادی پیشگیری کند و در این راه نیاز به  کمک مجلس دارد. از سوی دیگر برآیند کلی این صحبت‌ها نشان از بودجه‌ای انقباضی برای سال آینده خواهد بود. خصوصا اینکه به نقل از دولت اعلام شده درآمد جدیدی در سال آینده ایجاد  نخواهد شد می تواند سبب نگرانی اقتصادی را ایجاد کند.