تحلیل رسانه اسرائیلی این است که ترامپ بدون توجه به گسترش نفوذ سپاه تنها مشغول تخریب میراث‌های اوباماست

دیپلماسی نظامی/ چرا هاآرتص از سردار سلیمانی به عنوان طراح شکست کردستان یاد می‌کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی با اشاره به رویدادهای اخیر در منطقه کردستان عراق نوشت: پس از سفر قاسم سلیمانی به کردستان عراق، کردها از کرکوک عقب‌نشینی کردند و به نظر می‌آید که وعده‌ها یا تهدیدات وی کارساز بوده است.

به گزارش مثلث آنلاین بعد از آنکه عراق به اقلیم کردستان عراق پس از همه پرسی جداطلبانه هشدار داد، مام جلال طالبانی درگذشت. برای درگذشت او ابتدا ظریف به این اقلیم سفر کرد و بعد از مراسم تدفین سردارسلیمانی بر سر مزار او حاضر شد و با مسئولانی در عراق و کردستان گفت‌وگو کرد.

بلافاصله پس از حمله ارتش عراق به کرکوک که مهمترین میدان نفتی عراق و اقلیم کردستان است، با یک عقب نشینی این مرکز اقتصادی و استراتژیک از دستان بارزانی خارج شد. همانجا بود که او بحث خیانت بخشی از کردها را مطرح کرد و ماجرا را به ایران مرتبط اعلام نمود.

واقعیت این است که هم کردهای طرفدار طالبانی و هم خود بارزانی در دوران دفاع مقدس و حتی پس از آن در تمام این سالها از حمایت های بی دریغ ایران برخوردار بودند. تا آنجا که ایران با اقلیم کردستان پیمان نامه امنیتی امضاء کرد که یکی از مهمترین پیمان‌های بین‌المللی است. اما بارزانی به خاطر جاه طلبی شخصی، سرپوش گذاشتن بر فساد حزب خود در این سالها و همچنین بازی کردن در پازل اسرائیل حاضر شد بحث همه پرسی را بدون توجه به مخالفت عراق، ایران و ترکیه انجام دهد.

حالا به نوشته روزنامه هاآرتص در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روی از بین بردن دستاوردهای سیاست خارجی باراک اوباما متمرکز است، ایران در حال پیشرفت در عراق است.

تحلیل این روزنامه اسرائیلی این است که عقب نشینی باتهدید یا تطمیع ایران صورت گرفته است: تسلیم مبارزان کرد در روز یک‌شنبه در کرکوک و دوشنبه شب در سنجار در برابر نیروهای وابسته به دولت مرکزی عراق با سفر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران سرعت پیدا کرد. ظاهرا تهدیدات یا وعده‌هایی که سلیمانی به رهبران یکی از احزاب اصلی کرد داده موثر بوده است، چرا که اعضای آن از مواضع خود در کرکوک عقب‌نشینی کردند که به افزایش اختلاف میان کردها انجامید.

هاآرتص در ادامه گزارش خود با اشاره به استراتژی جدید رئیس‌جمهور آمریکا برای آنچه مقابله با نفوذ ایران در منطقه خوانده می‌شود، نوشت که حمایت از کردها، تررویستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران و همکاری با روسیه درباره آینده سوریه از جمله اقداماتی است که واشنگتن می‌تواند برای مقابله با ایران به کار گیرد.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، هر چند، هیچ یک از این موارد در حال اتفاق افتادن نیست، تمرکز ترامپ روی توافق هسته‌ای سبب شده تا دولت آمریکا چشم خود را روی مسیرهای افزایش نفوذ ایران در منطقه ببندد و تمام چیزی که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد این است که میراث داخلی و دستاورد سیاست خارجی باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین را از بین ببرد.

گفتنی است سردار عزیز جعفری چندی پیش در پاسخی قاطع به ترامپ گفته بود که در صورت تروریستی خواندن سپاه این نهاد از فرصت به دست آمده برای تقویت و گسترش نفوذ و توان خود نهایت بهره را خواهد برد.