حاشیه‌های روابط اصلاح‌طلبان و دولت دوازدهم‌ تمامی ندارد. گلایه‌هایی که هربار به شکلی علنی می‌شوند و آنچنان باورپذیر هستند که به سرعت جای خود را میان اخبار سیاسی، ‌پیدا می‌کنند. این بار هم شایعه کناره‌گیری چهره اصلاح‌طلب کابینه که به عنوان کاندیدای پوششی در ایام انتخابات 96 به کمک حسن روحانی‌‌آمده بود، مطرح شد. شایعه‌ای که به دلیل نقش کمرنگ این روزهای جهانگیری و اعتراضات جناح اصلاح‌طلب به دولت، حکایت از عمق شکاف و نارضایتی میان دولت و بخشی از حامیان خود را دارد. ‌اما همچنان هستند اصلاح‌طلبانی که بر حفظ جهانگیری در کابینه اصرار دارند و حاضر نیستند سهم حداقلی خود از کابینه دوازدهم را از دست بدهند. تاجرنیا در این زمینه معتقد است: «در مجموع منفعت حضور ایشان برای دولت، ‌مردم و اصلاح‌طلبان بیشتر از عدم حضورشان است. »

جهانگیری تاثیری در سیاست‌های اقتصادی نداشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در شرایط کنونی و باتوجه به موقعیت دولت، چقدر باقی ماندن آقای جهانگیری در کابینه را به نفع اصلاح‌طلبان می‌دانید؟

   وضعیت کشور به لحاظ وجود بحران‌های متعدد داخلی و خارجی به گونه‌ای است که هرچقدر بتوانیم ظرفیت‌های بیشتری را در نهادهای مختلف حاکمیت بپذیریم و در کنار همدیگر بتوانند کار کنند، قطعاً به نفع کشور است. آقای روحانی مولود جریان اصلاحات است. اگر حمایت‌های شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب نبود، احتمال بسیار ضعیفی وجود داشت که آقای روحانی رأی بیاورند. علی‌رغم برخی از اختلاف نظرها و مشکلاتی که وجود دارد، ‌ادامه همکاری را به نفع هم جریان سیاسی (اصلاح‌طلب) و هم کشور می‌دانم. معتقدم بایستی همه زمینه‌های مناسب فراهم شود تا این همکاری و حضور (آقای جهانگیری در کابینه) ادامه پیدا کند.

شما به ادامه همکاری میان دولت دوازدهم و اصلاح‌طلبان معتقد هستید. آقای جهانگیری هم به عنوان یک مهره اقتصادی در این دولت به حساب می‌آیند و عهده دار مناسب کلیدی اقتصادی هستند. از طرف دیگر در شرایط کنونی، مردم نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشت خود معترض هستند. آیا اصلاح‌طلبان نبایستی نگران این موضوع باشند که ناکارآمدی دولت پای اصلاح‌طلبان نوشته شود و هزینه آن را اصلاح‌طلبان بپردازند؟

   به هیچ وجه! این ارزیابی درستی نیست. همه می‌دانند آقای جهانگیری نسبت به معاونین اول (دولت‌های) گذشته کمترین تأثیر را در سیاست‌های اقتصادی دولت ندارد. بنابراین اینکه بخواهیم شکست یا ناکامی تیم اقتصادی دولت را به آقای جهانگیری و اصلاح‌طلبان نسبت دهیم، ‌درست نیست. به هیچ وجه چهره‌هایی که در بانک مرکزی و سایر پست‌های مهم اقتصادی حضور دارند، از چهره‌های برجسته جریان اصلاح نیستند. از سوی دیگر مشکل کشور بدون نگاه سیاسی و جناحی، ‌ریشه در مسائل فرهنگی و بین المللی دارد. اگرچه تیم اقتصادی دولت را دارای تقصیر و ناکارآمد می‌دانم‌اما نمی‌توان همه انتظارات را معطوف به دولت کرد و صرفاً‌ از آن انتظار داشت. معتقدم این موضوع برای مردم هم روشن و قابل درک است. همچنان در فضای مجازی و واقعی نسبت به بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب نظیر آقای خاتمی یک نوع سمپاتی قوی وجود دارد و بخش عمده‌ای از مردم قائل به تفکیک بین دولت و اصلاح‌طلبان هستند. بنابراین شرایط فعلی این ارزیابی را در ذهن مردم ایجاد نخواهد کرد که اصلاح‌طلبان به لحاظ تیم اقتصادی و مدیریتی دچار مشکلاتی هستند. به هر حال افرادی در بین اصلاح‌طلبان وجود دارند که اگر از ظرفیت آنها استفاده شود، بخشی از مشکلات و ناکامی‌هایی که در حوزه مدیریتی مطرح است، ‌برطرف خواهد شد. اگرچه حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی برای این جناح سیاسی هزینه دارد‌ اما مردم هم تمام مشکلات را از سوی اطلاح طلبان نمی‌دانند.

در ایام انتخابات ریاست جمهوری 1396، این گمانه مطرح می‌شد که یکی از گزینه‌های اصلی کاندیداتوری اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری 1400، آقای جهانگیری می‌تواند باشد. با مفروض قرار‌دادن این گمانه‌زنی، حضور یا خروج ایشان از کابینه چه تأثیر و پیامدی برای کاندیداتوری ایشان در آینده خواهد داشت؟

   اولا تا انتخابات 1400 راه بسیاری باقی است؛‌ فراز و فرودهای بسیاری را شاهد خواهیم بود. خود آقای جهانگیری هم در وضعیت کنونی محبوبیت و جایگاه‌شان نسبت به زمان انتخابات 96، تغییر کرده است. شرایط بسیار متفاوتی است. بیشتر از اینکه افراد چه کسانی باشند، ‌این جریان‌های سیاسی هستند که بر فضای انتخابات تأثیر دارند. اینکه کدام جریان سیاسی بتواند گفتمانی را عرضه کند که مردم آن را جلب کند، تأثیرگذار است. با شرایطی که در آن قرار داریم، متأسفانه نمی‌توان انتظار داشت که مشارکت مردم بالا باشد و پای صندوق‌های رأی بیایند تا در چنین شرایطی بتوان پیش‌بینی کرد که پیروز انتخابات، ‌اصلاح‌طلبان خواهند بود. در مورد آقای جهانگیری هم چنین شرایطی حاکم است. باید در ایام نزدیک به انتخابات آینده، مجموعه اصلاح‌طلبان برای انتخاب ایشان، بررسی‌هایی را انجام دهند؛‌ اما معتقدم اگر در دولت دوم آقای روحانی، ‌آقای جهانگیری حضور نداشتند، حضور ایشان برای انتخابات آینده توجیه داشت ‌اما اکنون که مشکلات و فشارهای اقتصادی وجود دارد و با توجه به اینکه  ممکن است برخی از این مشکلات پای آقای جهانگیری نوشته شود؛ در نزد افکار عمومی شرایط ‌اندکی علیه ایشان شده باشد. باید شرایط ایشان تغییر کند و جایگاه بهتری را در دولت داشته باشند. در مجموع منفعت حضور ایشان برای دولت، ‌مردم و اصلاح‌طلبان بیشتر از عدم‌حضورشان است.