امروز از جریان اصلاحات صحبت‌هایی به گوش می‌رسد که طرح استیضاح آقای روحانی باید کلید زده شود یا بهتر است او استعفا دهد؛ شنیدن این حرف‌ها از اصلاح‌طلبان جای بسی تأمل و تعجب دارد.

چانه زنی‌سیاسی  / اصلاح طلبان می‌خواهند از دولت امتیاز بگیرند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث/ امیررضا واعظ آشتیانی: اینکه اصلاح‌طلبان همیشه به دنبال منافع گروهی و شخصی بودند بر کسی پوشیده نیست. اینها می‌خواهند تلاش کنند با آن حمایت 100 درصدی که از دولت آقای روحانی در 5 سال گذشته داشتند، خود را تبرئه کنند.

البته دولت بدون نقص نیست. این واقعیتی پر‌مسلم است. معتقدم به دولت انتقادهایی وارد است اما سوال این است که حالا چرا اصلاح‌طلبان به فکر جداکردن سفره خود از دولت افتادند؟ زمانی که سینه چاک می‌کردند و ادعا داشتند دولت آقای روحانی، دولت ایده‌آل آنهاست و آقای خاتمی هم در انتخابات ریاست‌جمهوری پیام برای مردم داد که رأی به آقای روحانی بدهید، موضوعی نیست که از اذهان افکارعمومی پاک شود. آقای خاتمی برای رأی آوری آقای روحانی تبلیغات گسترده کرد، اما اصلاح‌طلبان امروز برای فرار از پاسخگویی می‌خواهند‌ عبور از روحانی را کلید بزنند.

آنها می‌خواهند پاسخی به مردم ندهند چون استدلالی درباره حمایت‌شان از آقای روحانی در سال‌های 92 و 96 ندارند. امروز هم که بحث استیضاح یا استعفای او را مطرح می‌کنند، به نظرم چانه‌زنی سیاسی است. در واقع می‌خواهند تهدید کنند تا امتیاز بگیرند، حال آنکه در مجلس شورای اسلامی اقلیت هستند. آن زمانی که منتقدان واقعی دولت در ارتباط با عملکرد دولت فریاد می‌زدند، اینها از دولت دفاع می‌کردند. حالا مدعی این شده‌اند که رئیس‌جمهور باید یا با استیضاح یا با استعفا کنار برود بنابراین بر کسی پوشیده نیست که اصلاح‌طلبان می‌خواهند امتیاز بگیرند. در واقع دنبال امتیاز گرفتن هستند و دنبال منافع جامعه و منافع کشور نیستند.

اصلاح‌طلبان به دنبال رسیدن به هدف‌های تشکیلاتی خود هستند و امروز شکست خورده از آن موضوع هستند و دارند ژست آزادیخواهی و هواداری از توجه به مطالبات مردم به خود می‌گیرند. روزگاری اصلاح‌طلبان حمایت‌های تمام‌قدی از دولت آقای روحانی داشتند و هر کسی کوچک‌ترین انتقادی به برجام و رویکرد سیاست خارجی دولت می‌کرد، به او برچسب کاسب تحریم می‌زدند. ما اینها را فراموش نکرده‌ایم.

کاملا مشخص است اصلاح‌طلبان چون امروز فضای سیاسی کشور را نسبت به سال‌های 92 و 96 تغییریافته می‌دانند، دنبال منافع خودشان هستند، نه منافع مردم. این مسیری که اصلاح‌طلبان می‌روند در واقع به سمت قربانگاه جاه‌طلبی‌های‌شان می‌روند. بر‌خلاف آن ادعاها‌ اصلاح‌طلبان ‌می‌گویند که دیگر ظرفیتی برای اصولگرایان باقی نمانده و معتقدم به استناد صحبت‌های قریب به اتفاق کارشناسان سیاسی و حتی مردم این اصلاح‌طلبان هستند که دیگر چیزی از ظرفیت اجتماعی‌شان باقی نمانده است.

با وجود وارد بودن انتقاد به دولت آقای روحانی

 رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که باید از این دولت حمایت و حل مشکلات را در چارچوب این دولت دنبال کرد.

این فرمایش مقام معظم رهبری برای ما قابل احترام است و با تمام انتقادهای جدی که به دولت داریم ولی معتقدیم دولت را نباید تضعیف و تخریب کرد.

اصلاح‌طلبان با طرح مباحث انتقادی و تخریبی نسبت به دولت آقای روحانی می‌خواهند مردم و  جامعه را به چالش بکشند. دنبال این هستند مردم را در مقابل مردم و مردم را در مقابل دولت قرار دهند. اینها در حقیقت باید خودشان را واکاوی کنند، و ببینند چه کارهایی کردند و چه رفتارهایی داشتند. هدف‌گذاری‌شان به گونه‌ای بود که امروز مدعی این هستند، که می‌خواهند از حقوق مردم دفاع کنند. حال آنکه اصلاح‌طلبان از چه حقوق مردم می‌خواهند دفاع کنند؟ آنها باید اول صداقت خودشان را به جامعه ثابت کنند. در هر صورت کارشناسان با نگاه‌های سیاسی مختلف انتقاد به دولت در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی دارند اما انتقاد داشتن دلیل و توجیهی برای تخریب دولت نیست. این دولت باید بماند و ‌پاسخ عملکردش در پایان دوره به مردم باشد. 

در این وضعیتی که بحث تقابل اقتصادی آمریکا با ایران مطرح است باید بسیار هوشیار بود. امروز آمریکایی‌ها قلدرمآبانه جلو آمده‌اند. یک فرد کاباره دار، کازینو دار و قمارباز را جلو انداختند تا از اعراب امتیاز بگیرند؛ ما باید امروز ید واحد باشیم گروه‌های سیاسی باید یدواحد در مقابل آمریکا و زورگویی‌هایش باشند.

امروز باید بحث استیضاح و استعفای آقای روحانی را کنار بگذاریم و در یک فضای دیگر مسائل را مورد بررسی قرار دهیم. نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم و دشمن را خوشحال کنیم. کاری نکنیم که به هر جهت در آینده نه‌چندان دور رفتارمان باعث شود ‌پشیمانی برای کشور به وجود آورد. برخی دوستان اصلاح‌طلب خیلی عصبانی برخورد می‌کنند، در حالی که حرف‌های منطقی را می‌شود با آرامش مطرح کرد. با عصبانیت چیزی حل نمی شود. با تصمیم عجولانه و تهدید مشکلی برطرف نمی شود. هرچند‌ این دولت رفتارش با منتقدان خوب نبود و آستانه تحملش خیلی پایین بود. از ابتدای دولت تا به امروز برخی از مسئولان دولت از جمله معاون اول رئیس‌جمهور همواره به تخریب رقبای خود و دولت‌های گذشته پرداخت. همین سخن‌ها باعث شد‌ برخی فکر کنند نظام کارآمد نیست.

درصورتی که نظام با مدیران توانا کارآمد است. ما باید حساب افراد ناکارآمد را از نظام جدا بدانیم. در هر صورت فکر می‌کنم صلاح نیست در این مقطع ورودی غیرمنطقی به این مباحث شود.