سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: ما هیچ تعصبی به برجام نداریم و تنها منافع کشور را مد نظر خواهیم داشت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا، عراقچی چهارشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما پیرامون تصمیم امروز جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعمال تغییراتی در اجرای برجام توضیحاتی ارائه داد.
عراقچی با بیان اینکه «از ابتدا ترامپ شرایطی را ایجاد کرد که ما خودمان از برجام خارج شویم اما ایران با درایت با این حرکت مقابله کرد» افزود: کمیسیون مشترک برجام چهار بار به خواست ایران تشکیل جلسه داد و دیگر کشورهای باقی‌مانده در بیانیه‌ها متعهد شدند که ایران در برجام باقی بماند و راه‌حل‌های عملیاتی در 11 حوزه مختلف پیدا کنند.
وی ادامه داد: اروپایی‌ها در این مسیر کُند حرکت کردند؛ چه نمی‌خواستند، چه نمی‌توانستند به حال ما فرقی نداشت؛ نتیجه این بود که به خاطر تعهدی که داده بودند و درخواستی که گفته بودند هفته‌ها را تمدید کردند.
عراقچی اضافه کرد: حرفی که اروپایی‌ها به ما زدند این بود که در این یک سال متوجه شدند چقدر به اقتصاد آمریکا وابسته هستند.
وی با تأکید بر اینکه تصمیم ایران از نقض برجام نیست، گفت: استفاده از ابزارهای داخل برجام برای تأمین منافع مردم ایران است و به معنای خروج از برجام و نقض برجام هم نیست.
عراقچی در عین حال تصریح کرد: ما خروج از برجام را در دستورکار داریم. ایران خروج از برجام را در دستورکار قرار داده، اما به صورت مرحله به مرحله؛ در عین حال آمادگی دارد اگر طرف‌های مقابل تعهداتشان را انجام دهند به مرحله قبل برگردد.
وی ادامه داد: کشورهای عضو برجام می‌دانند شورای امنیت خط قرمز ایران است و اگر این خط قرمز رعایت نشود، برجام به طور کامل از بین خواهد رفت.
فرصت شصت روزه آخرین پنجره دیپلماسی است که در صورت عدم استفاده طرفهای مقابل به طور قطع بسته می شود.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه «تا زمانی که برجام به شرایط عادی برنگردد به هیچ مذاکره دیگری فکر نمی کنیم»، افزود: برجام برای اروپایی ها بیشتر یک توافق امنیتی است تا اقتصادی و به آن حساس هستند.
به گفته وی، ترامپ می خواهد برجام را به عنوان تنها دستاورد دیپلماسی ثبات آفرین در منطقه نابود کند.
عراقچی خاطرنشان ساخت: اروپا بشدت نگران ایجاد بی ثباتی در منطقه و شکل گیری امواج مهاجران به سمت کشورهای اروپایی است.
وی در همین خصوص به سیاستهای حمایتی جمهوری اسلامی ایران از مهاجران بویژه از برادران و خواهران مهاجر افغان اشاره کرد و گفت: به دلیل اشغال دو میلیون فرصت شغلی از سوی مهاجران، سالانه بیش از پنج میلیارد یورو از اقتصاد ما خارج می شود که با اعمال تحریمهای جدید، امکان ادامه آن فراهم نیست.
به گفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه، چنانچه فشارهای اقتصادی آمریکا ادامه یابد، ممکن است به لحاظ اقتصادی به نقطه ای برسیم که از برادران و خواهران افغانستانی بخواهیم که ایران را ترک کنند. اینکه به کجا بخواهند بروند به خود آنها مربوط است.
عراقچی در بخش دیگری از این گفت وگوی تلویزیونی، با بیان اینکه آمریکا با جنگ روانی به دنبال لطمه زدن به روحیه مردم ایران است، ادامه داد: ایجاد نگرانی در مورد احتمال وقوع جنگ که با بیانیه غیر واقعی بولتون در مورد اعزام ناو هواپیما بر به منطقه دنبال شد، نمونه ای از جنگ روانی آمریکاست.
وی در همین پیوند خاطرنشان کرد: به رغم منتفی بودن وقوع جنگ، در عین حال نیروهای مسلح کشور ما با آمادگی و هوشیاری کامل تحولات نظامی در منطقه را به صورت شبانه روزی رصد می کنند.
این خبر تکمیل می شود...
شبس**1504