انتخابات هیأت سال چهارم رئیسه مجلس برگزار شد، فراکسیون امید بدون ائتلاف و با لیست مستقل به رقابت با ائتلاف مستقلین و نمایندگان ولایی پرداخت. این رقابت با هزینه هایی هم در پی داشت. علی مطهری کرسی نایب رئیسی خود را از دست داد.

 حذف مطهری، تقصیر عارف نبود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برخی صاحب نظران سیاسی معتقدند اگر عارف برای کسب کرسی ریاست مجلس اصرار نمی کرد، پنج سهم فراکسیون امید از ترکیب هیأت رئیسه محفوظ می ماند.

اما عبدالله ناصری این دیدگاه را قبول ندارد. او در گفتگو با مثلث گفت: پیش بینی می شد تحت هر شرایطی ریاست مجلس به آقای لاریجانی می رسد، آقای عارف هم این واقعیت را می دانست اما با این وجود معتقدم فراکسیون امید تصمیم درستی گرفت چون سال آخر مجلس است و اسفندماه امسال انتخابات یازدهمین دوره مجلس برگزار می شود.

وی افزود: باید فراکسیون امید در آخرین سال مجلس دهم وزن سیاسی خود را در پارلمان مشخص می کردند بنابراین خیلی بین نامزدشدن آقای عارف و افتادن آقای مطهری از نایب رئیسی ارتباطی نمی بینم. معتقدم با توجه به عملکرد آقای مطهری و حرف ها و سخنان او در دوره دهم، اراده ای از بیرون مجلس صورت گرفته بود تا او در سال آخر نایب رئیس نباشد.

عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات با رد این تحلیل که عارف صندلی نایب رئیسی مطهری را قربانی خواسته خود کرد، یادآور شد: تأکید می کنم مانور قدرت فراکسیون امید در سال آخر مجلس لازم بود و آرای 158 رأیی آقای لاریجانی نیز از این جهت معنادار محسوب می شود چون رأی واقعی آقای لاریجانی متناسب با رأی تشکیلاتی اصولگرایان مشخص شد.

درباره همین موضوع هادی غفاری به مثلث گفت: متأسفانه لابی اصلاح طلبان و قدرت کار تشکیلاتی آنها در مجلس بسیار ضعیف است اما فهرست مستقل اصلاح طلبان برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس نشان داد که هرکس اصلاح طلب نیست اصولگراست، فقط رویش نمی شود، بگوید «اصولگرا هستم».

وی افزود: هر انتخاباتی دو لایه دارد، یکی پیروزی و یکی شکست. کسانی که در این میدان حضور پیدا می کنند یکی از این دو رویکرد را می توانند دنبال کنند یا باید دنبال مصلحت بروند یا حقیقت. آقای عارف دنبال حقیقت رفت و این کاری است که باید از همان روز تدوین لیست امید انجام می داد چون مصلحت طلبی جواب نمی دهد و سرانجامش به سازشکاری می رسد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: باید روز مشخص می شد چند نفر از کسانی که با لیست امید وارد پارلمان شدند به رویکرد اصلاح طلبی پایبند هستند و پای این تفکر می ایستند و چه کسانی برای ورود به مجلس از تابلوی اصلاحات سوءاستفاده کردند. معتقدم در انتخابات مجلس باید حقیقت گرا بود و تنها نامزدهایی را در لیست جریان اصلاحات قرار داد که واقعا اصلاح طلب باشند.

غفاری اظهار کرد: البته اینکه علی مطهری برای نایب رئیسی رأی نیاورد خسارت برای مجلس است. با وجود آنکه او رگه های اصولگرایی دارد، ما اصلاح طلبان از او حمایت می کنیم.