در انتخابات اجلاسیه چهارم محمدرضا عارف بار دیگر به مصاف علی لاریجانی رفت، اما نتیجه این رقابت غیرقابل پیش‌بینی بود. همین موضوع دلیل دلهره لاریجانی و اضطراب عارف پیش از اعلام آرا بود، اما با پایان انتخابات هیات‌رئیسه نه‌ تنها عارف از تصاحب کرسی ریاست بازماند، بلکه امیدی‌ها یک صندلی نایب‌رئیسی را هم از دست دادند و یک عضو فراکسیون ولایی جایگزینی علی مطهری شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز یکشنبه آخرین کارزار سه فراکسیون سیاسی مجلس بر سر کرسی‌های هیات‌رئیسه برگزار شد.

 

به گزارش اعتمادآنلاین، فراکسیون امیدی‌ها پیش از انتخابات هیات رئیسه مجلس، امیدوار بودند تغییری در راس مجلس شورای اسلامی رخ دهد و برای سومین بار محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، کاندیدای ریاست مجلس شد. عارف پیش از انتخابات هیات‌رئیسه اعلام کرده بود که جریانات سیاسی در یک مکان سیاسی مانند پارلمان باید از هویت خود پاسداری کنند.

 

شاید همین امر موجب شد او شانسش را در آخرین سال دوره دهم مجلس شورای اسلامی برای تصاحب صندلی ریاست امتحان کند، امتحانی که منجر به حذف علی مطهری از نایب‌رئیسی مجلس شد.

 

البته در حذف مطهری از هیات‌رئیسه مجلس، مستقلین هم نقش پررنگی داشتند. علی مطهری بعد از انتخابات هیات‌رئیسه مجلس نوشت: آنچه در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس رخ داد ریشه در اختلاف و شاید کینه سران فراکسیون امید از سران فراکسیون مستقلین مجلس و بالعکس دارد. این اختلاف و کینه از آنجا ناشی شد که در ابتدای مجلس دهم برخی افرادی که در فهرست امید بودند از فراکسیون امید جدا شدند و فراکسیون دیگری به نام مستقلین تشکیل دادند.

 

مطهری همچنین تاکید کرد: سران فراکسیون امید این افراد را به خیانت و نفاق متهم کرده‌اند و این داستان تا به امروز ادامه داشته است. اشتباه فراکسیون امید این بود که ندانست جای اثبات هویت، انتخابات هیات‌رئیسه مجلس نیست. این انتخابات جای ائتلاف و تعامل برای کسب بیشترین کرسی هیات‌رئیسه است.

 

در واکنش به انتقادات به تصمیم فراکسیون امید که منجر به حذف علی مطهری شد، عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید، ضمن اشاره به انتقادها در توییتر نوشته که به‌ زودی به رسانه‌ها درباره این اتفاق توضیح می‌دهد.

 

فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس، ساعتی بعد از انتخابات هیات‌رئیسه مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، گفت: ما به‌ عنوان یک فراکسیون اصلاح‌طلب از آقای مطهری حمایت کردیم، اما مستقلین باعث افتادن آقای مطهری شدند. آنها بر سر ریاست آقای لاریجانی با نواب معامله کردند و آقای مطهری نایب‌رئیس نشد.

 

در حالی که نوک پیکان انتقادات بیشتر به سمت فراکسیون امید نشانه رفته، اما نمی‌توان نقش مستقلین را نادیده گرفت. کاظم جلالی، رئیس فراکسیون مستقلین، ساعتی پس از انتخابات هیات‌رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران گفت: با آقای مطهری دو سه بار تلفنی صحبت کردم و من به ایشان گفتم که فکر می‌کنم در نتیجه این تصمیم‌گیری‌های غلط، افرادی مثل شما در معرض خطر قرار گیرند.

 

فراکسیون مستقلین مجلس که با لیست امید به مجلس آمدند، بعد از انتخابات و ورود به مجلس، سر ناسازگاری داشتند، فراکسیونی مستقل تشکیل دادند و با امید همراهی نکردند. آنها حتی راضی نشدند که در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس بدون هیچ خط قرمزی به میدان بیایند و ائتلاف کنند و اعلام می‌کردند که ریاست علی لاریجانی برای آنها خط قرمز است.

 

علی لاریجانی پیش از انتخابات هیات‌رئیسه مجلس و حتی پیش از شمارش آرا دلهره داشت و نمی‌دانست بار دیگر لابی‌ها جواب داده و او رئیس می‌شود یا خیر، اما بعد از پیروزی یاران لاریجانی به نحوی عمل کردند که گویی همه چیز را پیش از انتخابات می‌دانسته‌اند.

 

هرچند امیدی‌ها در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس تصمیم اشتباهی گرفتند که منجر به حذف مطهری نایب‌رئیس سه سال گذشته مجلس دهم شد، اما برکناری او ناشی از جاخالی مستقلین هم بود.