اولین پس لرزه انتخابات هیأت رئیسه؛ فراکسیون امید دوشاخه می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جابه‌جایی یک نفر در میان 12 کرسی ظاهراً عدد بزرگی برای تغییرات هیأت رئیسه نیست، البته به شرط آنکه پای علی مطهری در میان نباشد. اما حالا که نام او به عنوان تنها حذف شده ترکیب هیأت رئیسه مجلس اعلام شده ماجرا قدری فرق می‌کند.

با وجودی که چند روز از انتخابات هیأت رئیسه می گذرد اما حواشی آن پایان ندارد. برخی این اتفاق را از عهدشکنی فراکسیون مستقلان می دانند و برخی نیز فراکسیون امید را مقصر تلقی می کنند.

عارف مقصر بود؟

جلالی و جعفرزاده رئیس و نائب رئیس فراکسیون مستقلین بعد از مشخص شدن ترکیب هیأت رئیسه سال آخر مجلس برای آنکه تنها مقصر ماجرا محسوب نشوند، سعی کردند با ارائه توضیحاتی، تقصیر را از گردن خود بردارند. به اعتقاد آنها چون فراکسیون امید 12 کرسی هیأت رئیسه را می خواست، علی مطهری قربانی روحیه انحصارطلبی فراکسیون امید شد.

البته فقط مستقلین نبودند که عارف را مقصر می دانستند، غلامحسین کرباسچی تندترین موضع را از اردوگاه اصلاح طلبان نسبت به عارف گرفت و او کرباسچی گفت: به نظر می‌رسد برخی از افرادی که در جریان اصلاح‌طلبی هستند این پیشتازی آقای مطهری را در شرایطی که خودشان همیشه ساکت بودند تا جایی که به برخی از آنها گفته شده بود تا به حال در این مدت نمایندگی یک فوت هم در این میکروفن خود نکرده‌اید را به ضرر خود می‌دیدند.

در مقابل کسانی همچون عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات از تصمیم عارف حمایت کردند چون معتقدند بود «باید مشخص می شد، اصلاح طلبان در مجلس اکثریت نیستند و برخی ها به اسم لیست امید از تابلوی اصلاحات سوءاستفاده کردند.»

البته علی مطهری نیز مشابه این موضع را در قالب سخنانی گلایه آمیز از عارف نقل کرد و گفت «عارف اعتقاد داشت، ما باید به جامعه پیام بدهیم که این جریان سیاسی بی‌تفاوت نیست و برای ریاست هم کاندیدا دارد هرچند رأی نیاورد، آنگاه اعلام می‌کنیم که تعداد ما در مجلس این مقدار است و در اقلیت هستیم پس انتظار بیش از حد نداشته باشید و این پیام در واقع برای انتخابات اسفند ۹۸ و انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود.»

وقتی دعوا داخل فراکسیون بالا گرفت

محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید ساعتی پس از انتخابات هیأت رئیسه مجلس انتقاد ملایمی را نسبت به عملکرد فراکسیون مطرح کرد و با بیان اینکه این فراکسیون باید در این انتخابات بسیار هوشمندانه و خردمندانه عمل می‌کرد، گفت: تعداد اعضای فراکسیون امید مشخص بود و ما می‌توانستیم به تصمیم سنجیده‌تری برسیم و به نظرم می‌شد بهتر از این عمل کنیم.

او همچنین گفت که فراکسیون امید نیازمند تشکیل جلسه‌ای از بعد آسیب‌شناسی فراکسیون هستیم تا نقطه نظرات اعضا را در این باره استماع کند.

غلامرضا تاج گردون نیز یکشنبه شب با انتشار عکسی از دوره گذشته مجلس در پست اینستاگرامی خود نوشت: «عکس بالا، امروز انتخابات هیأت رئیسه است و عکس پایین مجلس دوره نهم است. تکلیف در آن دوره مشخص بود؛ لشکر نبود ولی تدبیر بود و هرآنچه که می‌خواستیم با تدبیر عمل کردیم. امروز لشکر بود و تدبیر نبود. هم پارسال و هم امسال به دوستان عرض کردم خط قرمز برای هیأت رئیسه بدلیل افکار عمومی باید علی مطهری باشد نه کس یا چیز دیگری. خیلی راحت و بدون تدبیر او امروز از بالای صحن به پایین آمد. چیزی از مطهری کم نمی‌شود ولی دوستان چیزی که فراموش کردند این است که باید بدانیم رأی ملت به ما برای چیز دیگری بود.»

عبدالکریم حسین زاده نایب رئیس فراکسیون امید نیز که مسئولیت کمیته انتخابات هیأت رئیسه در فراکسیون امید را به عهده داشت با اشاره به برخی واکنش‌ها نسبت به نتیجه انتخابات هیأت رئیسه، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «‌برخی، مطالبی درباره عملکرد ما در انتخابات هیأت رئیسه مجلس بیان کرده‌اند. ‌به زودی هم درباره تمامیت‌خواهانی که به اسم استقلال و اعتدال، برای حفظ صندلی با تندترین جریان‌ها معامله می‌کنند، هم درباره دوستانی که هویت فراکسیون را فدای منافع می‌کنند، به رسانه‌ها توضیح خواهم داد.»

همچنین علیرضا رحیمی که در انتخابات هیأت رئیسه سال چهارم مجدا به سمت دبیری هیأت رئیسه انتخاب شده در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «اینجانب همراه با آقایان تابش، تاجگردون، مطهری و وکیلی در جلسات مختلف مخالف رقابت برای ریاست مجلس بودیم اما فضای هیجانی بر تصمیم واقع بینانه غالب و رقابت تبدیل به قدرت نمایی در صحن به قیمت حذف مطهری شد. ‌نتیجه حاصله فعلی در هفته قبل از انتخابات بارها توسط اعضا به آقای عارف منعکس شد.»

فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید هم در توییت جواگانه ای به حواشی مربوط به حذف علی مطهری از نایب رئیسی مجلس اینطور پاسخ داد: «در ادوار گذشته که آقای مطهری نایب رئیس مجلس شدند مثل این بار دکتر عارف کاندیدای ریاست بود و ایشان هم کاندیدای نایب رئیسی. تفاوت در ائتلاف برجامیان و نابرجامیان بر سر رأی نیاوردن او بود وگرنه آقای پزشکیان رأی لازم را گرفت. آقایان برای تسویه حساب‌های سیاسی آدرس دیگری بیابند.»

صدای انشقاق می‌آید

احمد سالک به مثلث گفت: اصلاح‌طلبان دنبال این بودند که اگر حتی آقای عارف رئیس مجلس شود انتخابات مجلس آینده را می برند چون موجب افزایش تلاش هایی در سطح استان ها می شود.

وی درباره اختلاف و دودستگی درون فراکسیون بعد از اصرار عارف برای کسب کرسی ریاست مجلس و حذف علی مطهری از نایب رئیسی گفت: گرچه قضاوت درباره این موضوع مقداری زود است اما ما نیز شاهد و ناظر بعضی از این نگاه ها در مجلس هستیم. بعضا از آقای عارف انتقاد داشتند و بعضا هم تصمیم او را تأیید می کردند

عضو فراکسیون ولایی مجلس یادآور شد: البته قبلا هم آثار انشقاق در فراکسیون امید را می دیدیم اما به این شکل نبود و امروز اختلاف ها بیشتر شده است. با همه این اوصاف صحبت درباره اینکه چنین وضعیتی موجب شکاف و انشقاق در فراکسیون امید شود، زود به نظر می رسد.

پایان ائتلاف اصلاحات-اعتدال به چه قیمتی

دلیل حذف مطهری هر چه باشد، دیگر در اولویت قرار ندارد، آنچه اهمیت دارد از بین رفتن نقطه اشتراک بین فراکسیون امید و فراکسیون مستقلان است، حالا اصلاح طلبان ماندند و یک کرسی کمتر در هیأت رئیسه. موضوعی که صدای اختلاف ها را در فراکسیون امید به حداکثر رسانده و وقوع هر احتمالی را ممکن کرده است. این احتمال می تواند انشقاق در فراکسیون امید باشد یا کنار گذاشتن عارف از ریاست این فراکسیون.