خبرگزاری ایسنا : نخست وزیر ژاپن بعد از 40 سال به ایران سفر می‌کند و به نظرمی‌رسد حتما طرحی و برنامه‌ای وجود دارد یا به عبارتی برنامه‌ای مهم پشت این قضیه است، البته طرح ترامپ در این مرحله معلوم نیست

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که تحریم‌های جدید آمریکا از نظر سیاسی بیان‌گر این است که آمریکایی‌ها سیاست چماق و هویج را هم زمان دنبال می‌کنند، گفت: باید تاکید داشته باشیم تا آمریکا به شرایط تعهداتش در برجام بازگردد و همچنین با انجام اصلاحات اقتصادی، اهرم تحریم را از دست آمریکا خارج کنیم تا وادار به تجدید نظر شوند.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از تغییر لحن آمریکا در برابر ایران اظهار کرد: به نظر می‌رسد بازی ترامپ، بازی بازرگانان و تجار است که ابتدا تهاجم کرده و سپس کوتاه می‌آیند و مجددا تهاجم دیگری را انجام می دهند و این یک تکنیک مذاکراتی است که ترامپ نه فقط  راجع به برجام بلکه راجع به مساله مربوط به مکزیک، کانادا و کره شمالی هم در پیش گرفته است.

وی افزود: بنابراین، این یک روش شناخته شده است و طرف ایرانی هم دست ترامپ را خوانده و می‌داند این موضع گیری‌ها به معنای این نیست که تمایل دارد امتیاز دهد، بلکه او بیشتر  به دنبال امتیازگیری است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد:‌ باید دو نکته را در نظر داشت، نخست این‌که نخست وزیر ژاپن بعد از 40 سال به ایران سفر می‌کند و به نظرمی‌رسد حتما طرحی و برنامه‌ای  وجود دارد یا به عبارتی برنامه‌ای مهم پشت این قضیه است، البته طرح ترامپ در این مرحله معلوم نیست.

بهشتی‌پور با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا در مورد محصولات پتروشیمی افزود: ترامپ در این شرایط  ‌تحریم‌های جدیدی را وضع کرده و این عکس آن چیزی است که ادعا می‌کند، حداقل اگر می خواست به راهکاری برسد، تحریم جدیدی را مطرح نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: البته تحریم جدید آمریکا در عمل امکان پذیر نیست یا اثرش کم است؛ زیرا  در مورد نفت‌کش‌های بزرگ امکان کنترل و رصد رفت‌ و آمد آن‌ها وجود دارد اما در مورد پتروشیمی با توجه به تعدد آن‌ها و کوچک بودن محموله‌ها فقط از طریق شبکه‌های بانکی ممکن است بتوانند کنترل کنند لذا فکر می‌کنم اثر این تبلیغ خیلی زیاد نیست.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل ادامه داد:‌ اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید از نظر سیاسی این پیام را دارد که آمریکایی‌ها همزمان  سیاست چماق و هویج را دنبال می‌کنند یعنی از یک طرف بحث مذاکره و از طرف دیگر بحث مربوط  به این‌که بتوانند امتیازی بگیرند را مطرح می‌کنند، زیرا انتخابات آمریکا نزدیک است و در واقع سال انتخاباتی در این کشور از آبان ماه شروع می‌شود.

بهشتی‌پور در ادامه درباره این‌که ایران چه واکنشی می‌تواند در برابر این تغییر رفتار داشته باشد؟ اظهار کرد: اعتقاد شخصی‌ام این است که نفس مذاکره را نباید رد کنیم، مذاکره ابزار دیپلماسی است،‌اگر رد کنیم یعنی این‌که ابزار را از دیپلمات گرفته‌ایم، بنابراین باید تاکید کنیم تا به شرایط  برجام  برگردند یعنی موارد و تعهداتی که در برجام قید شده را اجرایی کنند، در این شرایط است که باب مذاکره می‌تواند باز شود، اما وقتی شرایط برجام را اجرا نکردند، نمی توان صحبت از مذاکرات جدید داشت.

وی خاطرنشان کرد: هر اقدامی که ایران می‌خواهد انجام دهد، باید توجه کند که بدون اصلاحات اقتصادی امکان‌پذیر نیست یعنی باید در داخل کشور به فکر انجام اصلاحات اقتصادی باشیم تا بتوانیم اهرم تحریم را از دست آمریکایی‌ها خارج کنیم برای همین هم باید به شکلی وضعیت اقتصادی اصلاح شود که تحریم‌ها کم اثر یا بی اثر شود و انجام چنین اقدامی است که که آمریکایی‌ها را وادار به تجدید نظر می‌کند.