چه کسی بر کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی می‌نشیند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کمیسیون امنیت ملی امروز رقابتی سخت و جدی را تجربه خواهد کرد. در سالی که انتخابات مجلس برگزار می شود، کشور با مسائل مختلف و مهمی در حوزه سیاست خارجی روبرو است.

کسی که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شود، تریبون های متعددی خواهد داشت که اعلام مواضع کند و حتی در مقاطعی صدای مجلس درباره یک موضوع تلقی شود. حال این موضوع می خواهد پاسخ به ادعاهای آمریکا و طرف شدن با اروپایی ها باشد یا مسائل هسته ای و نظامی.

سه جریان اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل مجلس قطعا از چنین فرصت طلایی برای کسب تریبون مجانی و پرقدرت نمی گذرند. اصلاح طلبان گرچه در انتخابات هیأت رئیسه مجلس یک کرسی مهم نایب رئیسی را از دست دادند اما اگر بتوانند کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی را بگیرند، نه تنها آن اتفاق را جبران می کند بلکه آورده های ارزنده ای نصیب شان می شود. آنها سال گذشته لابی و ائتلاف موفقی انجام دادند و توانستند با حمایت از حشمت الله فلاحت پیشه هم علاءالدین بروجردی را بعد از 13 سال از ریاست پایین بکشند. اما امسال کار سختی در پیش دارند، مصطفی کواکبیان می خواهد وارد شود، گرچه فلاحت پیشه نیز مخالفتی نکرده و حتی چراغ سبز برای حمایت از او نشان داده اما کواکبیان در جمع کردن آرای خاکستری مثل فلاحت پیشه نمی تواند موفق عمل کند. سال گذشته فلاحت پیشه 9 رأی، ذوالنوری 9 رأی و علاءالدین بروجردی 4 رأی آوردند و یک رأی هم سفید بود.

به نظر می رسد اگر بروجردی بخواهد براساس واقعیت عمل کند و نامزد ریاست نشود، 5 رأی بین ذوالنوری و کواکبیان به هر سمتی گرایش پیدا کنند، او رئیس می شود. البته احتمال اینکه رنگ سفید به خود بگیرند، زیاد است. چون بین دو قطب کاملا مخالف، به هر طرف گرایش پیدا کنند فردای انتخابات نمی توانند از تبعاتش مصون بمانند.

ذوالنوری از اصولگرایان تندرو است و بر مقاومت به هر قیمتی تأکید دارد، در مقابل کواکبیان اصلاح طلب است به دیپلماسی پایبندی تام و تمام دارد.

اما در حالیکه معادلات انتخاب ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دو قطبی کواکبیان-ذوالنوری به نفع دلواپسان داشت رقم می خورد، تصمیم کنارگیری کواکبیان به نفع فلاحت پیشه ورق را برگرداند. علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آقای کواکبیان علیرغم داشتن برنامه قبلی به دلیل ضرورت حفظ خط اعتدال در کمیسیون امنیت ملی به نفع آقای فلاحت پیشه انصراف داد.

حالا دلواپسان به تکاپو افتادند تا در دو ساعت باقی مانده، پلتیک رقیب را خنثی کنند. قرار است قبل از جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی برای برگزاری انتخابات هیئت رئیسه، جلسه‌ای دیگری هم با حضور تعدادی از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی عمدتاً از طیف فراکسیون ولایی تشکیل شود تا به اجماعی به بین بروجردی و ذوالنور برسند.

حال باید دید بعد از ظهر امروز معادلات به نفع چه کسی رقم خواهد خورد.