فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه سفر منطقه‌ای، در کویت با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

برایان هوک: کویت نقش اساسی در کاهش تنش در منطقه و ایران دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «برایان هوک» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران با «ناصر الصباح» معاون اول نخست‌وزیر و وزیر دفاع و «صباح الخالد» وزیر خارجه و «محمد الخضر» رئیس ستاد مشترک ارتش کویت دیدار کرد.

هوک در این دیدارها بر نقش برجسته کویت برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه تأکید کرد و «خردمندی و درایت» امیر کویت را ستود و گفت که «کویت نقش اساسی در کاهش تنش در منطقه دارد».

به نوشته روزنامه کویتی « الجریده »،

هوک همچنین در کنفرانس خبری که با حضور سفیر آمریکا در کویت برگزار شد، گفت که در دیدار با مقامات کویتی درباره حملات اخیر در منطقه و موضع آمریکا برای کاهش تنش‌ها در منطقه و همکاری کویت و آمریکا در این زمینه گفت‌وگو کرده است.

هوک از بیان صریح این موضوع که آیا در دیدار با مقامات کویتی درباره استقرار نیروهای جدید آمریکایی در کویت گفت‌وگویی کرده است، طفره رفت و تنها گفت: «حضور نیروهای آمریکایی در منطقه باعث ایجاد امنیت و ثبات بیشتر کویت می‌شود و این امر در چارچوب ائتلاف آمریکایی-کویتی و دوستی عمیق است که ما به آن افتخار می‌کنیم».

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در پاسخ به سوالی درباره آنچه تهدیدات ایران علیه کشتیرانی و پروازها در منطقه خوانده شد، تصریح کرد که آمریکا هرگز اجازه تهدید راه‌های تجاری و کشتیرانی در منطقه را نخواهد داد و در این زمینه چندین سناریو برای تعامل با این بحران بررسی شد.

وی افزود که «ما همه کشورها را به تلاش دیپلماتیک به منظور تشویق ایران به کاهش تنش‌ها، ترغیب می‌کنیم».

هوک با اشاره به اینکه آمریکا به جنگ علیه ایران اهتمام ندارد، تأکید کرد که تقویت نیروهای آمریکایی در منطقه تنها با هدف دفاعی صورت می‌گیرد اما با این حال «پیامی به ایران است مبنی بر اینکه اگر منافع آمریکا در معرض تهدید قرار گیرد، این نیروها ممکن است از حالت دفاعی به حمله تغییر کنند».

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین وجود هر گونه کانال محرمانه تماس با ایران را تکذیب کرد و گفت که «ترامپ هیچ پیامی به تهران ارسال نکرده است اما بسیاری از کشورها پیشنهاد کمک به کاهش تنش‌ها و تشویق ایران برای پایان دادن به تهدیداتش در منطقه را ارائه کرده‌اند».

این اظهارات هوک در حالی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز روز یکشنبه (دیروز) پیش از ترک واشنگتن به مقصد غرب آسیا، گفت که برای گفت‌وگو با مقامات امارات و عربستان سعودی درباره ایران، به این دو کشور سفر می‌کند.