به نظر می رسد همکاری جهانگیری و روحانی تا 1400 دوام نداشته باشد و نهایتا آنها تا یک سال دیگر بتوانند دیدگاه های یکدیگر را تحمل کنند.

آماده باش به جهانگیری برای 1400
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امید کرمانی‌ها: یک خبر سیاسی در روز نخست هفته به سرعت در فضای مجازی و رسانه ای منعکس شد؛ قهر جهانگیری با روحانی. این خبر را یک پایگاه خبری نشر داد و در گزارشی مدعی شد که در پی بروز مباحثه‌ای در جلسه ای در روز شنبه، بین روحانی و جهانگیری، معاون اول رییس جمهور تصمیم به ترک جلسه مذکور گرفت که علی لاریجانی او را منصرف کرد. براساس گزارش ادعایی این پایگاه خبری، جهانگیری بعد از این ماجرا در محل کار خود حاضر نشد.

_104275121_15309ba0-432f-46e5-8632-5167bd13db0c

این خبر آنقدر اثرگذار بود که علی ربیعی سخنگوی دولت مجبور به ارائه توضیح شد. توضیح علی ربیعی اما محافظه کارانه بود. او گفت «اختلاف نظر با قهر کردن تفاوت دارد. انتشار شایعاتی مبنی بر قهر آقای جهانگیری به هیچ عنوان صحت ندارد، ضمن اینکه اساسا قهر کردن در شان آقای جهانگیری نیست».

البته دولتی های دیگری هم به صحنه آمدند تا هر طور شده جلوی ضرب خبر را بگیرند. محمود نادری معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره انتشار شایعه قهر اسحاق جهانگیری با رئیس جمهوری و عدم حضور او در محل کارش گفت که معاون اول رئیس جمهوری در جلسه عصر امروز (یکشنبه) هیات وزرا حضور پیدا کرده است.

همچنین حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور در توئیتی که به نظر می رسد بی ارتباط با این ماجرا نباشد، نوشت: «جلسات عالی کشور نه جای بله قربان گویی است، نه جای خطاب و عتاب و نه جای قهر و ناسازگاری. بزرگان کشور در این جلسات، دیدگاه‌های سازمانی مختلف و گاه متعارض را با صراحت تمام مطرح و تبادل نظر را تا رسیدن به بهترین تصمیم برای بهبود زندگی مردم دنبال می‌کنند.»

عصر روز یکشنبه جلسه هیئت وزیران بود و اسحاق جهانگیری در جلسه کنار حسن روحانی نشست و حتی جلوی دوربین ها آنها با هم به گپ و گفت کوتاهی هم پرداختند. دولتی ها تمام توان خود را گذاشتند تا عکس ها و ویدئو مباحثه گرم رئیس جمهور و معاون اول را در رسانه ها و کانال های خبری نشر دهند.

 

روحانی به جهانگیری چه گفت؟

 

صحبت ها و نقل قول ها حکایت از آن می کند که روز شنبه یکم تیرماه مشاجره‌ای میان رئیس‌جمهور و معاون اول وی اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که روحانی در سخنی تأمل‌برانگیز به جهانگیری گفت «شما و اصلاح‌طلبان دنبال سرنگونی دولت هستید!».

بر کسی پوشیده نیست که اسحاق جهانگیری و اصلاح طلبان سال 96 همه اعتبار و حیثیت سیاسی خود را در حمایت از روحانی به صحنه آوردند و حتی با وجود مخالفت روحانی، نقش سپر بلا را در قالب معرفی کاندیدای پوششی ایفا کردند. جهانگیری در زمان مناظرات انتخاباتی مانع از آن شد که کاندیداهای اصولگرا نقدهای خود را بر روحانی متمرکز کنند و حتی نفر اول جنگ کلامی با قالیباف قرار گرفت تا روحانی از تیغ مباحث چالشی دور بماند. حالا شنیدن این حرف از روحانی خیلی برای جهانگیری سخت بود.

 

نگاه اصلاح طلبان به دعوای روحانی و جهانگیری

 

اصلاح طلبان معتقدند اگر قرار بر این باشد که سهمی را برای پیروزی روحانی در دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش تعیین کنیم، باتوجه به ترکیب کاندیداها و مناظره‌هایی که انجام شد، سهم جهانگیری بیش از روحانی بوده است؛ زیرا وی آنچنان در صحنه مناظره‌ها حضور پیدا کرد که همان زمان مردم گفتند انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدای خود را پیدا کرد. درنتیجه نقش جهانگیری در دولت‌های اول و دوم روحانی انکارناپذیر بوده و هست.

 

روحانی تردید روحانی به اصلاح طلبان و جهانگیری

 

حسن روحانی اما نگاه دیگری دارد. او معرفی کاندیدای پوششی را حربه اصلاح طلبان برای دورزدن خود تعریف کرد. به همین خاطر گرچه در نهایت به آن تن داد و از فوایدش در نبرد انتخاباتی بهره جست اما به محض تشکیل دولت بارِ معاون اولی را از روی دوش جهانگیری برداشت و به واعظی و نوبخت سپرد.

البته روحانی در طول این مدت رعایت ظاهر را می‌کرد، اما در نهایت کارد به استخوان اسحاق جهانگیری رسید، او آنقدر بی کار شده بود که خود را مشغول سفر و بازدید و سخنرانی کرد. وقتی هم که سال گذشته خبرهایی مربوط به ترمیم کابینه شد، اسحاق جهانگیری آب پاکی را بر روی دست اصلاح طلبان ریخت. چون اصلاح طلبان توقعات و انتظاراتی داشتند که از حدود اختیارات او خارج بود. جهانگیری گفت «من حتی نمی‌توانم منشی خود را تغییر دهم». واکنش غلامحسین کرباسچی هم به این سخن جالب توجه بود. او گفت «وقتی نمی تواند منشی خود را تغییر دهد استعفا کند».

 

برنامه جهانگیری و اصلاح طلبان برای آینده

 

امروز پرسش این است که آیا اصلاح‌طلبانی که در پیروزی روحانی نقش داشته‌اند، در کابینه حضور دارند؟ البته کسانی مانند آقایان زنگنه و حجتی هستند که بیشترین بار دولت را همین وزرای معدود اصلاح‌طلب به دوش کشیده‌اند و کلیدی‌ترین کارهای دولت را انجام می‌دهند. در این بین بی‌مهری که نسبت به جهانگیری صورت گرفته و می‌گیرد درست نیست. اگر به سفرها و جلسات رئیس‌جمهور دقت کنیم، در حالی که معاون اول به عنوان شخص دوم باید حضور داشته باشد، به جای او محمود واعظی در کنار رئیس‌جمهوری می نشیند و جایگاه معاون اول در دولت دوازدهم کم‌رنگ شده است. رفتار با جهانگیری نماد از رفتار با جریان اصلاحات است.

حالا اصلاح طلبان مأموریت جدی به اسحاق جهانگیری داده اند. او باید خود را برای لیدری این جریان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی آماده کند.

 

مرزبندی جهانگیری با روحانی

 

جهانگیری و اصلاح طلبان از هم اکنون در حال مرزبندی شفاف با دولت هستند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در شصت و پنجمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به طور تلویحی به ماجرای مجادله حسن روحانی با خود در روز شنبه اشاره کرد و گفت: اتخاذ تصمیمات مهم در کشور به ویژه در حوزه اقتصاد مربوط به رئیس‌جمهور است که به لحاظ قانونی از طرف مردم مسئولیت اداره کشور را بر عهده دارد و همه این موضوع را پذیرفته‌اند و باید تلاش کرد تا برای اجرای برنامه‌ها و اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور نظر رئیس‌جمهور تأمین شود.

این مسیری که اسحاق جهانگیری می رود به نظر می رسد جدایی اش از روحانی و دولت دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.