وزیر امور خارجه با بیان اینکه در نشست برجام 3 کشور اروپایی متعهد شدند 11 تعهد را اجرایی کنند، اظهار داشت: در هیچ یک از این تعهدات، اینستکس یا سازوکار مالی وجود ندارد.

 ظریف: اقدامات اروپا کافی نیست آنها 11 تعهد دارند که باید اجرایی شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار مهر ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: برای عدم رعایت ۳.۶۷ در غنی سازی اورانیوم تصمیم گرفته‌ایم اما اینکه غنی سازیمان در چه سطحی باشد بر اساس نیاز و ضرورت‌های کشور است.

وی در خصوص اجرای اینستکس نیز گفت: طرف اروپایی اعلام کرده که تراکنش‌های اینستکس در حال اجراست ولی باید از بخش خصوصی سؤال کرد که در چه سطحی مبادلات انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه درباره نمایش راهکار دور زدن تحریم نفت در سریال گاندو گفت: حتماً این کار در جهت منافع ملی نیست و وزیر نفت نیز این اقدام را خلاف منافع ملی می‌داند و البته بحمدلله من تلویزیون نگاه نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه در نشست برجام 3 کشور متعهد شدند 11 تعهد را اجرایی کنند، گفت: فروش نفت، بازگشت پول نفت، سرمایه گذاری در حمل و نقل و کشتیرانی از جمله این تعهدات بود.

ظریف ادامه داد: اروپایی‌ها متعهد هستند که این 11 مورد را اجرایی کنند و در هیچیک از این تعهدات، اینستکس یا سازوکار مالی وجود ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان، اینستکس را مقدمه اجرای 11 تعهد خواند و گفت: این 11 تعهد در چارچوب ماده 3 ضمیمه 2 برجام نوشته شده اما اقدامات فعلی اروپایی‌ها در این زمینه کافی نیست.

وی تأکید کرد: تا زمانی که اروپا به برجام متعهد باشد ما هم متعهد خواهیم بود و در هر سطحی که اروپا برجام را اجرا کند، ما نیز اجرا می‌کنیم.

ظریف در واکنش به اظهارات دادستان کل کشور مبنی بر اینکه اینستکس فرزند معلول برجام است، گفت: معلول یا غیرمعلول، ما از اروپایی‌ها می‌خواهیم تعهدات خود را انجام دهند. تعهدات اروپایی‌ها بیش از این است.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص اظهارات ترامپ نیز گفت: آمریکا باید نقض برجام و تروریسم اقتصادی علیه 82 میلیون ایرانی را متوقف کند.