وزیر امور خارجه تاکید کرد: بعضی دوستان ما می‌گویند برجام استحکام نداشت و به همین دلیل آمریکا خارج شد درحالیکه محکم بود و در آینده هم خواهید دید. منافع ملی اجازه نمی‌دهد ما فیلم بسازیم، البته پول هم نبود.

محمد جواد ظریف: منافع ملی اجازه نمی‌دهد ما هم فیلم بسازیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدجواد ظریف امروز در جمع استانداران کشور در محل وزارت کشور گفت: ما امسال سال بسیار مهمی را گذرانده‌ایم و پیش رو داریم و با اهمیت این سال برای جمهوری اسلامی از منظر امنیت ملی کارها باید پیگری شود.

وی افزود: سال گذشته در این جمع گفتم علت خروج آمریکا از برجام و شکلی که خارج شد غلط محاسبه شده و گفتم ما بطلان این محاسبه را باید ثابت کنیم. محاسبه‌شان این بود که جمهوری اسلامی با فشارهای شدید اقتصادی آمریکا سقوط خواهد کرد. نه تنها خودشان باور داشتند بلکه این باور را به متحدانشان هم القا کردند.

وزیر خارجه گفت: با تکیه به مردمی که از اول انقلاب تا امروز اهداف آمریکایی‌ها را باطل کردند این هم باطل شد. گفتند جمهوری اسلامی چهلمین سال خود را نمی‌بیند. برای رسیدن به این آرزو سرمایه‌گذاری هنگفتی کردند ازجمله اینکه از برجام خارج شدند.

ظریف گفت: این‌ها یک محاسبه نکردند که منافقان چه جایگاهی در ایران دارند؟ این‌ها بر اساس فکر ضدانقلاب این فکر را تبلیغ و سیاست‌گذاری کردند اما مردم این‌ها را به شکست کشاندند. وقتی صدام حمله کرد پیش‌بینی آقایان این بود که ایران طی دو هفته سقوط خواهد کرد. در سازمان ملل درباره قطع‌نامه کلیشه‌ای در جنگ‌ها ایجاد شد که می‌گویند آتش‌بس و عقب‌نشینی.

وی تاکید کرد: بارها پیش‌بینی کردند که می‌توانند با فشار مردم را به زانو در بیاورند اما مردم با حضورشان همیشه، آنها را شکست دادند و امسال هم مردم با حضورشان آنها را شکست می‌دهند. مهم نیست که در انتخابات چه کسی پیروز شود مهم این، است که ایران پیروز شود. آنچه باعث شد ما بتوانیم در مقابل شش قدرت توافق نامه‌ای بنویسیم درایت ما نبود بلکه حمایت مردم بود.

ظریف گفت: امروز فشار حداکثری برای جدا کردن مردم از حاکمیت است. آمریکا احساس می‌کند از نظر سیاسی شکست خورده است. جلسه دیروز نمی‌دانم با چه عقلی تشکیل داده شد اما خود آمریکا منزوی شد و حتی یک خط نتوانستند بیانیه‌ای علیه ایران از رئیس شورای حکام بگیرند. حتی در گذشته هم نتوانستند. آمریکا دوباره فکر کرد می‌تواند این کار را کند. آمریکا در حوزه سیاسی در جهان منزوی است.

وی افزود: یکی از دلایل شکست‌های آمریکا تصمیمات خودش و متحدان منطقه‌ای‌اش هست. ما نبودیم که از طالبان و داعش حمایت کردیم ما نبودیم که علیه یمن بالاترین سلاح‌ها را استفاده کردیم. از دیکتاتورها و قاتل‌ها و از کسانی که علیه مردم خود از خشونت، استفاده می‌کنند حمایت کردند و نتیجه‌اش این، شد، که منزوی شدند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: بعضی دوستان ما می‌گویند برجام استحکام نداشت و به همین دلیل آمریکا خارج شد درحالیکه محکم بود و در آینده هم خواهید دید. منافع ملی اجازه نمی‌دهد ما فیلم بسازیم، البته پول هم نبود. ( با خنده و خنده و تشویق حضار). حال فرض کنیم برجام محکم نبود آیا مابقی توافقات بین‌المللی هم محکم نبود؟