یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: امروز رقبای دولت به جای اینکه یک‌صدا در برابر دشمن خارجی بایستند، زمان را برای تسویه حساب‌های سیاسی مناسب دیدند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمود صادقی درباره این‌که بازهم این روزها شاهد تخریب دولت و وزرا به صورت گوناگون هستیم آن هم در شرایطی که بیش از هر زمانی باید اتحاد و انسجام درونی داشته باشیم، این رفتارها چه تاثیری روی عملکرد دولت خواهد داشت، گفت: بارها گفته‌ام آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های برجام عهدشکنی کرده و چرا ما این دولت را باید مورد مذمت قرار دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز ما باید با توجه به رفتار ایالات متحده همه یک‌صدا کاری انجام دهیم که این کشور به تعهدات برجامی خودش بازگردد و سازکاری را هم برای این کار فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تفرق و چند صدایی در حال حاضر به ضرر منافع ملی است، عنوان کرد: امروز رقبای دولت به جای اینکه یک‌صدا در برابر دشمن خارجی بایستند، زمان را برای تسویه حساب‌های سیاسی مناسب دیدند و دست به عمل می‌زنند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید مصلحت نباشد که این موضوع را باز کنم، اما زمانی با دکتر ظریف یک گفت‌وگو خصوصی داشتیم، ایشان به قدری به دلیل کارشکنی‌ها و چوب لای چرخ برجام گذاشتن‌ها، درد دل داشتند که به‌ ایشان گفتم باید یک چاهی را پیدا کنید و با آن درد و دل کنید.

وی تاکید کرد: اگر کارشکنی‌هایی که آقای ظریف درباره آن‌ها گفتند، نبود شاید امروز برجام می‌توانست به معاهده‌ای غیرقابل بازگشتی تبدیل شود.

صادقی گفت: امروز که آمریکا و کشورهای ارتجاع منطقه علیه ایران و دولت عمل می‌کنند عده‌ای هم در داخل متاسفانه با آنکه شعار انقلابی می‌دهند در جهت منافع آن‌ها عمل می‌کنند.

صادقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: مطابق بند ۳۶ برجام ملت ایران حق دارد اگر طرف‌های دیگر به تعهدات خودشان عمل نکنند، متناسب با آنها اقدام و دست به کاهش جزئی و یا کلی تعهداتش در این معاهده بزنند، در واقع ایران در چارچوب آنچه که برجام به او اجازه داده، دست به اقدام زده است.

وی ادامه داد: اقدام ایران از لحاظ حقوقی کاملا موجه است و آنچه که انجام داده نقض برجام نیست و دقیقا در جهت مفاد این معاهده بین‌المللی قدم گذاشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ قاعدتا یک توافق چندجانبه و بین‌المللی زمانی معنا پیدا می‌کند که تمامی طرفین آن به تعهداتشان عمل کنند وقتی یک طرف به آنچه که تعهد داده پایبند نباشد طبیعی است که طرف‌های دیگر از تعهدات خودشان دست بکشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر اروپایی‌ها ادعا می‌کنند در برجام مانده‌اند، به تعهدات خودشان عمل کنند و جدی باشند نه اینکه منفعل و نظاره‌گر باشند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: باید ببینیم اروپا در قبال اولتیماتومی که ایران به آن داده چگونه عمل می‌کند و اگر مشاهده کنیم به تعهداتش جامه عمل نمی‌پوشاند، این کاملا حق ایران است که تدریجا و یا کلا تعهداتش را به طور کامل کاهش دهد.