بسیاری معتقدند برجام افتخار دیپلماسی در تاریخ ایران است. در روزهایی که از همه سو به دولت تاخته می‌شود، تحریف‌های زیادی درباره دولت و برخی چهره‌های ملی مثل ظریف صورت می‌پذیرد. در کنار این موارد به یاد تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره محمدجواد ظریف افتادم که او را امین، غیور، شجاع و متدین توصیف کرده بودند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی ربیعی سخنگوی دولت در یادداشتی در روزنامه ایران، نوشته است: چهارشنبه گذشته جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی گزارشی از شاخص‌هایی را که در پایگاه اطلاعات بانک جهانی ارائه شده در جلسه مطرح کرد و در این میان جایگاه ایران را مورد بررسی قرار داد. این روزها اتفاقی در فضای روانی و رسانه‌ای افتاده که گزارش‌های مثبت دیگر بیان و شنیده نمی‌شوند. گرچه امروز مردم در معیشت خود دچار سختی شده‌اند که به اعتقاد من، بدون اینکه بخواهم برخی کاستی‌های مدیریتی را نادیده بگیرم، به‌طور اساسی ناشی از اعمال تحریم و بهم خوردن تعادل‌های اقتصادی است اما برای گذار از این وضعیت و به عقب راندن تحریم‌گران در کنار نقد وضعیت، نیازمند بیان موفقیت‌ها و چشم‌اندازها هم هستیم. این گزارش نشان می‌داد شاخص گسترش راه‌آهن ایران رتبه سوم در منطقه را دارد. حتی گزارش‌ها نشان می‌دهد همه ایرانیان دسترسی به برق دارند. تقریباً ۹۰ درصد روستاها در حال دریافت گاز هستند. علم و فناوری و آموزش و بهداشت ما آمار مطلوبی دارند. به‌عنوان مثال در واکسیناسیون سه‌گانه قبل از ۱۲ ماهگی در سال ۲۰۱۷ در جایگاه بالای منطقه و جهان قرار گرفته‌ایم. روی سخن من با رسانه‌های مستقل و دلسوز است که خارج از هیاهوی سیاست‌پیشگان، در کنار بیان مشکلات مردم، نقد سیاستگذاران و عناصر قدرت، باید از تلاش‌ها و موفقیت‌های ولو کوچک هم سخن بگوییم. متأسفانه عده‌ای فکر می‌کنند با پایین کشیدن دولت آنها بالا خواهند آمد. ممکن است تصویر ذهنی این امر روی کاغذ امکانپذیر باشد اما ذهن جامعه خوانش دیگری خواهد کرد؛ از فرود دولت فرازی ایجاد نمی‌شود.

 

گفت‌وگو با فعالان محیط زیست؛ خون تازه در رگ‌های بوروکراسی

پیش از این به نقصانی در جامعه امروز ایران اشاره کرده بودم؛ نیاز به گفت‌وگوی اجتماعی، برای یافتن راه‌حل‌ها، شنیدن همه صداها و مفاهمه برای حل مسائل نیاز امروز مبرم ماست. حتی بخشی از عوامل ناآرامی‌های روانی و اجتماعی و کنش‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در جامعه ایران امروز را می‌توان بر این مبنا تبیین نمود. به اعتقاد من نوعی بی‌سامانی سیاسی در فقدان نهادهای میانجی این گفت‌وگوها را با مشکل روبه‌رو کرده است. اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، نمایندگان صنفی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند میانجی‌هایی برای ثبات اجتماعی و سیاستگذاری‌های معطوف به واقعیت و همراه با موفقیت شوند. بعدازظهر چهارشنبه گذشته در اولین نشست «سمن، سرمایه اجتماعی و تدبیر آب و انرژی» در وزارت نیرو شرکت کردم. این وزارتخانه که از ابتدای تأسیس رویکردی فنی به مسائل آب و انرژی داشته، به ابتکار رضا اردکانیان «مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی» را تأسیس کرده است که دوست خوش‌فکر و فرهیخته‌ام آقای دکتر محمد فاضلی آن را اداره می‌کند. انصافاً کار سختی است که در ساختار و عملکردهایی که به‌صورت تاریخی، فنی و غیراجتماعی بوده است، کار اجتماعی صورت گیرد.

مجموعه‌ای از سمن‌های حوزه محیط زیست، آب و انرژی گرد هم آمده بودند و بعد از سه ساعت گفت‌وگوی خوب، با مدیران سازمان آشنا شدند و پاسخ‌ها را شنیدند. مدیران قول دادند که به‌واسطه مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی ارتباط سازمان‌یافته‌تری با سمن‌ها برقرار کنند. من هم در این نشست درباره ضرورت گفت‌وگوی اجتماعی، تلاش برای بسط الگوی گفت‌وگو در مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی به سایر دستگاه‌های متولی امور زیرساختی که باید با مردم و سمن‌ها ارتباط‌گیری بیشتری داشته باشند، سخن گفتم و از سمن‌ها خواستم علاوه بر نقد دولت به سیاستگذاری‌ها نیز کمک کنند و در مقابل ذینفعان سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و سوءاستفاده‌کنندگان که مداخلات آنها تصمیم‌های کارشناسی را نادیده می‌گیرند نیز بایستند. ادامه این روند حتماً برای تولید اعتماد و سرمایه اجتماعی ضروری است.

 

لابه‌لای گفت‌وگو با وزیر نیرو از یک کار بسیار خوب و ابداع سیاستی مهم سخن گفتیم. وزارت نیرو برای اولین بار در تاریخ انتصابات، معاون وزیر نیرو در امور تحقیقات و منابع انسانی را از طریق فراخوان عمومی انتخاب کرده است. فکر می‌کنم برای شکستن حلقه‌های بسته مدیریتی و تزریق خون تازه‌ای در رگ‌های بوروکراسی اداری، هم به فراخوان‌های بیشتر و هم به ابداعات سیاستی زیادتری نیاز داریم. اما در کل خبر خوبی بود.

تعارض منافع

روز چهارشنبه گذشته بخش‌هایی از لایحه «مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» در دولت بررسی و کلیات و بخش‌هایی از آن تصویب شد. دو خانم همکار ما در دولت یکی دکتر مولاوردی حقوق شهروندی را به پیش برده بود و اینک دکتر جنیدی این لایحه را در کمیسیون‌های دولت مطرح کرده و پیش برده است. یکی از اصول مبنایی حقوق عمومی لزوم رعایت منابع عمومی از سوی کارگزاران و مقامات و مسئولان در اعمال وظایف تقنینی، اجرایی و قضائی است. همواره این احتمال وجود دارد که این اعمال وظایف با منافع عمومی در تعارض قرار گرفته و منفعت شخصی خود یا بستگانشان در آن نهفته باشد. این لایحه کمک خواهد کرد به‌طور ساختارمند منفعت عمومی بر منفعت شخصی تقدم یابد. به‌عنوان نویسنده کتاب «زنده‌باد فساد» که راه‌اندازی اولین ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت و مسئولیت دبیری آن ستاد در دولت خاتمی را برعهده داشتم، معتقدم برخوردهای موردی و شبه‌افشاگرانه با پدیده فساد قادر به مهار فساد نخواهد بود، بخصوص در جامعه ایران که گاهی شائبه‌ای از سیاسی بودن مبارزه با فساد وجود دارد. راه بنیادین ایجاد ساختارهایی است که در آن فساد ممکن نباشد. این لایحه علاوه بر سایر کارکردهای خود یکی از اقدامات مهم دولت روحانی برای این ساختارسازی نیز هست.

از ظریف تا ظریف

چهارشنبه گذشته رئیس جمهوری در بخشی از جلسه دولت در بیانات خود درباره برجام نیز سخن گفت. به‌نظرم هنوز برجام در جامعه ایران مورد قضاوت منصفانه قرار نگرفت. شواهد نشان می‌دهد برجام موجب تزلزل سیاست خارجی امریکا شده است. در کمتر موضوعی هیأت حاکمه امریکا این‌چنین با چالش مواجه شده است. ارزش‌های برجام را می‌توان از نگرانی رژیم اسرائیل و برخی بازی‌خوردگان اسرائیل در منطقه دریافت. اسرائیلی‌ها به وضوح گفتند ما فشار آوردیم تا امریکا از برجام خارج شود. در این میان برخی داوری‌های ناعادلانه که در مورد سیاست خارجی و ظریف صورت می‌گیرد جای تأمل دارد. حتی دونالد ترامپ در دوره رقابت‌های انتخاباتی اذعان کرده بود ظریف قوی‌تر از طرف‌های امریکایی خود ظاهر شده است و در سطح جهانی هم شنیدیم که وزیر خارجه ایران را برای راهبری مذاکرات می‌ستودند. بسیاری معتقدند برجام افتخار دیپلماسی در تاریخ ایران است. در روزهایی که از همه سو به دولت تاخته می‌شود، تحریف‌های زیادی درباره دولت و برخی چهره‌های ملی مثل ظریف صورت می‌پذیرد. در کنار این موارد به یاد تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره محمدجواد ظریف افتادم که او را امین، غیور، شجاع و متدین توصیف کرده بودند. براستی این توصیف با آنچه این روزها به طور نامنصفانه‌ای از سیاست خارجی و دکتر ظریف به تصویر کشیده می‌شود، چقدر همخوانی دارد؟

ما و ملخ‌ها

دوست زحمتکش من محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی گزارشی از فعالیت‌شان در مقابله با هجوم ملخ‌ها در دولت ارائه داد. در ۵۰ سال اخیر حمله‌ای چنین گسترده سابقه نداشته است. ملخ‌ها در جهت باد با ۲۰۰ کیلومتر سرعت روزانه به ایران رسیدند. هر روز معادل وزن خود غذا می‌خورند و تولید مثل بالا دارند. بنا بر این گزارش اگر روند هجوم ملخ‌ها مدیریت نمی‌شد، حدود ۳۰ درصد از سطح زیر کشت ما دچار آسیب می‌شد و خوشبختانه فقط ۱۰۰۰ هکتار اراضی از ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیدند. قرار شد تعدادی هواپیمای سمپاش خریداری و در اختیار جهاد کشاورزی قرار گیرد. دولت از زحمات این وزارتخانه قدردانی کرد.