​رئیس قوه قضائیه گفت: هیچ کس در جامعه نباید به خودش اجازه بدهد که قانون را تعطیل یا مخدوش کند که عدالت مخدوش می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست بیست و چهارمین گردهمایی ائمه جمعه کشور گفت: به حمدالله در اجتماعی هستیم که از روز گذشته با سخنان راهبردی رهبر انقلاب در روز گذشته آغاز شده است که اثربخشی در انقلاب برای تبیین معارف اسلامی و تنویر افکار عمومی در جامعه داشته باشد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم موضوعی که در این جمع مطرح شود و به موضوع این اجلاس هم ارتباط داشته باشد، همان بیانیه گام دوم مقام رهبری است. از موضوعاتی که ارتباط مستقیم با حوزه کاری اینجانب در قوه قضاییه دارد و این موضوع یکی از ماموریت‌های هشت گانه رهبری برای همه آحاد جامعه عنوان شده عدالت است.

رئیسی افزود: در مفاهیم دینی ما بعد از توحید هیچ مفهومی فراگیرتر از عدالت نیست. خلقت و عدالت، عدالت و امامت و عدالت؛ در همه حوزه‌ها عدالت مفهوم گسترده‌ای دارد.

رئیس قوه قضائیه گفت: بسیار می‌توان در این باب سخن گفت و شما هم در نمازهای جمعه درخصوص ابعاد مختلف عدالت سخن گفته‌اید اما سخن اصلی ما اجرای عدالت است. اینجا است که باید گفت به برکت نام امیرالمونین بسیار نوشتند و گفتند و آثار گرانبهایی در این باب داریم.

وی ادامه داد: در راس نظام اسلامی امام عادل است اما اگر کل جامعه بخواهد طعم عدالت را حس کند، اقتضائاتی دارد و باید در حوزه قانونگذاری قانون عادل، در حوزه اجرایی مجری عادل و همه باید از ملکه عدالت تبعیت کنند.

رئیس قوه قضائیه افزود: بر اساس قانون اگر ما بخواهیم یک ملاک را برای اجرای عدالت تبلیغ کنیم می‌خواهم بگویم که مطابق قانون است؛ اجمالا در اجرای قانون توافق کنیم و به هر میزان که عدالت در جامعه نصب شده اگر بخواهیم ملاکی پیدا کنیم باید بگوییم که خلاف قانون عمل شده است.

وی ادامه داد: هیچ کس در جامعه نباید به خودش اجازه بدهد که قانون را تعطیل یا مخدوش کند که عدالت مخدوش می‌شود.

رئیسی گفت: در باب عدالت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات بسیار زیادی انجام شده، گام‌های زیادی برداشته شده و تلاش‌های زیادی در این حوزه صورت گرفته است؛ اما امروز بعد از ۴۰ سال ما نگاه می‌کنیم آنچه انجام شده و اهداف بلند انقلاب اسلامی چه بود و چه گام‌هایی باید طی شود. وضع مطلوب با وضع حاضر متفاوت است.

وی ادامه داد: ترسیم این وضعیت مطلوب و آرمان انقلاب در بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است. آرمان‌های مهمی که باید پیش روی ما باشد در این بیانیه گام دوم تبیین شده است. ما مسئولان نظام باید نگاه کنیم و ببینیم چه انجام‌شده و چه باید انجام شود.