نخست وزیر ژاپن با بیان اینکه توکیو با تهران روابطی دوستانه دارد، گفت این کشور هنوز در مورد پیشنهاد احتمالی واشنگتن برای تشکیل یک ائتلاف دریایی در خلیج فارس، تصمیم نگرفته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نخست وزیر ژاپن غروب یکشنبه (به وقت تهران) گفت که هنوز تصمیمی در زمینه اعزام نیرو به خلیج فارس و پیوستن به نیروهای آمریکا حاضر در منطقه اتخاذ نکرده است.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن در گفت‌‌وگو با تلویزیون این کشور در این زمینه اظهار داشت: «شنیدن تفکر آمریکا در این مورد را شروع کرده‌ایم و می‌خواهیم به گوش دادن با دقت ادامه دهیم.»

وی افزود: «در همین حال، ژاپن روابط دوستانه‌ای هم با ایران دارد.»

آبه در ادامه افزود که ژاپن به تلاش‌های دیپلماتیک خود  برای برقراری ثبات در منطقه ادامه می‌دهد و در همین زمینه قصد دارد با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران دیدار کند.

رسانه‌های ژاپن گزارش کردند که پیشنهاد آمریکا برای پیوستن ژاپن به ائتلاف ضد ایرانی در خلیج فارس ممکن است در دیدار چند روز آتی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به توکیو در دستور کار قرار گیرد.

پیشتر نیز یک رسانه ژاپنی از دیدار محتمل نخست وزیر ژاپن با رئیس‌جمهور ایران در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر (شهریور) خبر داده بود.

به  نوشته  «ژاپن تایمز»، یک منبع مطلع  گفت که آبه شینزو مایل است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل  با حسن روحانی دیدار و گفت‌وگو کند.

این در حالی است که مقام‌های ژاپنی چهارشنبه گذشته گفتند که بعید است توکیو به طرح آمریکا در زمینه تشکیل ائتلاف نظامی برای مراقبت از کشتی‌های تجاری در «تنگه هرمز» و «باب المندب» بپیوندد. «کوتارو نوگامی» معاون دبیر کابینه ژاپن چهارشنبه گذشته در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: «ژاپن و آمریکا درباره این موضوع ارتباط نزدیکی باهم دارند.»

وی در این نشست مطبوعاتی از هرگونه اظهارنظر درباره جزئیات احتمال شرکت کشورش در طرح آمریکا خودداری کرد. یک مقام ارشد وزارت دفاع ژاپن نیز اظهار داشت که توکیو تاکنون درخواستی از آمریکا بدین منظور دریافت نکرده است.