نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صحبت‌های رئیس دولت اصلاحات بر اساس یک جمع‌بندی صورت گرفته است، نه اینکه از جانب خودشان مسائلی را مطرح کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اظهارات رئیس دولت اصلاحات از جانب خودش نبود؛ جمع‌بندی گروه های اصلاح‌طلب بود 

 

قاسم میرزایی نیکو درباره صحبت‌های رئیس دولت اصلاحات مبنی بر حضور حداکثری مردم و جریان اصلاحات در انتخابات اسفند ماه ۹۸، گفت: مهم‌ترین پیام صحبت‌های سید محمدخاتمی این بود که اصلاح‌طلبان به تحریم انتخابات فکر نمی‌کنند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صحبت‌های رئیس دولت اصلاحات بر اساس یک جمع‌بندی صورت گرفته است، نه اینکه از جانب خودشان مسائلی را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه جمع‌بندی گروه‌های اصلاح‌طلب تحریم انتخابات نیست، عنوان کرد: از سوی دیگر اصلاح‌طلبان شروطی هم مطرح کرده بودند، مانند اینکه با چه رویکرد سیاست‌ورزی وارد میدان شوند که می‌توان روی آن‌ها بحث کرد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: معتقدم از طیفی که می‌گویند شرکت نمی‌کنیم تا طیفی که می‌گویند شرکت می‌کنیم و یا اینکه آقای بهزاد نبوی عنوان می‌کنند «بی چون و چرا همینی که هست، ما باید حضور داشته باشیم و چیزی نگوییم» آقای خاتمی با این صحبت‌ها همه را جمع کردند.

وی ادامه داد: رئیس دولت اصلاحات تکلیف را روشن کرد که قطعا در انتخابات حضور خواهیم داشت. اما نکته مهم این است که بین این‌ها چگونه برآیند به وجود بیاید که باید بحث کرد.

میرزایی نیکو درباره این‌که در شرایط کنونی کشور چقدر به گفت‌وگوی ملی و وفاق و همبستگی نیاز دارد،گفت: اگر شرایط و برخوردهای با آزادی فکر، نشریات، مقالات، صحبت‌ها و سخنرانی که به دوران انتخابات هم می‌رسد تنگ‌تر می‌شود سازمان یافته، و قانون‌مند نشود به نظر من دچار مشکلاتی خواهیم شد که هر ساله می‌شویم.

وی ادامه داد: امیدوارم با درایتی که شرایط فعلی می‌طلبد و رویکرد داخلی قوی‌تر و توجه بیشتری به همدلی، همبستگی و وفاق ملی سازکار و خوبی را برای این مسئله پیدا کنیم.

 

تشکیل کارگروهی برای تعامل با قوه قضائیه

سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به حضور محمدرضا خاتمی در جلسه امروز این فراکسیون گفت که فراکسیون امید کارگروهی به ریاست آقای عارف برای پیگیری و تعامل با قوه قضاییه تشکیل می‌دهد که این کارگروه موضوع پرونده قضایی آقای محمدرضا خاتمی را هم پیگیری می‌کند.

فاطمه سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح جلسه امروز فراکسیون امید گفت: امروز هیات رئیسه فراکسیون و دو کمیته سیاسی و حقوقی جلسه‌ای را با حضور محمدرضا خاتمی برگزار کردند که در آن آقای خاتمی توضیحاتی درباره جزئیات دادگاه، حکم صادره و دفاعیاتش ارائه کرد.

به گفته وی در این جلسه اعضای هیات رئیسه فراکسیون سوالاتی درباره اظهارات آقای محمدرضا خاتمی و مقامات داشتند که مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

سخنگوی فراکسیون امید ادامه داد: فراکسیون امید از شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده آقای خاتمی در دادگاه تجدیدنظر درخواست دارد تا با تشکیل جلسه دادرسی اسناد و مدارک ارائه شده را مورد بررسی دقیق قرار دهد.

وی در پایان گفت که قرار است کارگروهی به ریاست عارف برای پیگیری و تعامل با قوه قضاییه تشکیل شود که این کارگروه موضوع پرونده قضایی آقای خاتمی را پیگیری خواهد کرد.

 

ابطحی: اگر در مشهد هنجارشکنی شده، علم الهدی باید پاسخگو باشد نه مدعی

 

شرق در یادداشتی به قلم محمدعلی ابطحی نوشت:مدتی است که آیت‌الله علم‌الهدی، ‌امام‌جمعه محترم مشهد، باب بحثی را باز کرده‌اند که آیا شهر مشهد، شهری گردشگری است یا زیارتی.

هیچ‌کس نمی‌تواند در این شک کند که محور شهر مشهد ، مرقد ملائک پاسبان علی ابن موسی‌الرضا است. اطراف این مرقد که شهر مشهد است، هرچه دارای امکانات مختلف سیاحتی و گردشگری و خرید باشد، باعث تقویت محوریت حرم مطهر است.

نکته مهم دیگر این است که مشهد ‌یکی از چند شهر بزرگ ایران است که شهروندان زیادی دارد و توجه به آنان و رفاه و رشد توسعه در این شهر مثل دیگر شهرها یک امر ضروری و لازم است. وجود بابرکت امام رضا که نباید به معنای آسیب‌دیدن شهروندان و مجاوران امام رضا باشد. مشهدی‌ها به دلیل اینکه متولد شهر امام رضا هستند و در این شهر به دنیا آمده‌اند و خوشحال هستند که مشهدی هستند، باید از لحاظ توسعه و امکانات شهری مورد توجه بیشتر قرار گیرند. مردم مشهد باید مثل شهرهای بزرگ دیگر از زندگی و رفاه متناسب با شهرهای دیگر بهره ببرند.

منطق اینکه چون مرقد مطهر امام رضا علیه‌السلام در اینجا است و به‌این‌دلیل مسئولان شهری به توسعه شهر نباید بپردازند، منطقی ضد زائر و غیرموجه و عامل آسیب‌دیدن بخش زیارتی شهر هم می‌شود. توسعه، گردشگری و تأمین زیرساخت‌های اقتصادی، در نظام جمهوری اسلامی برای همه شهرها و ازجمله مشهد، ضروری است و منافاتی با شأن هم‌جواری با امام رضا علیه‌السلام ندارد.

البته هنجارشکنی در همه جای ایران بد است. معالجه هنجارشکنی راهکار خودش را دارد و با دوگانه سیاحتی-زیارتی کردن مشهد این مشکل حل نمی‌شود. هنجارشکنان مشهدی که گه‌گاه مورد انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی قرار می‌گیرند، عمدتا سن اجتماعی‌شان به اندازه سن امامت جمعه ایشان است که هر هفته خطبه خوانده‌اند و بیشترین رسانه را داشته‌اند؛ اما به دلیل همین نظرات ایشان، اثر فراوان نداشته است.

آیت‌الله با این‌همه امکانات تبلیغی باید پاسخ‌گوی این هنجارشکنی‌های مشهدی‌ها باشد؛ نه مدعی.