نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد: نشست کمیسیون مشترک برجام نشان داد که دولت جدید انگلیس به برجام پایبند است و برای اجرای آن آمادگی دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

میخاییل اولیانوف امروز سه شنبه در توییتر نوشت: این نشست نشان داد که دولت جدید انگلیس آماده است تا در اجرای برجام سهم داشته باشد و این برای استحکام معامله هسته ای مهم است.

اولیانوف در توییت دیگری با انتقاد از تحریم های یکجانبه آمریکا گفت: مساله نسبتا جدید در زمان حاضر تحریم های فرا مرزی آمریکا است و تحت اجبار اقتصادی، شرکت های خصوصی و حتی کشورها غالبا مجبور می شوند بدون مقاومت برخی قوانین کشورهای دیگر را بپذیرند.

روز یکشنبه نشست کمیسیون برجام در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در وین برگزار شد.

اولیانوف در باره این نشست گفته بود: کمیسیون برجام سه دستاورد اصلی شامل «تصمیم گیری برای ادامه کار در مورد تحریم ها، تایید مسوولیت جمعی برای انجام پروژه های هسته ای در اراک (با هدایت انگلیس و چین) و فوردو (با هدایت روسیه) و همچنین برگزاری نشست کمیسیون برجام در سطح وزیران امور خارجه در آینده نزدیک داشت.

یادآور می شود که چهارشنبه هفته گذشته دولت جدید انگلیس به ریاست بوریس جانسون آغاز بکار کرد.

 

**اینستکس فعال است

همچنین ریابکوف در مصاحبه ای گفته بود: ساز و کار اروپایی اینستکس فعال است و برای پرداخت ها با ایران  در شرایط آزمایشی کار می کند. وی ادامه داد: برای اینکه اینستکس بیشتر و بطور کامل کار کند باید مراحل سیاسی- بروکراسی برای تنظیم اسناد بیشتر بین اینستکس و تشکیلات مشابه که ایران ایجاد کرده به پایان برسد. 

به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، مسکو تلاش می کند که این ساز و کار برای کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا و تراکنش های مربوط به فروش نفت ایران نیز بکار گرفته شود. ریابکوف گفت: نه از نقطه نظر سرمایه سهامی آن بلکه از دیدگاه امکان استفاده از اینستکس در کارخود باید این مراحل به پایان برسد و نکته اصلی این است که تراکنش های فروش نفت از طریق این ساز و کار انجام گیرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برنامه های امروز از دو بخش تشکیل شده بود. بخش اول که نشست بود که و در آن برخی مفاد دستور کار عمدتا در رابطه با گام های ایران برای کاهش تعهدات و واکنش احتمالی شرکت کنندگان در برجام به این اقدامات بود. 

معاون وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: بخش دوم شامل احیای منافع اقتصادی بود که ایران تا پیش از تحریم های آمریکا در اختیار داشت که از آن جمله صادرات نفت است.  ریابکوف گفت در واقع همه چیز از جمله راه اندازی ساز و کار اینستکس در مسیر صحیح حرکت می کند.

**لزوم مسئولیت پذیری طرف های برجام درباره طرح های فردو و اراک

  ریابکوف گفت: هیات روسی در نشست کمیسیون برجام بر مسئولیت گروهی شرکت کنندگان در این توافق برای اجرای طرح های در فردو و اراک تاکید کرد. وی افزود: در برجام نه فقط تغییر کاربری سایت هسته ای فردو برای تولید ایزوتوپ های پایدار را پیش بینی کرده بلکه جوانب دیگر را نیز درنظر می گیرد. ریابکوف گفت: ما مسئولیت گروهی این طرح ها را ازجمله طرح راکتور آب سنگین اراک را که هماهنگ کننده آن چین و انگلیس است پیشنهاد کردیم.

وی افزود: نباید اجازه داد طرح هایی را که بخش مهم برجام تشکیل می دهند با تحریم های امریکا راکد شود. باید راه حلی پیدا شود که حتی در شرایط بد این اقدامات تحقق یابد زیرا نباید از این طرح ها صرف نظر کرد. ریابکوف امکان تحویل تجهیزات اروپایی به راکتور اراک را بعید ندانست و ان را موضوع حساس خواند.  نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام روز یکشنبه در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین برگزار شد. 

«هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در توییتی اعلام کرد که نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام برای بررسی ضرورت پایبندی کامل به تعهدات توافق هسته ای ایران در تمامی جنبه های آن برگزار شد.  سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را سازنده خواند. 

در هیات ایران علاوه بر عراقچی، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، بهزاد صابری مشاور وزیر امور خارجه و نماینده سازمان انرژی اتمی حضور داشتند.