مشاور رئیس جمهوری در امور اقلیت‌های قومی و مذهبی گفت: کسانی که نفرت پراکنی می کنند و قومی را در برابر قومی و مذهبی را در برابر دیگری قرار می دهند دوست ملت ایران نیستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت‌الاسلام و المسلمین علی یونسی طی سخنانی در جشنواره سالانه خانه تالشان با بیان اینکه دولت باید سپاسگزار اقوامی باشد که در حفظ و تقویت هویت فرهنگ خود تلاش می‌کنند، اظهار کرد: این تلاشی است که باید همه مردمان برای حفظ هویت قومی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی خود داشته باشند؛ چرا که مسئولیت ملی و هویت ملی هم از همین راه تقویت می شود.

وی با بیان اینکه هویت ملی ما چیزی جز همین هویت های مختلف و جزئی نیست، تاکید کرد: ملت ایران یعنی همین اقوام و هویت ها. ایران بدون این هویت های خرد وجود ندارد. هرکدام از این هویت های محلی، قومی و مذهبی بخشی از بایگانی و حافظه ملت ایران است.

یونسی ادامه داد: فرهنگ هر قومی شامل زبان، آداب، رسوم، شیوه زندگی و پوشش می شود که بخش کوچکی از آن در همین جشنواره دیده می‌شود. این هویت ها برای جمهوری اسلامی ایران و اسلام و ایران یک فرصت است.

مشاور رئیس جمهوری تاکید کرد: هست قوم ایرانی تهدیدی برای امنیت ملی نیست. امنیت ملی ما به وسیله همین اقوام تاکنون حفظ شده و پس از این هم جز این نخواهد شد. همین تهران را اگر تجزیه کنیم چیزی جز همین اقوام نیستند.

یونسی افزود: تهران که مرکز جمهوری اسلامی است به جز همین اقوام نیست و اگر شهرداری تهران کمک کرده که چنین مراسمی برگزار شود، وظیفه او است و باید کمک کند که همه اقوام در تهران با حفظ هویت خود بتوانند برنامه هایی مشابه داشته باشند که به انسجام ملی و امنیت آن کمک می‌کند.

وی با طرح این پرسش که چرا عده‌ای از تفاوت ها می ترسند، اظهار کرد: چرا افرادی از اینکه اقوام ایرانی زبان شان، هویت و قومیت شان و مذهب شان را پاسبانی کنند و آن را تقویت و ترویج کنند ناراحت باشند؟ اینها همه در تقویت هویت ملی است.

مشاور رئیس جمهوری تصریح کرد: کسانی که سعی می کنند قومیت های مختلف را در برابر هم قرار دهند عملی را مرتکب می شوند که خیانت به ملت ایران و منافع ملی ماست که البته گاهی چنین اقداماتی از سوی دوستان ناآگاه انجام می‌شود.

یونسی با یادآوری اینکه امسال سال انتخابات است، تاکید کرد: اجازه دهیم نمایندگان واقعی مردم در مجلس حضور داشته باشند و ما در تعیین سرنوشت مردم، دخالت نکنیم. اجازه دهیم کسانی که حامی مردم و هویت ملی خود هستند به صحنه بیایند.

وی ادامه داد: در زمان تقسیم وظایف و قبول مسئولیت‌ها کسانی می آیند و خود را به جای جمهوری اسلامی قرار می دهند و با نگاه های انحصار طلبانه و بدبینانه که خود را حاکم و مردم را رعیت می دانند جلوی حضور برخی را در مناصب می گیرند، در حالی که این استراتژی نظام، تاکید رهبری و اراده دولت است که همه اقوام در اداره امور مشارکت داشته باشند. پس رد یا تایید افراد باید بر اساس شایستگی باشد نه چیز دیگر.

یونسی در پایان تاکید کرد: همه کسانی که از تعصبات قومی مذهبی و دینی که ضد مصلحت نظام و مردم است حمایت می‌کنند راه نادرستی را پیش گرفته اند؛ چرا که جمهوری اسلامی هیچگونه تعصبات قومی دینی و مذهبی را بر نمی تاید، پس کسانی که نفرت پراکنی می کنند و قومی را در برابر قومی و مذهبی را در برابر دیگری قرار می دهند دوست ملت ایران نیستند.