کارشناس مسائل روسیه گفت: روسیه از هرگونه تلاش برای حفظ برجام و بهره بری ایران از آن حمایت می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روسیه در راستای رسیدن ایران به حقوق خود در چارچوب برجام تلاش می کندبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ آقای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به همراه رضا اردکانیان وزیر نیرو کشورمان شب گذشته با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و مقامات وزارت خارجه روسیه، وارد فرودگاه ونوکووای مسکو شدند.

آقای ظریف امروز با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و آخرین وضعیت اجرای برجام گفت‌وگو می‌کند.

محمود شوری کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضع روسیه در قبال گام سوم ایران، گفت: موضع روسیه روشن است و بار‌ها مسئولان سیاست خارجی و مقامات عالی رتبه مسکو  ادامه حمایت خود  از برجام را مطرح کردند.

شوری با اشاره به اظهارات آقای ظریف مبنی بر اینکه حساب چین و روسیه در موضوع برجام از سایر کشور‌ها جداست، گفت: پکن و مسکو تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا تهران به حقوق خود در برجام دست یابد.

کارشناس مسائل روسیه اضافه کرد: به نظر من موضع روس‌ها روشن است، ولی به لحاظ عملیاتی محدودیت‌هایی دارند، البته روسیه تلاش بسیاری کرده تا فشار‌های وارده بر ایران را تا حدودی کاهش دهد، هرچند ظرفیت آنها هم محدود است.

او با اشاره به طرح پیشنهادی روسیه، تصریح کرد: روس‌ها در ارتباط با بحث فروش نفت ایران کمک‌های متعددی ارائه کردند که برخی از آنها آشکار و برخی دیگر علنی نیستند، در حقیقت روسیه به ایران مسیر جدیدی برای انتقال نفت به ترکیه و سوریه پیشنهاد داده است، طرحی که به تازگی به وزیر خارجه کشورمان ارائه شده و قرار است در رایزنی‌های معاون او بررسی شود.

بیشتر بخوانید:ماراتن دیپلمات‌های ایرانی در مسکو و پاریس 

شوری تاکید کرد: لاوروف هم اخیرا در اظهاراتی عنوان کرده که پوتین از طرح فرانسه در خصوص برجام حمایت می‌کند و نتیجه آن بستگی به رایزنی های روزهای آتی دارد.

کارشناس مسائل روسیه افزود: فرانسه هم تلاش می کند که ایران از لحاظ اقتصادی بخشی از نیاز‌های خود را برطرف کند، در واقع از نظر کشورما تلاش‌ها اروپا در قبال تعهداتشان بسیار ناچیز است، در نتیجه روسیه از هرگونه تلاش برای حفظ برجام و بهره برداری ایران از منافع برجام حمایت می‌کند.