وزیر امور خارجه ایران در نشست کشورهای حاشیه اقیانوس هند با اشاره به چالش هایی که این منطقه با آن مواجه است، تصریح کرد: نمی توان امنیت و ثبات را از بیرون منطقه خرید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در سومین کنفرانس «اقتصاد آبی»  مجمع کشورهای حاشیه اقیانوس هند در داکا پایتخت بنگلادش شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

ظریف در این نشست ضمن قدردانی از نخست وزیر بنگلادش و مردم و دولت این کشور برای میزبانی این نشست و مهمان نوازی گرمشان، خطاب به حاضران گفت: دریاها و اقیانوس ها آینده ما هستند. زندگی و معاش بیش از سه میلیارد نفر در زمین به دریا وابسته است.

وزیر خارجه کشورمان عنوان کرد: اقیانوس هند دارای منابع عظیمی است که نیاز است در راستای بهره مندی جوامع ما مورد شناسایی و استفاده قرار گیرند.

وی با تشریح اهمیت اقتصاد آبی در دوران کنونی، عنوان کرد: جوامع ساحلی به صورت مستقیم تحت تاثیر امنیت غذا و امنیت دریانوردی قرار می گیرند و این موضوع باید تمرکز اصلی ما باشد.

ظریف عنوان کرد: علاوه بر این، موضوعاتی همچون گردشگری دریایی، درگیر شدن بخش خصوصی در زیرساخت های دریایی، شبکه های بندری، حمایت مالی و ... باید بیشتر مورد کنکاش و پیگیری قرار گیرد.

وی گفت: برای کشورهای حاشیه اقیانوس هند، اجرای اقتصاد آبی مستقیما به تهدیدها، چالش ها و فرصت ها در اقیانوس هند مرتبط است. 

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه منطقه اقیانوس هند با چالش های زیادی مواجه است از جمله دزدی دریایی، قاچاق انسان، مواد مخدر، تسلیحات، قاچاق حیوانات وحشی، ماهیگیری غیرقانونی، آلودگی و بهره برداری غیرقانونی از منابع دریایی، یادآور شد: امنیت و ثبات در اقیانوس هند دارای اهمیت حیاتی برای همه ماست.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: گسترش یکجانبه گرایی افراطی، نادیده گرفتن حاکمیت قانون، پایان دیپلماسی قایق های توپدار و انجام اقدامات غیرقانونی علیه جمعیت غیرنظامی و گسترش تروریسم اقتصادی، بزرگ ترین چالش ها، نه فقط برای منطقه حاشیه اقیانوس هند، بلکه برای دستاوردهای دسته جمعی دهه های گذشته است. 

وی توسعه «اقتصاد آبی» در اقیانوس هند را نیازمند امنیت و ثبات در کل منطقه خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که این هدف باید از درون نشأت بگیرد - از طریق گنجاندن و همکاری بین کشورهای این منطقه حاصل شود- و نمی توان امنیت و ثبات را از بیرون خریداری کرد، چرا که تنها به گسترش نظامی گری، رقابت و حذف کردن منجر می شود.

ظریف در پایان سخنانش گفت: ما آماده همکاری در هر ترتیبات دسته جمعی برای دستیابی به این هدف هستیم.

مجمع کشورهای حاشیه اقیانوس هند، به عنوان یک سازمان بین‌المللی هفت مارس ۱۹۹۷ (۱۷ اسفند ۱۳۷۵) با ابتکار هند و موریس آغاز به کار کرد.

ایران، استرالیا، بنگلادش، کوموروس، هند، اندونزی، کنیا، ماداگاسکار، مالزی، موریس، موزامبیک، عمان، سیشل، سنگاپور، سومالی، آفریقای جنوبی، سرلانکا، تانزانیا، تایلند، امارات متحده عربی و یمن اعضای اصلی و ژاپن، آلمان، چین، انگلیس، آمریکا، فرانسه و مصر اعضای ناظر اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند هستند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار و گفتگو با مقامات بنگلادش و شرکت در این نشست به داکا سفر و با نخست وزیر، وزیر خارجه و رئیس مجلس این کشور ملاقات کرد و قرار است در ادامه سفرش به اندونزی برود و با مقامات این کشور جنوب شرق آسیا دیدار و گفتگو کند.

وی در هفته های اخیر نیز به کشورهایی در حوزه خلیج فارس، اروپا و شرق آسیا سفر کرده بود و قبل از بنگلادش نیز در سفری به مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و گفتگو کرده بود.