روزنامه آمریکایی با اشاره به اتهام‌زنی وزیر خارجه این کشور به ایران درباره حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی گزارش داد پنتاگون در خصوص درگیری نظامی با ایران نگران است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «واشنگتن پست» با اشاره به حمله به دو پالایشگاه شرکت آرامکوی عربستان سعودی، گزارشی درباره مواضع مقام‌های وزارت دفاع آمریکا با این عنوان منتشر کرده است: «پنتاگون بعد از حملات به تاسیسات نفتی سعودی، بر خویشتنداری تاکید می‌کند».

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود به اتهام‌زنی صریح مایک پامپئو وزیر خارجه این کشور درباره دست داشتن ایران در این حمله و همچنین مواضع دونالد ترامپ رئیس‌جمهور اشاره کرده و سپس از هشدار وزارت دفاع آمریکا درباره درگیری با ایران خبر داده است.

سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شنبه (۲۳ شهریورماه) اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو را هدف قرار داد اما وزیر خارجه آمریکا در یک اتهام‌زنی بدون سند مدعی شده که ایران این حمله را انجام داده است (جزئیات بیشتر).

در گزارش واشنگتن پست به نقل از افراد مطلع از وزارت دفاع آمریکا آمده است: «مقام‌های پنتاگون دوشنبه (دیروز) یک پاسخ خویشتندارانه درباره حملات اخیر به تاسیسات نفتی سعودی را توصیه و همچنین علیه یک درگیری پر هزینه با ایران استدلال کردند».

طبق این گزارش، «مقام‌های ارتش آمریکا دارند در محافل خصوصی بر لزوم در پیش گرفتن احتیاط تاکید کرده و به دنبال کاستن از تنش‌ها هستند؛ تنش‌هایی که به باور آنها ممکن است آمریکا را به یک درگیری خونین احتمالی با ایران بکشاند، آن هم در برهه‌ای که پنتاگون درصدد کاستن حضور خود در جنگ‌های  خاورمیانه و تغییر جهت خود برای رقابت با چین است».

مقام‌های پنتاگون که نخواستند نامشان فاش شود، در گفت‌و‌گو با این روزنامه تاکید کردند که هیچ نیرو یا تاسیسات آمریکایی در حمله اخیر به عربستان سعودی هدف قرار گرفته نشده است و در نتیجه، پاسخ نظامی آمریکا «سزاوار نیست» و اگر دولت ترامپ این اقدام نظامی را ضروی تشخیص دهد، باید به دنبال پایه و اساس قانونی برای چنین اقدام نظامی باشد.

این مقام‌های وزارت دفاع آمریکا همچنین هشدار دادند در صورتی که تنش‌ها با ایران از کنترل خارج شود، حداقل ۷۰ هزار نظامی آمریکایی تحت فرماندهی سنتکام مستقر در منطقه از مصر گرفته تا پاکستان، دچار خطر می‌شوند.

واشنگتن پُست در ادامه گزارش خود نوشته است: «در حالی که گفت‌و‌گوها (در دولت آمریکا) ادامه دارد، مقام‌های پنتاگون شاید اتخاذ برخی تدابیر بازدارنده جدید که شامل توسل مستقیم به اقدام نظامی نشود را پیشنهاد دهند از قبیل افزایش تعداد نظامیان آمریکا در منطقه و تحکیم وضعیت دفاعی آمریکا».

«جیم استاوریدیس» ژنرال بازنشسته و چهار ستاره ارتش آمریکا که سابقه ریاست بر فرماندهی ارشد نظامی ناتو را هم دارد، معتقد است واشنگتن به دنبال جلب حمایت‌های بین‌المللی برای «محکوم کردن ایران» در شورای امنیت سازمان ملل است.

از نظر این عضو ارشد پیشین ارتش آمریکا در ناتو، دولت ترامپ همچنین «شاید برای خروج متحدان اروپایی واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران (برجام)، تشدید تحریم‌ها یا حملات موشکی یا محرمانه علیه زیرساخت‌های انرژی ایران تلاش کند».

واشنگتن پُست در ادامه گزارش خود از مخالفت‌های کنگره آمریکا با هرگونه اقدام نظامی علیه ایران خبر داده است.

طبق این گزارش، «در حالی که مقام‌های (دولت ترامپ) در حال بررسی گزینه‌هایشان هستند اما آنها باید مقاومت کنگره را هم در نظر بگیرند چرا که برخی قانونگذاران در تلاش برای محدود کردن توانایی دولت برای انجام اقدام نظامی علیه تهران هستند».

واشنگتن پُست در پایان می‌نویسد: «اگرچه مقام‌ها معتقدند که هیچ اقدام نظامی قریب‌الوقوع نیست اما احتمال یک تصمیم غیرقابل پیشبینی کاخ سفید به رایزنی‌های پنتاگون درباره حملات اخیر  بستگی دارد».