داریوش قنبری فعال اصلاح طلب

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اکنون صدایی واحد از سوی مسئولان کشور در ارتباط با سیاست خارجی شنیده می‌شود که دولت فعلی آمریکا، قابل‌اعتماد نیست که بتوان مذاکره کرد و همه متفق‌القول هستند که با دولت فعلی آمریکا مذاکره‌ای صورت نگیرد.

اینکه چرا این موضع از طرف مسئولان کشورمان اتخاذ شده به نوع نگاه آمریکایی‌ها به موضوع برجام برمی‌گردد و اینکه آنها زیر تعهداتی که در برجام پذیرفته بودند، زدند و تعهداتشان را به شکل یک‌طرفه کنار گذاشتند و با توجه به این بدعهدی، مسئولان ایرانی و مردم ایران در شرایط کنونی آمریکا را قابل اعتماد برای مذاکره نمی‌دانند.

در حقیقت در ضمن اینکه مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد یک شرط اساسی همیشه مطرح می‌شود و آن بازگشت آمریکا به تعهداتش در برجام است که می‌تواند به نوعی مذاکره با آمریکا را محقق سازد.

سخنی منطقی در مقابل عدم تعهدات قبلی آمریکا و اینکه چه تضمینی وجود دارد که آمریکا به تعهدات حال و آینده خود وفادار بماند؟ به هر حال نوعی بی‌اعتمادی به شکل منطقی نسبت به آمریکا به‌وجود آمده و این بی‌اعتمادی را خود ترامپ پدید آورده و نشان داده که فردی باثبات به لحاظ فکری نیست که بتوان به وی اعتماد کرد. مذاکره به‌عنوان یکی از شیوه‌های حل مناقشات در روابط بین‌الملل یک مفهوم شناخته شده است و کسی منکر نمی‌شود ولی چارچوب آن باید رعایت شود وگرنه مذاکره معنا و مفهوم ندارد. شاید ترامپ از نادانی از سر سیاست خارجی چندان سردرنمی‌آورد، چون یک تاجر است یا به‌خاطر رقابت‌های حزبی از تعهداتی که در قالب برجام داده شده، شانه خالی کرد و به ‌نوعی مساله برجام را تبدیل به یک موضوع حزبی بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان کرد. البته نه‌تنها ایران به دولت آمریکا و ترامپ بی‌اعتماد است که تمام جهان این‌چنین است. ترامپ با خروج از معاهده پاریس و اقداماتی شبیه به این نشان داد فردی نیست که وفای‌به‌عهد داشته باشد.

به هر حال به دلیل اینکه اعتمادی به طرف آمریکایی نیست فعلا مسئولان کشورمان همصدا هستند که مذاکره‌ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت و رهبری هم به این موضوع اشاره فرموده‌اند اما در ضمن اینکه گفته می‌شود مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد شرطی هم گذاشته شده یعنی ایران باب مذاکره را نبسته و به نوعی ضمنی اعلام کرده اگر آمریکایی‌ها تعهداتشان در قالب برجام را بپذیرند، می‌توانند به میز مذاکرات برگردند.