عمران‌خان گفت: برخی ترامپ را به سمت جنگ در منطقه سوق می‌دهند

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 نخست وزیر پاکستان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان؛ ضمن تأکید بر عدم تمایل دونالد ترامپ برای رویارویی با ایران، گفت: برخی ترامپ را به سمت جنگ در منطقه سوق می‌دهند.

"عمران‌خان" که برای شرکت در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است؛ روز جمعه به وقت محلی در گفت وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی ان ان افزود: مهم‌ترین موضوع این است که باید جلوی هرگونه درگیری احتمالی در منطقه را گرفت.

وی با اشاره به اینکه پاکستان دارای مشکلاتی با همسایه های شرقی و غربی یعنی هند و افغانستان است، اظهار کرد: اکنون ما در مرزهای جنوبی خود شاهد تنش‌هایی میان ایران، آمریکا، عربستان و امارات هستیم.  

کریستین امانپور خبرنگار شبکه سی ان ان از نخست وزیر پاکستان درباره خواسته ترامپ از وی برای میانجیگری و احتمال هرگونه دیپلماسی پشت پرده و یا پشت درهای بسته درخصوص این تحولات سؤال کرد.

عمران‌خان در پاسخ، با اشاره به چالش‌های معیشتی پاکستان در ماههای اخیر و شرایط سختی که ناشی از کسری بودجه و بودجه جاری پیش روی این کشور بود، گفت: ما اکنون در مسیر برون رفت این مشکلات حرکت می‌کنیم اما هرگونه درگیری در منطقه کابوسی برای پاکستان خواهد بود که در نتیجه آن قیمت نفت در جهان افزایش یافته و باعث تشدید مشکلات از جمله فقر در منطقه خواهد شد.

وی اضافه کرد: تشدید اوضاع نه تنها پیامدهایی برای پاکستان خواهد داشت بلکه این وضع برای سایر کشورها نیز مشکل زا خواهد بود.  

نخست وزیر پاکستان بار دیگر هشدار داد: در صورت بروز هرگونه جنگ، خدا می‌داند چقدر زمان خواهد برد؛ این در حالی است که برخی با اظهارات بسیار خطرناک، مدعی کوتاه بودن زمان و یا ابعاد رویارویی با ایران هستند.

وی گفت: من می‌خواهم به ترامپ صادقانه بگویم که برخی وی را به سمت جنگ سوق می‌دهند؛ بنابر این باید هر کاری را برای جلوگیری از درگیری در منطقه انجام دهیم.

عمران خان اظهار کرد: من از هیچ تلاشی برای میانجیگری دریغ نمی‌کنم؛ روزهای اخیر با روحانی رییس جمهوری ایران دیدار و با وی صحبت کردم؛ با این حال، باید ببینم این پیشرفت تا کجا ادامه پیدا می‌کند.

** مقصر ناکامی آمریکا در افغانستان نیستیم

نخست وزیر پاکستان با اشاره به اوضاع حساس افغانستان و جنگ آمریکا در این کشور که تا کنون هیچ سودی نداشته است، گفت: آمریکایی ها با همه ظرفیت‌های نظامی و دفاعی در افغانستان حضور دارند اما پاکستان هرگز مسؤول عدم موفقیت آنان نیست.

وی تصمیم غیرمنتظره رییس جمهوری آمریکا برای متوقف کردن مذاکرات با طالبان را برای پاکستان ناراحت کننده توصیف کرد و افزود: آمریکایی‌ها راه حل نظامی را برای رسیدگی به اوضاع افغانستان می‌دانند؛ در حالی که هرگز اینطور نبوده بلکه باید از روش‌های دیپلماتیک و گفت‌ وگو این موضوع را حل کرد.

عمران خان افزود: مذاکرات میان طالبان و واشنگتن با پشتیبانی پاکستان آغاز شده بود و در این برهه نیز اسلام‌آباد مصمم به کمک به از سرگیری مجدد این گفت‌ وگوهاست.

** ملاقات با "مودی" شاید وقتی دیگر

عمران‌خان درباره برنامه‌های بعدی پاکستان در خصوص کشمیر و روابط با هند، گفت: جای هیچ پرسشی باقی نیست که من بخواهم با نخست وزیر هند ملاقات کنم.

نخست وزیر پاکستان این موضوع را به صورت واضح اعلام کرد که تا زمانی که دهلی نو از تصمیم خود برای لغو امتیاز منطقه کشمیر برنگردد، هیچ گونه دیدار با "نارندرا مودی" همتای هندی خود انجام نخواهد داد.

وی همچنین دولت هند را به ترویج برتری مذهب هندو در این کشور و منزوی کردن سایر اقلیت‌ها متهم کرد و افزود: کشمیر، نقطه رویارویی احتمالی میان دو رقیب هسته‌ای است؛ بنابر این ما امیدواریم تا جامعه بین الملل نقش اساسی خود را برای کمک به حل مناقشه کشمیر و نجات مردم این منطقه از مشکلات ایفا کند.

نخست وزیر پاکستان روز جمعه به وقت محلی در سخنرانی هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، بار دیگر نسبت به پیامدهای تشدید اختلافات میان هند و پاکستان بر سر بحران کشمیر هشدار داد.

دولت دهلی نو اوایل شهریورماه امسال اقدام به لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر کرد و این موضوع، موجب خشم اسلام آباد شد و رهبران سیاسی پاکستان از جمله «عمران خان» اعلام کردند که این موضوع را در تمامی مجامع منطقه ای و جهانی از جمله نشست سالانه سازمان ملل متحد مطرح خواهند کرد.