رئیس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه رسانه ملی باید زبان گویای مردم باشد، گفت: مشی ما در صداوسیما این است که باید ضمن حمایت از همه خدمتگزاران نظام به ویژه قوای سه گانه و نیروهای مسلح، زبان گویای مردم باشیم و مسائل و مشکلات آن‌ها را پیگیری کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی‌عسکری در نشست با اعضای فراکسیون دیپلماسی عمومی و منافع ملی مجلس که بعد از بازدید از استودیوهای شبکه العالم در دفتر ریاست سازمان گرد هم آمده بودند، افزود: رسانه ملی به طور ۲۴ ساعته با ده‌ها شبکه رادیویی و تلویزیونی موضوعات و مسائل مردم را پیگیری می‌کند و البته معتقدیم در این زمینه تا نقطه مطلوب فاصله داریم و آنطور که باید مسائل و مشکلات مردم را بیان نمی‌کنیم.

رییس سازمان صداوسیما با اشاره به تنوع و تعدد شبکه‌های صداوسیما تأکید کرد: امیدآفرینی به مردم، تبیین خدمات سه قوه و تحکیم امنیت ملی سیاست اصلی رسانه ملی است که به طور ۲۴ ساعته در صداوسیما بر اساس آن برنامه پخش می‌شود و البته ممکن است در میان پخش انبوه برنامه‌ها با این خط مشی، اشتباهات جزئی رخ دهد که این اشتباهات به هیچ وجه از نگاه ما پنهان نمی‌ماند و به موقع اصلاح می‌شود.

وی افزود: برای تولید هر بسته رسانه‌ای هم باید به منافع مردم و هم به مصالح کشور که موضوعات بسیار گسترده‌ای هستند توجه داشت و همین امر پیچیدگی کار را در رسانه بیشتر می‌کند.

علی‌عسکری با بیان اینکه اوضاع کشور در هر زمان اقتضائاتی دارد، گفت: ما راه نقد سازنده را در بیان مشکلات در پیش گرفته‌ایم و برای این امر روش نقد منصفانه را تدوین کرده‌ایم و بر آن اساس پیش می‌رویم.

وی همچنین با بیان اینکه تولید سریال‌ها و فیلم‌های انتقادی در نقد عملکرد دولت‌ها در دنیا، امری متداول است، گفت: باید تحمل دستگاه‌ها را در کشور برای شنیدن نقد مشفقانه بالا برد؛ ضمن اینکه رسانه ملی نیز باید دقتش را در بیان نقدها بالا ببرد و از روش‌های هنرمندانه به بهترین نحو استفاده کند.

رییس صداوسیما با بیان اینکه عدالت‌ورزی در رسانه بسیار سخت و پیچیده است، گفت: همه در رسانه باید اهل اخلاق و دین باشند و راه عدالت را در پیش گیرند که اگر بی‌عدالتی شود قابل جبران نیست.

علی‌عسکری با اشاره به برخی هجمه‌ها علیه رسانه ملی، گفت: برخی بنا دارند با رسانه بازی سیاسی کنند و اگر رسانه ملی درگیر چنین بازی‌هایی شود از مأموریت اصلی خود باز خواهد ماند و ما ضمن رصد فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور مهمترین دغدغه‌مان این است که درگیر چنین بازی‌های سیاسی نشویم.

رییس سازمان صداوسیما از دسیسه دشمن برای تخریب رسانه ملی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و ضربه زدن به نظام یاد کرد و گفت: رسانه‌های نظام سلطه مثل گرگی درنده در صدد حمله به افکار عمومی ما بودند تا به رویای براندازی نظام جمهوری اسلامی تحقق بخشند و ما در رسانه ملی با همان ابزاردشمن که رسانه بود توانستیم ذیل دیدگاه‌ها و منویات مقام معظم رهبری و همت و هوشیاری مردم سکان هدایت افکار عمومی را در دست بگیریم و رویای باطل دشمن را با تبیین خدمات چهل ساله انقلاب و تشریح دسیسه‌های دشمن برای ناامید کردن مردم، نقش بر آب کنیم.

وی برگزاری راهپیمایی با شکوه ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن سال ۹۷ را گواه این مدعا دانست و افزود: وقتی مردم هوشیار ما دیدند که دشمن چه نقشه‌ای برای مهم‌ترین دستاورد چهل ساله شان یعنی جمهوری اسلامی‌کشیده است و در عین حال برخی خدمات چهل ساله نظام را که در واقع خودشان آفریده اند را از قاب رسانه ملی با روشی هنرمندانه دیدند در راهپیمایی ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن ۹۷ آنگونه بی‌نظیر حاضر شدند و برای چندمین بار دشمن را شکست دادند.

علی‌عسکری با تأکید بر اینکه رسانه ملی یکی از ارکان مهم امنیت ملی است، گفت: اکنون رسانه ملی با وجود تمام محدودیت‌های مالی و مشکلات، قریب به ۸۰ درصد مخاطبان را پای خود می‌نشاند و همواره به عنوان مهم‎‌ترین دستگاه هدایت افکار عمومی‌شناخته می‌شود و از محبوب‌ترین دستگاه‌ها بر اساس نظر سنجی‌های مختلف است.

وی جلب رضایت گروه‌های مختلف مردم با تنوع قومیت‌ها و سلائق و عقاید گوناگون را کاری سخت خواند که رسانه ملی تلاش می‌کند آن را محقق کند.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به پشتوانه عظیم مالی رسانه‌های نظام سلطه از بودجه اندک صداوسیما در مقابل غول‌های رسانه‌ای دنیا یاد کرد و گفت: رسانه ملی با بودجه‌ای کمتر از یک چهارم فقط یک شبکه غربی به مدد تلاش‌های فداکارانه کارکنانش در مقابل صدها شبکه ضد انقلاب ایستاده است.

وی افزود: کشور ما به برکت رهنمودهای مقام معظم رهبری به قدرتی بزرگ در منطقه بدل شده است که اصرار روسای جمهور کشورهای مختلف برای دیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اخیر سازمان ملل نشانه ای کوچک از این اقتدار بود.

علی‌عسکری در پایان پخش ده‌ها فیلم و سریال از شبکه‌های ملی، فراملی و استانی و پخش سه سریال جدید از شبکه‌های سراسری را کاری سخت دانست که با وجود همه محدودیت‌های مالی و هجمه شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی‌رها شده و در اختیار دشمن، به انجام رسیده است.

شبکه‌های برون‌مرزی پرچمدار نظام جمهوری اسلامی در عرصه جنگ نرم هستند

پیمان جبلی نیز در این نشست با ارائه گزارشی جامع از مأموریت‌های شبکه‌های برون مرزی گفت: شبکه‌های برون مرزی در خط مقدم جنگ نرم ایستاده‌اند و در صحنه رقابت با شبکه‌های خارجی تلاش می‌کند. وی افزود: معاونت برونمرزی برای انجام مأموریتش در عرصه بین‌الملل ارتباط تنگاتنگی با نمایندگان مجلس دارد به‌ویژه نمایندگانی که در حوزه بین‌الملل و سیاست خارجی کار می‌کنند.

معاون برون‌مرزی از ۳۲ شبکه رادیویی و ۱۴ شبکه تلویزیونی این معاونت یاد کرد که برخی از شبکه‌های رادیویی آن قدمتی بیش از ۷۰ سال دارند و در چند حوزه، قاره‌های آمریکا، اروپا، آسیا، افریقا و اقیانوسیه را پوشش می‌دهند.

وی گفت: با توجه به رشد تکنولوژی به تدریج رادیوهای برون‌مرزی به سمت اینترنتی و چند رسانه‌ای شدن پیش می‌روند و سعی می‌کنیم از شبکه‌های اجتماعی نیز در این مسیر بهره ببریم.

جبلی از رویکرد خبری سیاسی شبکه‌های پرس‌تی‌وی، هیسپان‌تی‌وی و العالم یاد کرد و گفت: دیگر شبکه‌های تلویزیونی برون مرزی علاوه بر رویکرد خبری رویکرد متنوع تری از جمله پخش سریال‌ها و فیلم و برنامه‌های کودک به زبان‌های مختلف دارند.

وی سپس گزارشی از توفیقات شبکه‌های برون‌مرزی در حوزه فضای مجازی، میزان بازدیدکننده‌های هر شبکه در صفحات مجازی و رتبه آنها در ارزیابی جهانی، (الکسا) ارائه کرد.

معاون برون‌مرزی صداوسیما این توفیق را نشان از تشخیص درست جامعه هدف هر شبکه دانست که از شمال آفریقا تا آمریکای لاتین و قاره‌های دیگر را شامل می‌شود.

جبلی گفت: برای اولین بار شبکه‌ای با زبان هوسا که ویژه غرب آفریقاست با توجه عمق نفوذ راهبردی و علاقمندی به پیام انقلاب اسلامی در قاره آفریقا راه‌اندازی کردیم که با توجه به محدودیت های مالی سازمان فعلا بر بستر اینترنت برنامه پخش می‌کند.

العالم سوری نیز از دیگر شبکه‌های برون مرزی بود که جبلی از آن به عنوان اولین شبکه رسانه ملی یاد کرد که تشکیلات آن از صفر تا صد در خارج از ایران ایجاد شده و با برنامه‌های متعدد برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتدار جمهوری اسلامی و اقناع افکار عمومی این منطقه راه اندازی شده است که با وجود عمر کوتاه اش بسیاری از برنامه‌های این شبکه برجسته شده و مخاطبان زیادی جذب کرده است.

جبلی از راه‌اندازی پایگاه اطلاع رسانی ایران پرس نیز یاد کرد که بنا بر یکی از بندهایی که در حکم رئیس سازمان بر آن تأکید شده است بر شکست انحصار رسانه‎‌های غربی دلالت دارد و اکنون ۱۰ شبکه خبری دنیا درخواست اشتراک از این شبکه و خرید تصاویر آن را دارند.

وی هدف اصلی شبکه‌های برون مرزی، خصوصا شبکه‌های خبری این معاونت را شکست انحصار رسانه‎‌های غربی دانست و گفت: راه‌اندازی نهضت ترجمه و زبانگردانی که موجب تاسیس شرکت‌های اختصاصی در کشورهایی نظیر مصر، سوریه، آذربایجان و ... شده است نیز بر دیگر توفیقات معاونت برون‌مرزی افزوده است و ما توانسته ایم با زبان‌های مختلف مخاطب جذب کنیم.

معاون برون مرزی از رویکرد این معاونت در شبکه‌های برون مرزی که وحدت اسلامی و معرفی اسلام اصیل است سخن گفت و با بیان اینکه بودجه‌های ارزی و ریالی شبکه‌های برون مرزی در مقایسه با شبکه‌ای چون شبکه الجزیره بسیار کمتر و حدود یک سوم بودجه این شبکه است گفت: رسانه ملی نیازمند حمایت همه دستگاه‌ها خصوصا نمایندگان مردم در مجلس برای انجام مأموریت‌‎های رسانه‌ای خویش است.

 

شبکه‌های برون مرزی باید تقویت شوند

اعضای فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی نیز در این نشست به بیان دیدگاه‌هایشان در خصوص صداوسیما پرداختند و خواستار توسعه سیگنال رسانی و پوشش صد درصدی در همه نقاط کشور، مطالبه و بیان مشکلات مردم، اعتمادسازی در مخاطبان رسانه ملی، رعایت بی‌طرفی در بیان مسائل و دیدگاه فراجناحی، توجه به فضای مجازی و تدابیر ویژه برای پیشروی متناسب با فناوری‌های روز رسانه، توجه به شهرهای مرزی و تکمیل پوشش شبکه‌ها در این نقاط، توجه به معیشت و اشتغال مردم شدند.