رئیس جمهوری اسلامی ایران پیش از سفر به ارمنستان برای سخنرانی در اجلاس اتحادیه اقتصادی اورآسیا به تشریح جزئیات برنامه‌هاش در این سفر پرداخت کند.

روحانی: گام‌های اقتصادی مهمی را برخواهیم داشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مصاحبه مطبوعاتی در پیش از سفر به کشور ارمنستان برای حضور در اجلاسیه اتحادیه اقتصادی اورآسیا اظهار کرد: این سفر برخلاف سفر قبلی ما به این کشور که سیاسی بود و ابعاد منطقه‌ای را در برداشت و در آن جا بیشتر در زمینه مسائل جهانی و آمادگی‌های لازم برای پیشبرد اهداف با چهار به علاوه یک گفت وگو شده بود اینجا قرار است درباره مسائل تجاری و اقتصادی گفت و گو شود.

وی افزود: می‌خواهم تاکید کنم که پیشرفت اقتصادی و قدرت داشتن در این زمینه درگرو این است که بتوانیم با اقتصاد جهانی ارتباط داشته باشیم و رقابت کنیم و اگر نتوانیم این رقابت را با اقتصاد جهانی داشته باشیم بقیه مسائل صرفا حرف است.

رئیس جمهوری کشورمان با تاکید بر این که اقتصاد ما باید قابل رقابت با سایر کشورها در عرصه جهانی باشد گفت: تمرین چنین کاری در سطح منطقه‌ای است تا برای سطح بالاتر و بین المللی خود را آماده کنیم.

روحانی با اشاره به عضویت 5 کشور در اتحادیه اقتصادی اورآسیا اظهار کرد: این 5 کشور شامل روسیه، بلاروس، و ارمنستان و قزاقستان می‌شود و ایران سنگاپور، مولداوی، ویتنام نیز در راه عضویت در این اتحادیه هستند ما از 5 آبان ماه امسال توافقمان را در زمینه همکاری با این اتحادیه اجرایی می‌کنیم که طی آن قرار است 502 قلم کالا از کشور ما با تعرفه نزدیک به صفر به کشورهای عضو این اتحادیه صادر شود.

رئیس دولت دوازدهم همکاری ایران با این اتحادیع اقتصادی فرصت خوبی برای تجار بخش عمومی وغیر دولتی دانست و تاکید کرد: ارتباط اقتصادی ما با اینکشورها موضوعی است که بازگانان ما به خوبی می‌توانند ازآن استفاده کنند به خصوص که این کشورها خودشان به سایر کشورها متصل می‌شود و زمینه را برای فعالیت اقتصادی گسترده تر فراهم می‌آورند.

روحانی با یادآوری سابقه ایران برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اظهار کرد: پیش از این ما در پیمان اقتصادی اکو حضور داشتیم که البته بعد از انقلاب هم ادامه پیدا کرد که چندان موفق نبود اما در جمهوری اسلامی ایران این نخستین بار است که ما وارد یک اتحادیه اقتصادی منطقه‌ای می‌شویم مخصوصا در این شرایط که تحریم‌های ظالمانه به دنبال فشار و محدود کردن مردم ایران هستند. این کشورهای که در این اتحادیه حضور دارند جمعیت بالغ بر 180 میلیون نفر را شامل می‌شود و کشور ما هم 80 میلیون نفر جمعیت دارد که می‌تواند روابط اقتصادی خوبی را برای ما فراهم کند.

روحانی موقعیت جغرافیایی ایران را یکی از نعمت‌های الهی دانست و تاکید کرد: ما در موقعیت جغرافیایی هستیم که برای ترانزیت از خلیج فارس تا دریای سیاه ودریای مدیترانه دسترسی‌مان فراهم است و درجنوب و شمال نیز بندرگاه‌های خوبی را داشته‌ایم وتعدادی را هم اخیرا تاسیس کرده‌ایم.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به شرایط اقتصادی امروز کشور و موقعیت منطقه‌ای خاورمیانه تاکید کرد: امیدوارم اقدامات اقتصادی مهمی که در جریان حضور ما در این اتحادیه اقتصادی برداشته می‌شود برای زندگی مردم کسب درآمد کارآفرینان و معاملات تجاری بازرگان ما خوب باشد.

رئیس جمهوری در پایان با اشاره به برنامه گفت وگوهای دوجانبه خود با سران کشورهای مدعو در این نشست این اتحادیه اقتصادی اظهار کرد: گفت وگوی دوجانبه‌ای را با رئیس جمهور ارمنستان خواهیم داشت که امشب انجام می‌شود فردا نیز با نخست وزیر این کشور گفت وگو داریم همچنین با سران کشورهای قزاقستان، روسیه وسنگاپور نیز گفت وگو خواهی داشت البته کشورهای دیگر که عضو رسمی این اتحادیه هستند و نیز سه کشوری دیگری که در پی حضور در این اتحادیه هستند گفت و گو و مذاکره خواهیم کرد.