اگرچه تیم ملی فوتبال کشورمان از گردونه رقابت های جام جهانی حذف شد اما با درخشش در برابر ماتادروها از یک سو، با بازی غرور آفرین شب گذشته، پوست پرتغال را کند.

حذف شدیم اما با غرور
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جام جهانی با همه فراز و نشیب هایش برای تیم ملی فوتبال ایران به پایان رسید اما درس های بزرگی برای ما به همراه داشت .
از یک سو با درخشش در بازی های مقدماتی برای یک بار هم که شده بدون اما و اگرهای همیشگی راه به جام جهانی پیدا کردیم و با سری بلند سوار قطار جام جهانی ، راهی روسیه شدیم و اگرچه از زمان نهایی شدن راهیابی فوتبال کشورمان به جام جهانی ، تیم ملی فراز و نشیب های مختلفی را پشت سر گذاشت اما به گونه ای راهی روسیه شدیم که جهانیان متوجه شوند ایران نیز حرفی برای گفتن دارد.
با انجام قرعه کشی و مشخص شدن تیم های گروه های رقابت کننده ، فوتبال روی بد خود را به تیم ملی ما نشان داد و در گروه مرگی قرار گرفتیم که از یک سو تیم ملی اسپانیا قهرمان جهان و اروپا حضور داشت و در سوی دیگر تیم ملی فوتبال پرتغال با سابقه و فوتبال شناور معروفی که زبانزد همگان بود و تنها تیم ناشناخته، مراکش بود که پیروزی در بازی اول در برابر این تیم آنچنان راحت هم به دست نیامد.
با پشت سر گذاشتن بازی اول در برابر تیم ملی مراکش و گل به خودی که مدافع تیم حریف به تیم ملی کشورمان هدیه داد و در کنار آن بازی نه چندان قوی ملی پوشان ایران، به نوعی مردم را نسبت به این تیم با این روند بازی ناامید کرد و همگان بر این باور بودند که در بازی های دوم و سوم در برابر اسپانیا و پرتغال حداقل 4 گل دریافت خواهیم کرد .
بازی دوم در برابر اسپانیا آغاز شد و کمتر کسی فکر می کرد که در برابر تیم ملی اسپانیا که قهرمانی جهان و اروپا را در کارنامه داشت، حرفی برای گفتن داشته باشیم اما یوزپلنگ های ایران این بار متفاوت تر از بازی اول و با روند بازی کاملا متفاوت ظاهر شدند تا ثابت کنند ایرانی ها همیشه غیر قابل پیش بینی بوده و هستند.
اگرچه ملی پوشان فوتبال ایران نتیجه بازی در برابر تیم ملی اسپانیا را با شکست یک بر صفر واگذار کردند اما به گونه ای بازی زیبای خود را به نمایش گذاشته بودند که مردم با وجود شکست در برابر حریف، به خیابان ها آمده و صدای بوق ماشین ها و فریاد ایران ایران ملت بود که بر تمامی شهرهای میهن اسلامی طنین انداز شد تا به این ترتیب، قدردان بازی خوب ملی پوشان باشند.
جام جهانی به بازی سوم دور مقدماتی رسید و گروه مرگ این رقابت ها حال و هوا و رنگ و بوی خاصی بر خود گرفت؛ از یک سو تیم ملی ایران در برابر تیم ملی پرتغال قرار می گرفت و در سوی دیگر تیم ملی اسپانیا با مراکشی بازی داشت که از نظر ماتادورها زنگ تفریح برایشان به حساب می آمد اما مراکشی ها نیز با زدن گل اول به اسپانیایی ها در همان دقایق اول نشان دادند که حریفشان نباید آنها را دست کم بگیرد.
گل نخست مراکشی ها خبر خوشی بود که شادی را به اردوی تیم ملی ایران آورد اما ما باید به فکر پیروزی در برابر حریف می شدیم تا بدون دغدغه و اما و اگر به راحتی به دور بعد صعود کنیم اما درنقطه مقابلمان تیم ملی پرتغال بود که پیروز شدن در برابر آن کار آسانی نبود و با وجود همه تلاش های بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان در نهایت در دقایق پایانی نیمه اول گل برتری پرتغالی ها به ثمر نشست و تیم حریف پیروز میدان در نیمه اول بود.
اما ملی پوشان ایران با آغاز نیمه دوم نشان دادند که یوزپلنگ های ایرانی خستگی ناپذیرند و تا به هدفشان نرسند، از تلاش و کوشش دست بر نمی دارند اما فوتبال روی بد خود را به ما نشان داد و قانون ویدئو چک یک پنالتی را به پرتغالی ها هدیه داد و کریستیانو رونالدو پشت ضربه پنالتی و رو درروی سنگربان تیم ملی ایران ایستاد.
دل ها پر از اضطراب و دلهره بود و خیلی ها چشمان خود را گرفته بودند که گل دوم پرتغال را نبینند اما سنگربان تیم ملی فوتبال کشورمان، کاری کرد کارستان و ضربه پنالتی رونالدو را به زیبایی هرچه تمام تر مهار کرد تا بار دیگر نام ایران و ایرانی در سراسر جهان زبانزد جهانیان شود و بارقه های امید به کاروان تیم ملی فوتبال کشورمان بازگردد.
کار به جایی رسید که پرتغالی ها هم برای رهایی از فشار و استرس بالای بازی، روی به وقت کشی آوردند اما در خلال وقت های اضافی بازی این بار ویدئو چک، قانون جدید فیفا ، به یاری یوزپلنگ های ایران آمد و داور میدان با بازبینی صحنه خطای انجام شده در محوطه جریمه پرتغالی ها ، نقطه پنالتی را به نفع ایران نشان داد و این بار کریم انصاری فرد توپ را در کنج دروازه تیم حریف جای داد تا پرتغالی که صعود خود به دور بعد را از ابتدای آغاز جام جهانی راحت می دانست، به سختی و با متوقف شدن در برابر تیم ملی کشورمان راهی دور بعد شود.
اگرچه کسب یک امتیاز از این بازی حساس با وجود پیروزی تیم ملی اسپانیا ، نتوانست تیم ملی کشورمان را به دور بعد ببرد اما ملی پوشان فوتبال کشورمان پوست پرتغال را کندند و این بار متفاوت تر از گذشته و با افتخار، از گردونه رقابت های جام جهانی حذف شدند.
شاید خیلی ها منتقد ضعف بازی برخی از بازیکنان باشند اما باید بپذیریم که سطح فوتبال کشومان با کشورهایی نظیر پرتغال و اسپانیا زمین تا آسمان تفاوت دارد و هنوز تا رسیدن به فوتبال حرفه ای دنیا فاصله داریم و از همین فردا باید برنامه ریزی های لازم برای حضور مقتدرانه تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی 2022 در دستور کار فدراسیون فوتبال قرار گیرد تا مشکلات حال حاضر، دیگر گریبانگیر تیم ملی نباشد و ملی پوشان با نتایج قابل قبول تری به میهن اسلامی بازگردند.
گزارش از : رضا اکبری
7471/2007