یکی از ایرادات مطرح شده، به طرح صیانت عدم رعایت اصل ۷۵ قانون اساسی است. اجرای این طرح دارای بار مالی است و باید پیش‌بینی‌های لازم برای طرح صیانت طرحی می‌شد.

شکست طرح صیانت در برابر فناوری / اینترنت اکسیژن است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
 
روز گذشته توئیت یکی از نماینده‌های مجلس درباره طرح صیانت بازتاب متفاوتی در رسانه‌های داشت. بیگی در توئیت خود مطرح کرده است که «طرح صیانت هرگز به نتیجه نخواهد رسید. مدافعان طرح در اقلیت هستند و اکثریت مجلس، آگاه و کنار مردم است؛ مجلس تسلیم جوسازی نخواهد شد و این طرح شانسی برای موفقیت ندارد.»

بیگی

ماجرای این توئیت چه بود؟

احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز پیرامون توئیت روز گذشته خود گفت: اجرای طرح صیانت مثل محروم کردن مردم از اکسیژن است. طرح صیانت تجربه کردن، تجربه‌های قبلی است. تجربه‌هایی که موفق نبودند. اعمال سیاست‌های سلبی به این جهت که خیرخواه جامعه هستیم و فضای مجازی دارای آسیب‌هایی است و باید خودمان را از این فضا محروم کنیم؛ رفتار درستی نیست. در گذشته هم ما این تجربه را داشتیم.

بیگی

بیگی اظهار کرد: آسیب‌های فضای مجازی نباید مانع استفاده ما از فرصت‌های این فضا شود. ممکن کودکی از سر نادانی میخی در پریز برق کند و آسیب ببیند اما مانع استفاده ما از برق نمی‌شود. برق به خودی خود آسیب‌زننده نیست. این استدلال که فضای مجازی به واسطه آسیب‌هایش محدود شود، در هیچ جای دنیا پذیرفته شده نیست.

وی در واکنش به اظهارات دبیر کمیسیون مشترک طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» مبنی بر اجرای این طرح به صورت آزمایشی برای ۳ تا ۷ سال گفت: پیشنهاد‌ها زیادی برای کمیسیون مشترک مطرح شده است. کمیسیون ویژه باید تشکیل جلسه بدهد و همه مردم باید در جریان جزئیات این جلسات باشند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: من هم جز مخالفین اصل ۸۵ برای این طرح بودم و در جلسه غیر علنی رأی‌گیری صورت گرفت و ارجاع به اصل ۸۵ قانون اساسی رأی نیاورد اما بعد از تحرکات مجلس، در صحن علنی با اختلاف یک رأی نتیجه تغییر کرد.

بیگی خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات مطرح شده، به این طرح عدم رعایت اصل ۷۵ قانون اساسی است. اجرای این طرح دارای بار مالی است و باید پیش‌بینی‌های لازم برای طرح صیانت طرحی می‌شد.

وی افزود: مخالفان باید پاسخ گوی چگونگی رفع خلأها باشند. به طور مثال از چه روشی نیاز خبرنگاران برای تعاملات بین‌المللی برطرف می‌شود. در شرایط عمومی اجرای طرح صیانت انجام‌پذیر نیست. دریافت اینترنت از طریق ماهواره رونق گرفته است و تجربه‌های گذشته درباره فناوری نباید مجدد تکرار شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: جریان سیاسی پشت این طرح است و خواستار اجرای طرح صیانت و ابلاغ به دولت هستند. طرح‌های این چنینی باید برای مردم سود و منفعت داشته باشد و باید منتظر واکنش مردم باشند.

آخرین تصمیم‌ها درباره طرح صیانت

در نهایت لازم به ذکر است که روز گذشته دبیرخانه طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» متشکل از گروه‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و کمیسیون فاوای اتاق ایران کار خود را آغاز کرد. همچنین لطف‌الله سیاه کلی سخنگوی کمیسیون مشترک طرح صیانت از رسانه‌ها خواسته بود که موضوع محدودسازی و مسدود‌سازی را فراموش کنند.

تا به امروز ۵ جلسه برای بررسی طرح صیانت برگزار شده است که در جلسه اول بدون حضور رسانه‌ها هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک انتخاب شد اما جلسه دوم با حضور رسانه‌ها و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. نکته مهم پخش این جلسه از طریق اینستاگرام بود. در جلسه سوم مصوب شد که مشروح تمامی جلسات کمیسیون مشترک به صورت زنده از طریق صداوسیما و خبرگزاری خانه ملت پخش شود. همچنین هر خبرنگاری که مجوز ورود به پارلمان را داشته باشد، اجازه ورود به این جلسات را نیز دارد. در جلسه چهارم اولین ماده تصویب شد و بر اساس آن کلیات طرح صیانت باید در کمیسیون ویژه به رأی گذاشته شود، اگر کلیات طرح به رأی اکثریت اعضا نرسد، ۱۰ روز برای ارائه طرح جایگزین فرصت ارائه می‌شود. در جلسه پنج تصویب آیین‌نامه داخلی کمیسیون مشترک طرح صیانت به پایان رسید و به نوعی طرح صیانت به مراحل حساس خود نزدیک شده است.