با توجه به اینکه دولت جدید مستقر شده است و اقدامات مثبتی انجام داده است برخی این سئوال را دارند که سرنوشت سیاسی حسن روحانی با وجود عملکردش در 8 سال گذشته چه می‌شود؟

چله‌نشینی و روزه سکوت رئیس جمهور سابق در خانه‌اش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حدود چهل الی پنجاه روز است که «حسن روحانی» رئیس جمهور سابق دولت را تحویل «سید ابراهیم رئیسی» داده است. طی این مدت اتفاقات مثبتی در حوزه اجرایی کشور رخ داده است. از تامین واکسن برای کشورمان تا پیوستن ایران به پیمان شانگهای که می‌توان گفت کارنامه قابل قبولی از دولت سیزدهم را تا به اینجا رقم زده است.

اما بسیاری شاید این سئوال را بپرسد که از رئیس جمهور سابق چه خبر و وی فعالیت سیاسی خود را چگونه ادامه می‌دهد. در همین زمینه گمانه زنی‌های رسانه‌ای مختلفی مطرح شده است. برخی عنوان می‌کنند که وی به احتمال زیاد به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود. مجمعی که جایگاه بسیاری از رئیس جمهوران سابق بوده است که بعد از فعالیت کاری خود در جایگاه مهم ریاست جمهوری در این نهاد خاص حاضر شده و از تجربه کاری‌شان استفاده می شود.

روحانی پیشترها عضو این مجمع بوده است اما نگاهی به فعالیت وی در این نهاد نشان می‌دهد که وی در سالهای گذشته کمتر در جلسات مجمع حضور داشته و عضو همیشه غایب جلسات برخی از ادوار بوده است. جالب اینجاست در زمانی که موضوع بررسی FATF هم مطرح بود «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه سابق در جلسات حضور می یافت اما روحانی حاضر نشد که در مجمع حاضر شود.

بر همین اساس «آیت الله محسن مجتهد شبستری»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرده است که «عضویت حسن روحانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بعید است.»

وی در این باره مطرح کرده است: «در این هشت سال روحانی با اینکه یکی از روسای سه‌قوه بود و باید در جلسات مجمع شرکت می‌کرد، ولی هیچ‌وقت به مجمع نیامد. وقتی او در جلسات مجمع شرکت نمی‌کند، یعنی مجمع را قبول ندارد، به همین خاطر حضور او در مجمع خیلی بعید است.»

بنابراین موضوع حضور روحانی در یک جایگاه دیگر نظام در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و باید دید در ادامه چه تصمیماتی در این حوزه اتخاذ می شود.

اما نکته خاص دیگری که درباره روحانی مطرح می شود موضوع محاکمه وی به سبب برخی شکایات است. در همین رابطه از مجلس نجواهایی شنیده می شود که موضوع محاکمه روحانی در حال پیگیری و بررسی شدن است.

پیش از این شاهد ایجاد هشتگ‌هایی با عنوان محاکمه روحانی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بودیم. این موضوع با پخش سریال گاندو در تلویزیون بسیار داغتر شد تا جایی که « حجت الاسلام جواد نیک‌بین»، نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه 14 شهریور قوه مقننه و در تذکر شفاهی، عنوان کرد: «آقای قالیباف نیاز است به صداوسیما دستور داده شود که یا فیلم گاندو را متوقف یا محاکمه روحانی را شروع کنند.»

در همین رابطه نمایندگان مجلس اظهارنظرهای گوناگونی انجام داده‌اند اما از میان این سخنان آنچه بیشتر می توان به آن استناد کرد سخنان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس بوده است. «علی خضریان» با اعلام خبر وصول شکایت اقشار مردم از رئیس جمهور در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: « ۲۲۰ هزار نفر از آحاد مختلف مردم شکایتی از رئیس جمهور مشتمل بر ۱۶ بند پیرامون موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را تقدیم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس کرده‌اند.»

وی افزود: «موضوع افزایش تعمدی نرخ ارز، بی توجهی به تولید داخلی و واردات بی رویه، استفاده از افراد با تابعیت دوگانه در مسئولیت‌های کلیدی دولتی، عدم تحقق وعده رفع تحریم، عدم توجه به ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، بی توجهی به مدیریت بورس و از بین رفتن سرمایه‌های مردم در این بازار و اجرای غلط قانون هدفمندی یارانه‌ها برخی از موضوعاتی است که در این شکایت نامه تقدیم کمیسیون شده است که نیازمند بررسی دقیق حقوقی و اثبات ادعاهای مطروحه است.»

حالا شنیده می شود که روحانی به مانند یک فرد عادی بعد از هشت سال ریاست جمهوری در حال زندگی است و خبری از حضور وی در یک دفتر رسمی منتشر نشده و حتی برخی فعالان سیاسی مدعی هستند که یکی از اتاق‌های منزل خود را به نوعی به عنوان دفتر کار خود مهیا کرده و با برخی از افراد دیدار و گفت‌وگو می‌کند. با این وجود پس از سالها شاهد یک سکوت رسانه ای نیز از روحانی هستیم. رئیس جمهوری که در این چند سال یک وجه از مدیریتش سخنرانی‌های خاص بود. حالا روحانی به نوعی چله نشین شده و روزه سکوت گرفته است و حتی در برابر موضوع محاکمه اش سخنی نگفته است.

هر چند که برخی از کسانی که با وی ائتلاف کرده بودند در این باره سخن گفته اند و حتی خواستار برگزاری محاکمه علنی و عادلانه شده اند که این موارد نیز بیشتر یک بلوف سیاسی برای ایجاد موج آفرینی در این حوزه است. هر چند این روزها کشور با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی که دارد و بیماری کرونا نیز مزید علت شده کمتر اسیر حاشیه ها می شود و در فضای رسانه ای و سیاسی نیز این موضوع دیده می شود.

شاید این آرامش مرهون سه موضوع اساسی باشد. اول اینکه انباشته شدن مشکلات خصوصا در حوزه سلامت و اقتصاد باعث شده که تمرکز همه خصوصا مردم و مسئولین بر روی این موارد باشد و جای حاشیه سازی تازه ای در اقتصاد و سیاست کشور بوجود نیاید.

دوم شیوه عملی دولت رئیسی که به دور از حاشیه ها سعی دارد که مشکلاتی که در این سالها تلنبار شده است را رفع و رجوع کند و ثبات را به اقتصاد کشور برگرداند و سوم اینکه دیگر رسانه‌های جریان اصلاحات با توجه به اینکه جریان سیاسی آنان به جهت شکست در انتخابات های متعدد مجلس، شورای شهر و ریاست جمهوری به محاق رفته است مثل گذشته سر و صدا نمی کنند. به هر جهت این روزها کشور از فضای پرطمطراق و حاشیه دولت روحانی به دست دولت رئیسی افتاده است و عملگرایی در این حوزه باعث بوجود آمدن برخی امیدواری ها در کشور شده است.

منبع: جهان‌نیوز