عراقچی: ما اشک آمریکا را درآوردیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه آرمان  در مطلبی با عنوان «شکست سکوت تلخ عراقچی در برابر دلواپسان؛ چگونه اشک آمریکا را درآوردیم؟» نوشت: «برنامه‌های آنان برای تخریب ظریف به نتیجه نرسید و حالا سعی دارند تا تیم وفادار به ظریف را مورد هجمه قرار دهند تا از این طریق شاید بتوانند مذاکرات و تصمیمات تیم مذاکره‌کننده جدید را پنهان نگه‌دارند یا شاید بخواهند با زیر سوال بردن اقدامات ظریف و یارانش به مسئولان جدید تیم مذاکره‌کننده روحیه بدهند البته بهتر از هر شخصی می‌دانند این اقدامات و هجمه‌هایشان برای جامعه قابل باور نیست و نتیجه عکس به همراه دارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «سیدعباس عراقچی که هیچ‌گاه در برابر هجمه‌ها سخن نمی‌گفت، ترجیح داد سکوت را کنار بگذارد و به سال‌ها تخریب و هجمه دلواپسانی که روزی برجام را ننگ می‌دانستند اما اکنون در مسیر توافق سر از پا نمی‌شناسند، پاسخ دهد...عراقچی نوشت:...این عبارتِ «بله، ولی...» که زیاد از طرف ما گفته می‌شد حسابی طرف‌های مقابل را کلافه می‌کرد. بعضی مواقع روی بخش «ولی...» که قسمت فرعی موضوع بود، روزها و ساعت‌ها مذاکره می‌کردیم. این بار خانم شرمن دیگر کلافه شد. کارد به استخوانش رسیده و صبری باقی نمانده بود».

عراقچی در ادامه تاکید کرد: «شرمن بغض کرد و گریست. سپس گفت: «ما راه طولانی آمده‌ایم و شما دارید سر یک مساله بی‌ارزش نگارشی همه چیز را خراب میکنی.» گفتم ولی این یک نکته کوچک است، شرمن گفت: «مشکل ما این گیردادن‌های مدام شما است.» در میان گریه گفت «شما همیشه بیشتر می خواهید.» راست می‌گفت. او بیش از آنچه فکر می‌کرد کوتاه آمده بود و اکنون مستاصل شده بود».

متاسفانه اعضای تیم مذاکره کننده در دولت روحانی و بانیان اصلی برجام به هیچ عنوان حاضر نیستند که قصور و تقصیرهای خود را بپذیرند.

قطعا تلاش و ممارست دستگاه دیپلماسی در دولت روحانی قابل انکار نیست، ولی واقعیت این است که وزارت خارجه در دولت سابق به هیچ عنوان نتوانست کارنامه قابل دفاعی عرضه کند.

تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت روحانی همان تیمی است که متاسفانه مدعی شده بود که «هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق» (suspend) برای تحریم ها استفاده نشده و همه جا «لغو» تحریم ها آمده است و وقتی نمایندگان مجلس در ۴ جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیق/ suspend» را به اعضای تیم مذاکره کننده نشان داده اند، واکنش این افراد اینگونه بود: "عه! ما اینجاها را ندیده بودیم"».

تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت روحانی همان تیمی است که لغو تحریم های کاتسا، ایسا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را در برجام نگنجاندند و یکی از علت های اصلی لغو نشدن تحریم ها علیرغم بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای، همین مسئله می باشد.

عراقچی همان دیپلماتی است که گفت «امضای کری تضمین است و ما از اجرای برجام اطمینان داریم»!، وی همان دیپلماتی است که گفت «آمریکا برجام را نقض کرده است اما هنوز با نقض فاحش برجام فاصله داریم»! عراقچی همان دیپلماتی است که در جلسات دوجانبه با طرف آمریکایی در اقدامی عجیب و البته تحقیرآمیز اقدام به عکاسی از طرف آمریکایی می کرد و آن را در صفحه اجتماعی خود منتشر می کرد!

در هفته های پایانی دولت روحانی،   «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل گفت: «کشوری که هزینه هنگفتی برای برجام پرداخت، ایران بود...ما این اقدامات را در حالی انجام دادیم که نه در آن زمان و نه الان، از منافع مورد انتظار از برجام بهره ای نبرده ایم». پیش از آن «عباس عراقچی» گفته بود: «نتیجه پایبندی ما به برجام فقط تحریم‌های بیشتر بود».

منبع: مشرق