گروه‌های مسلمان در آمریکا از دولت جو بایدن درخواست دارند نماینده ویژه‌ای را برای نظارت و مبارزه با اسلام‌هراسی که به گفته یکی از تحلیل‌گران سازمان ملل به "درجات اپیدمیک" رسیده معرفی کند.

درخواست مسلمانان آمریکا از بایدن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش یواس‌اِی تودی، شورای سازمان‌های مسلمان ایالات متحده در نامه‌ای به بایدن نوشت که حضور یک نماینده ویژه برای نظارت و مبارزه با اسلام‌هراسی در وزارت خارجه، می‌تواند به حل و فصل مساله‌ای کمک کند که سومین گروه بزرگ مذهبی در آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است.

کاخ سفید به سؤالات پیرامون اینکه آیا دولت آمریکا نماینده ویژه‌ای را برای مبارزه با اسلام‌هراسی منصوب می‌کند یا خیر، پاسخ نداد. اما بایدن هفته گذشته در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز ماه رمضان، خشونت علیه آمریکایی‌های مسلمان را محکوم کرد.

بایدن گفت: آمریکایی‌های مسلمان همچنان مورد آزار، تعصب و جرایم نفرت قرار می‌گیرند. این تعصب و این حملات، اشتباه و ناپذیرفتنی هستند و باید متوقف شوند. هیچ‌کس در آمریکا نباید با ترس از ابراز اعتقادش زندگی کند و دولت من بی‌وقفه برای حفاظت از حقوق و امنیت تمام مردم تلاش خواهد کرد.

بایدن فرمان اجرایی سال ۲۰۱۷ دونالد ترامپ که جلوی ورود تبعه‌های خارجی از ۷ کشور با اکثریت مسلمان به آمریکا را می‌گرفت، لغو کرد. وی همچنین میزبان نشستی با حضور ۲۰ سازمان برجسته مسلمان بود و دولتش رفتار چین با مسلمانان اویغور را نسل‌کشی اعلام کرد.

نماینده ویژه‌ای که شورای سازمان‌های مسلمان ایالات متحده درخواست داده، همچنین می‌تواند به مقابله با تعصب ضدمسلمان در سطح بین‌المللی در کشورهایی نظیر میانمار- که در آن ۱۳۰ هزار مسلمان روهینجایی در ۲۴ اردوگاه زندانی هستند- و چین- که طبق گزارش سازمان ملل در اردوگاه‌های بازپروری منطقه سین کیانگ آن اویغورها به صورت سیستماتیک تحت تعرض، آزار جنسی و شکنجه قرار می‌گیرند- بپردازد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت این وزارت‌خانه نمی‌تواند با هیچ کاندیدای بالقوه‌ای صحبت کند.

وی اظهار کرد: دولت بایدن به ارتقای احترام جهانی برای آزادی مذهب یا اعتقاد برای همه، از جمله اعضای جوامع مسلمان در سراسر جهان، متعهد می‌ماند. ما همچنان تلاش‌ها برای تعامل با مسلمانان جهان در مسائل دارای نفع مشترک، در حمایت از اهداف مشترک، و نیز پیشبرد سیاست خارجی را در اولویت قرار می‌دهیم.

این شورا علاوه بر درخواست انتصاب نماینده ویژه وزارت خارجه، درخواست کرد بایدن مسلمانان را در تمام سطوح دولت دخیل کند، با رهبران جوامع مسلمان دیدار کند و اصلاحات سیستماتیک سیاسی برای حل تبعیض ضدمسلمانان را مدنطر قرار دهد.

"حاتم بازیان"، مدیر پروژه تحقیقات و مستندسازی اسلام‌هراسی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در این باره اظهار کرد: لغو منع سفر، بی‌عدالتی که بر مسلمانان روا شده را از بین نمی‌برد.