وزارت امور خارجه فرانسه از چین درخواست کرد از استدلال‌های متقاعد کننده خود برای بازگشت هرچه سریع‌تر ایران به مذاکرات احیای برجام استفاده کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزارت امور خارجه فرانسه از دولت چین درخواست کرد از سر گرفته شدن مذاکرات احیای برجام را تسهیل کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه از چین درخواست کرد از «استدلال‌های متقاعد کننده» خود استفاده کند تا تهران هرچه سریع‌تر به مذاکرات وین بازگردد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز (پنجشنبه) در مصاحبه‌ای گفت، آمریکا برغم این سابقه و با همان منطقی که ترامپ در مقابل ایران رفتار می‌کرد به وین آمده، یعنی آن چیزی که ترامپ با تحریم دنبال می‌کرد، دولت جدید آمریکا با وعده رفع تحریم مطرح کرده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: «دولت جدید آمریکا باید تصمیم بگیرد، یا می‌خواهد میراث ترامپ را حفظ کند یا می‌خواهد میراث آقای بایدن را بسازد، این یک تصمیم سیاسی است، تا امروز به نظر می‌رسد آنها به تحریم همچنان به عنوان ابزار و اهرم فشار می‌نگرند».

خطیب‌زاده تصریح کرد: «ایران نه چیزی بیشتر از برجام در هسته‌ای می‌پذیرد و نه چیزی کمتر از بندهای رفع تحریمی برجام را انتظار دارد».

روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره درخواست واشنگتن از پکن درباره کاهش خرید نفت ایران پاسخ داد، همکاری چین با ایران طبق مقررات حقوق بین‌المللی و قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد، چین و ایران همواره با رعایت اصول برابری و منفعت متقابل، رابطه برد-برد و تجاری‌سازی همکاری کرده‌اند.

 وی افزود: «چین قاطعانه با هرگونه تحریم یک جانبه مخالف است و از ایالات متحده می‌خواهد تا در اسرع وقت از اعمال قوانین داخلی خود (در خصوص تحریم‌های یکجانبه ایران) بر نهادها و اشخاص طرف ثالث دست بردارد».