مهر/ کارشناس مسائل سیاسی گفت: کوتاه، فشرده و غیر تشریفاتی بودن سفرهای رئیسی باید ادامه پیدا کند و او نباید اجازه دهد که حرکت‌های غلط، زننده، غیر اسلامی دوباره به سفرها حاکم شود.

سخنرانی‌های «روحانی» زلزله در بازار ایجاد می‌کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مهر، در رابطه با ارزیابی خود از سفرهای استانی رئیس جمهور اظهار داشت: از آنجایی که گزارش های مکتوب یا روش های غیر مستقیم شناخت مسائل کشور، بعضا ممکن است با واقعیت منطبق نباشد، سفرهای استانی و حضور در میان مردم مکمل روش های دیگر خواهد بود و نقاط ضعف گزارش ها و داده هایی که به رئیس جمهور می رسد را اصلاح می کند.

وی عنوان کرد: این سفرها جایی برای وعده دادن یا حل و فصل مشکلات مردم نیست زیرا مشکلات مردم را نمی توان در کوچه و خیابان و زمان حرکت و بازدید رئیس جمهور حل کرد. ممکن است مورد خاصی باشد که رئیس جمهور مسأله ای را از مسئول و یا استانداری بپرسد و همانجا دستوری بدهد، اما قاعدتاً برای دستور دادن یک فضای مناسب نیاز است که رئیس‌جمهور بتواند همه جوانب را بررسی کند و دستوری بدهد که کمترین هزینه و بیشترین فایده را داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اینکه در گذشته باب شد که سفر استانی محلی برای جمع آوری انبوه نامه های مردم باشد و مردم میلیونی نامه بدهند و رئیس جمهور در اداره‌ای تک تک نامه ها را بررسی کند، روش شکست خورده و نا معقولی است و انباشت ابن نامه ها بیانگر ناکارآمدی دستگاه های استانی است.

کوشکی اضافه کرد: اگر دستگاه های استانی درست به وظایف خود عمل کنند دیگر چنین نامه هایی انباشته نخواهد شد. سفرهای استانی سفر حل مسأله نیست بلکه سفر شناخت دقیق تر مسأله است و حل مسأله به یک عرصه ای فارغ از هیجانات نیاز دارد.

وی بیان کرد: نکته دیگر این است که کسانی که به صورت تبلیغاتی با دولت فعلی مشکل دارند تبلیغات منفی خود را خواهند داشت و اگر دولت کارآمدی کافی را هم داشته باشد باز آنها بدگویی خواهند کرد، زیرا مشکل آنها درد مردم نیست بلکه مشکل آنها این است که چرا از قدرت کنار گذاشته شده اند و چرا منابع و بهره های غیر واقعی آنها از قدرت قطع شده است لذا این مخالفت‌ها ادامه خواهد داشت و انجام یا عدم انجام سفرهای استانی مانع مخالفت ها و تبلیغات منفی نخواهد شد

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اگر دولت رئیسی در شناخت مسائل موفق باشد و بتواند تصمیمات درستی برای کاهش این مشکلات و مسائل اتخاذ کند طبیعتاً تاثیر این تبلیغات منفی، به صورت جدی کاهش پیدا خواهد کرد و این تبلیغات صورت خواهد گرفت. یعنی اگر رئیس جمهور درست ترین کیفیت را ایجاد و درست ترین تصمیمات را اتخاذ کند باز هم این عده اعم از رسانه های بیگانه و کسانی که در داخل نگرش های مخالف رئیس جمهور دارند، بهانه جویی و منفی بافی خود را خواهند داشت اما تاثیر آنها در صورت کارآمدی دولت آقای رئیسی و ارائه راه حل معقول برای حل مشکلات، کاهش خواهد یافت.

کوشکی با تاکید بر اینکه یکی از نکات درستی که رئیسی باید آن را ادامه دهد، کم سخن گفتن است، گفت: هر اندازه او کمتر سخن بگویند و بیشتر شنونده باشند، خیلی موفق خواهند بود. ما رئیس جمهوری داشتیم که با هر سخنرانی خود یک زلزله در بازار رخ می دهد و یک آسیب جدی به اقتصاد کشور می رسید.

وی ادامه داد: همین کم گفتن، یکی از مزیت های آقای رئیسی است که باید ادامه پیدا کند. سخن گفتن با مردم دیگر زیاد راهگشا نیست و مردم گوش شنوایی برای سخنرانی ها ندارند. اینکه سخنرانی در سفرهای استانی حذف شده و بازدید در حضور تعداد معدودی از افراد انجام می شود و رئیس جمهور در خصوص هر مسأله ای اظهار نظر نمی کند از مسائلی است که امتیازات خوبی محسوب می شود و اینها باید حفظ شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه بهترین گزارش کار به مردم این است که مردم در عرصه واقعیت ببینند که چندین مشکل آنها حل شده است و دیگر نیاز به صحبت شفاهی و موردی ندارند، خاطرنشان کرد: کوتاه بودن، فشرده بودن و غیر تشریفاتی بودن سفرها که دیگر در آن میلیاردها تومان هزینه بنر و تبلیغات نمی شود باید ادامه پیدا کند و رئیسی نباید اجازه دهد که این حرکت های غلط، زننده، غیر اسلامی و غیرانقلابی دوباره به فضای سفرهای او حاکم شود.

کوشکی اظهار داشت: به هر حال متملقین همه جا و مخصوصا در بدنه دولت هستند و به بهانه های واهی سعی می کنند این سفرهای سریع و کم خرج و پر فایده را به سفرهای تشریفاتی با هزینه های زیاد و دستاوردهای اندک تبدیل کنند.

وی در پایان گفت: نباید رئیسی خود را در این مخمصه گرفتار کند و باید در طول این چهار سال با همین رویه سفرهای مختصر، کم هزینه و سریع به مسائل و مشکلات مشرف شوند و این رویه باید حفظ شود، مگر آنکه بحث پاسخگویی به سوالات خبرنگاران و مردم باشد.