مقایسه منگنه کوب بادی و دستی - ابزار آلات آروا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

منگنه کوب یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین لوازم و ابزار آلاتی است که در نجاری مورد استفاده قرار می گیرد. به احتمال زیاد، اکثر شما با شنیدن نام منگنه کوب به یاد منگنه کردن کاغذ و دستگاه آن می افتید، اما خوب است بدانید که کاربردهای این دستگاه فقط به منگنه کردن کاغذها ختم نمی شود و در بسیاری امور دیگر می توان از آن استفاده کرد. منگنه کوب انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به منگنه کوب بادی و دستی اشاره کرد.

ما در این مقاله قرار است به مقایسه منگنه کوب بادی و دستی و ویژگی های هر کدام بپردازیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

منگنه کوب چیست و کاربرد آن

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، منگنه کوب یکی از ابزار آلات نجاری به شمار می رود و کاربردهای فراوانی دارد. این ابزار معمولا در مواردی مثل رویه کوبی، ساخت مبل، ساخت دکوراسیون و... مورد استفاده قرار می گیرد.

منگنه کوب از انواع مختلفی مانند برقی، بادی، دستی و... برخوردار است که اکثر آن ها ویژگی های یکسانی دارند و فقط نوع منبع انرژی آن ها متفاوت است.

نگهداری و کار با منگنه کوب ها بسیار راحت است و به شما کمک می کنند که کارهای فنی و تعمیرات منزل و یا محل کار خود را به سادگی انجام دهید. برای مثال در صورتی که روکش مبل هایتان خراب شود، می توانید با این دستگاه آن را تعمیر کرده و یا کارهای تزیینی و دکوراسیون خود را به سادگی انجام دهید.

آشنایی با اجزای منگنه کوب

با وجود اینکه منگنه کوب انواع مختلفی دارد، ولی تمام مدل ها و انواع این ابزار از قسمت های مشترکی برخوردارند و فقط نحوه کار کردن آن ها فرق دارد. پس به طور کلی می توان گفت اجزای منگنه کوب عبارتند از:

  • محفظه سوزن: در این قسمت همانگونه که از نامش پیداست، سوزن های منگنه نگهداری می شوند. معمولا این قسمت به صورت کشویی از انتهای دستگاه خارج شده و امکان تعویض سوزن ها صورت می گیرد.
  • اهرم منگنه: اهرم بخشی از دستگاه منگنه کوب می باشد که با استفاده از یک فنر، به سوزن های منگنه فشار آورده و آن ها را به سمت دهانه هدایت می کند. به این ترتیب، به کمک اهرم سوزن ها یکی پس از دیگری از دهانه دستگاه خارج می شوند تا تعداد آن ها تمام شود.
  • ضامن پیچ تنظیم: به کمک این بخش می توان مقدار ضربه وارد شده به سطح مورد نظر، توسط سوزن ها را تعیین کرد.
  • اهرم ضربه ای: این اهرم سوزن ها را به صورت ضربه ای به داخل سطح مورد نظر فرو می کند. در مدل های دستی، اهرم ضربه زن با فشار فنر کار می کند ولی در مدل های بادی، فشار هوایی که از کمپرسور باد وارد می شود باعث به کار افتادن اهرم خواهد شد.

معرفی انواع منگنه کوب‌ها

با استفاده از منگنه کوب‌ ها می‌توانید کارهای فنی خانه و یا کارگاه را خودتان انجام دهید؛ زیرا منگنه کوب‌ها ویژگی‌های مشترک یکسانی دارند و کار با آنها بسیار ساده است. در ادامه انواع منگنه کوب را معرفی می کنیم.

منگنه کوب دستی

منگنه کوب دستی انرژی مورد نیاز خود را فقط از طریق قدرت بدنی و نیرویی که کاربر به آن وارد می کند به دست می آورد. این دستگاه کاربرد های محدودی دارد و به دلیل قیمت پایین آن، معمولا برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

02

کار کردن با این نوع منگنه کوب بسیار راحت است و برای استفاده از آن، فقط کافیست دسته آن را فشار دهید. منگنه کوب دستی خود به انواع مختلفی تقسیم می شود که برخی از مهم ترین های آن شامل منگنه کوب چند منظوره، منگنه کوب چکشی، منگنه کوب کارتن و منگنه کوب نصب کابل و سیم می باشد.

منگنه کوب بادی

این نوع منگنه کوب با استفاده از هوای فشرده کار می کند؛ به این صورت که هوای فشرده از طریق یک شلنگ فنری از کمپرسور باد به منگنه کوب بادی وارد شده و انرژی مورد نیاز آن را تامین می کند.

منگنه کوب بادی نسبت به انواع دیگر منگنه کاربردهای بسیار گسترده داشته و از قدرت بالاتری هم برخوردار است. این وسیله معمولا برای کارهای نجاری مورد استفاده قرار می گیرد و ابزار محبوب تولید کنندگان صنایع چوبی به شمار می رود. قدرت این دستگاه به قدری زیاد است که می تواند یک سوزن حدودا 8 میلی متری را در یک لحظه به چوب نرم فرو کند. همچنین خشابی بودن سوزن دستگاه باعث افزایش سرعت آن شده و تا حد زیادی در زمان صرفه جویی می کند.

03

این دستگاه طول عمر بسیار بالایی دارد و تا مدت های طولانی با همان کیفیت اولیه برای شما کار خواهد کرد. از جمله مزایای دیگر این نوع منگنه کوب می توان به سبک بودن آن و همچنین وجود سیستم ایمنی برای جلوگیری از پرتاب شدن ناگهانی سوزن اشاره کرد.

شرکت آروا میخکوب و منگنه کوب های بادی خود را با کیفیت فوق العاده و 30 ماه گارانتی به بازار عرضه می کند. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم برای خرید این ابزار حتما به سایت آروا سر بزنید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید با شماره 02161672 تماس بگیرید.

مقایسه منگنه کوب بادی و دستی

به عنوان مقایسه منگنه کوب بادی و دستی، می توان گفت هر دو نوع منگنه کوب از ویژگی های تقریبا مشابهی برخوردارند و از هر دو مورد برای منگنه کردن و متصل کردن وسایل مختلف استفاده می شود. اما منگنه کوب دستی کاربرد های محدودتری داشته و می توان گفت قدرت کمتری هم دارد. از این نوع منگنه کوب معمولا برای انجام کارهای ساده ای مانند نصب روکش، نصب پیش بند کابینت، پرس کردن و... استفاده می شود. در حقیقت منگنه کوب دستی یک ابزار مفید و لازم برای هر منزل به شمار می رود و کاربردهای صنعتی آن کمتر است.

در مقابل، منگنه کوب بادی به صورت تخصصی تر عمل کرده و قدرت بیشتری هم دارد. این نوع منگنه کوب برای کاربردهای نجاری، تولید مبلمان، تولید سرویس چوب، نصب کف پوش و... کاربرد دارد. همچنین منگنه کوب بادی به عنوان یک ابزار مفید برای برق کاری هم شناخته می شود.

نکات مهم در خرید منگنه کوب بادی و دستی

شما باید بر حسب کاربرد و نیاز خود یکی از انواع مگنه کوب را انتخاب کرده و خریداری نمایید. اما صرف نظر از خرید هر نوع منگنه کوب، لازم است با یک سری نکات مهم قبل از خرید این ابزار آشنا باشید تا خرید موفق تری داشته باشید. این نکات عبارتند از:

  • از جمله مهم ترین مواردی که باید به آن توجه کنید، قدرت دستگاه و سایز سوزن می باشد. این مورد باید با توجه به نیاز شما و کاربرد مورد انتظار انتخاب شود.
  • شرکت تولید کننده و برند منگنه کوب هم تاثیر بسیار زیادی در کیفیت آن دارد. بنابراین اگر به دنبال برندهای خوب و معتبر می گردید، می توانید به محصولات شرکت آروا اعتماد کنید.
  • وزن دستگاه تاثیر زیادی در راحتی کار با آن دارد و از موارد مهمی است که باید مد نظر قرار دهید.
  • برای خرید منگنه کوب دستی باید به محکم و مقاوم بودن دسته دستگاه توجه داشته باشید.
  • برای خرید منگنه کوب بادی باید به میزان قدرت و سرعت عملکرد دستگاه توجه کنید. 

کلام آخر

همانطور که در این مقاله متوجه شدید، منگنه کوب یکی از ابزارهای پرکاربرد نجاری به شمار می رود و در بسیاری موارد می تواند به کمک ما بیاید. منگنه کوب انواع مختلفی دارد، ولی ما در مطالب عنوان شده فقط به مقایسه منگنه کوب بادی و دستی اکتفا کردیم؛ چرا که این دو مورد از مهم ترین انواع منگنه کوب به شمار می روند.

با توجه به مطالب عنوان شده، می توان گفت حتی اگر در مشاغلی فعالیت دارید که هیچ ارتباطی به تعمیرات و یا ابزارآلات ندارند، اما داشتن یک منگنه کوب در منزل می تواند برای شما مفید باشد. چرا که به کمک آن می توانید به تعمیر وسایل منزل خود بپردازید و از هزینه های اضافی جلوگیری خواهد شد. خوشبختانه شرکت آروا به عنوان یکی از برترین ارائه دهندگان تجهیزات و ابزار آلات مختلف صنعتی و خانگی فعالیت دارد و شما می توانید با اطمینان کامل به این مجموعه، وسایل و ابزار مورد نیاز خود را تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر به arvatools.com مراجعه کنید.