علیزاده طباطبایی خبر از اختلاف کرباسچی با دیگر اعضای کارگزاران بر سر جوانگرایی در حزب می‌دهد و نمازی او را متهم به تناقض‌گویی می‌کند.

جدال در کارگزاران بالا گرفت/ ماجرای استعفاهای دسته‌جمعی جدی بود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: چندی پیش بود که فرزانه ترکان از اعضای پیشین حزب کارگزاران سازندگی خبر از استعفای خود، یدالله طاهرنژاد و جمعی از سران کارگزاران از ادامه فعالیت در این حزب داد. ساعتی بعد از این سخنان ترکان، اعضای ارشد کارگزاران از جمله محمد عطریانفر سخنان او را تکذیب کردند و گفتند که استعفا صرفا مربوط به ترکان می‌شود و طاهرنژاد از ادامه عضویت در شورای مرکزی استفعا داده است. عطریانفر گفت که سخنان ترکان را تکذیب می‌کنم.

به نظر می‌رسید که همه‌چیز در حد عصبانیت ترکان از اعضای اصلی کارگزاران باشد و حاشیه‌ای جدی در این حزب وجود ندارد که ناگهان خبر استعفای سید حسین مرعشی از کارگزاران منتشر شد که به سرعت مرعشی آن را تکذیب کرد اما یکی‌دو روز بعد خبر جدی شد و گفته شد که مرعشی استعفا داده است. بازهم عطریانفر به میانه میدان آمد و گفت که مرعشی استفعا نداده است و صرفا «خواهان استعفا» از شورای مرکزی دارد و علت آن هم باز کردن فضا برای جوانان است. عطریانفر حتی گفت که اجازه نمی‌دهیم مرعشی از شورای مرکزی کنار برود و در کنگره عمومی با استعفای او مخالفت می‌کنیم.

این هم گذشت تا آنکه روز گذشته سید محمود علیزاده طباطبایی یکی دیگر از اعضای کارگزاران سازندگی خبر از اختلاف کرباسچی با برخی از اعضای حزب داد. او به «خبرآنلاین» گفت: «کسانی که استعفا دادند خواستار حضور جوان‌ترها در حزب هستند؛ مثلا آقای کرباسچی اصرار دارند جوان‌ها بیایند ولی بیشتر اعضای حزب نظر دیگری دارند. در‌واقع در کشور ما تشکیلات حزب از پایین به بالا نبوده بلکه از قدیم هم از بالا به پایین بوده است و اعتبار حزب به افراد اصلی که بنیان‌گذاران حزب بودند برمی‌گردد، این چهره‌ها باید حضور داشته باشند که اینها هستند و از حزب استعفا ندادند، غیر از آقای محمد هاشمی که قبلا از حزب استعفا داد و رفت بقیه اشخاص مثل آقای جهانگیری و آقای همتی در حزب حضور دارند ولی عضو شورای مرکزی هستند و مسئولیتی ندارند».

او حتی گفت که فرزانه ترکان و یدالله طاهرنژاد هم با آنکه از شورای مرکزی استعفا داده‌اند اما هنوز می‌توانند در جلسات شورای مرکزی شرکت کنند: «خانم ترکان و آقای طاهرنژاد از مسئولیتی که در شورای مرکزی داشتند، استعفا دادند و زمانی که از مسئولیتشان استعفا دهند، می‌توانند در جلسات شرکت کنند یا شرکت نکنند؛ البته مدت زیادی است که جلسات حزب به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و به‌صورت حضوری نیست».

حالا اما انگار اختلاف نظرها در حزب کارگزاران واقعی است؛ به نحوی که یکی از اعضای این حزب می‌گوید کرباسچی با اعضای حزب اختلاف دارد و یک روز بعدش یکی دیگر از اعضای این حزب یعنی علی‌محمد نمازی علیه علیزاده طباطبایی مصاحبه می‌کند و به روزنامه «شرق» می‌گوید: «تا آنجایی که من در جریان هستم و باتوجه به اینکه در قریب به اتفاق جلسات شورای مرکزی حزب هم حضور دارم، موافق یا مخالفی درباره موضوع جوانگرایی در حزب سخنی نگفته‌اند؛ یعنی این‌طور نیست که یک عده مخالف جوانگرایی باشند و یک عده در برابر آنان اظهار موافقت با جوانگرایی کرده باشند و نه‌تنها آقای کرباسچی بلکه همه اعضای حزب قائل به ضرورت جوانگرایی هستند و این یک موضوع بدیهی است و کسی مخالف آن نیست... سخنان آقای علیزاده دارای تناقض است. او از یکسو می‌گوید استعفاها از شورای مرکزی با هدف جوانگرایی بوده است و از سوی دیگر و در جمله بعدش می‌گوید که آقای کرباسچی موافق جوانگرایی است و عده‌ای مخالف او هستند. آقای کرباسچی که از حزب استعفا نداده است. از طرفی تا جایی که ما در شورای مرکزی حضور داشته‌ایم، بحثی چه در مخالفت و چه در موافقت جوانگرایی از سوی اعضا نشنیده‌ایم».

به هر روی مشخص نیست چه اتفاقاتی در حزب کارگزاران سازندگی در حال رخ‌دادن است؛ حزبی که البته سابقه جداشدن اعضای ارشد خود را هم در سابقه دارد؛ نمونه‌اش محمد هاشمی رفسنجانی یکی از مهم‌ترین نیروهای این حزب که چندسالی می‌شود به کلی از کارگزاران سازندگی جدا شده است.