درحالی که در دولت قبل بیشتر شاهد توجیه گرانی‌ها بودیم دولت رئیسی و قوای دیگر اهتمام ویژه‌ای برای مهار این معضل دائمی در کشور دارند و این مسئله نوید بخش اتفاقات خوب در حوزه اقتصاد و معیشت خانوارهاست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دولت رئیسی میراث دار بسیاری از مشکلاتی بود که از دولت و یا دولت‌های گذشته باقی مانده است. در گام اول دولت رئیسی رسیدگی به سلامت مردم را در دستور کار خود قرار داد و واردات گسترده واکسن و واکسیناسیون عمومی در دستور کار دولت رئیسی قرار گرفت که به خوبی این موضوع انجام شد و با سرعت تمام بسیاری از مردم در مقابل ویروس کرونا واکسینه شدند. این اقدام رضایت عمومی را به دنبال داشت اما مشکلات کشور در بسیاری از بخش‌ها به قوت خود باقی است.

یکی از مشکلاتی که مردم را در تنگنا قرار داده است مسئله گرانی‌های افسارگسیخته و دائمی است. درواقع هر روزی که مردم برای خرید به مغازها رجوع می کنند، متاسفانه شاهد گرانی کالاهای مختلف خصوصا اقلام پرمصرف هستند که گویی این گرانی ها تمامی ندارند. در این عرصه نیز دولت اقداماتی را آغاز کرده است اما به باور کارشناسان این موضوع نیاز به بررسی و برخورد ریشه‌ای دارد . به عنوان نمونه در بحث گرانی گوشت مرغ و تخم مرغ ریشه این موضوع گرانی قیمت غذای طیور است که مرغداران را مجبور کرده که برای کسب سود و ادامه حیات و تولید محصول خود را گران کنند و این موضوع طی مراحل مختلف کشتار، توزیع و ... باعث گرانی بیشتر شده است. بنابراین برای حل مسئله گرانی گوشت مرغ باید مشکلات مرغداران در تهیه غذای طیور را حل کرد.

آنچه از فضای فعالیت های دولت دریافت می شود مسئولان توجه ویژه‌ای بحث تداوم گرانی کالاهای مختلف دارند. اخیرا ماجرای ارزان شدن سه کالای لبنیاتی که توسط مسئولان مربوطه اطلاع رسانی شد یکی از همین اقدامات بود. اگرچه هنوز مسائل و مشکلاتی در مورد نحوه ارزان شدن این کالاها و ثبات قیمت آنها وجود دارد اما اعلام این موضوع و همچنین تلاش برای کشیدن ترمز گرانی کالاهایی مانند لبنیات که در سبد غذایی مردم این روزها کمتر جای می گیرند، نشان دهنده اهداف دولت برای کاستن از مشکلات مردم در حوزه معیشتی است.

این درحالی است که بارها «سید ابراهیم رئیسی» درباره مهار گرانی صحبت کرده و از اعضای دولت خود خصوصا معاون اول خواسته تا تمهیدات لازم جهت مهار افسار گرانی در بازارهای مختلف را انجام دهد.

رئیس جمهور اولویت دولت سیزدهم را مهار گرانی و تورم در کشور عنوان کرده و خطاب به وزیران در هئیت دولت گفته است: «معیشت مردم و مهار گرانی و تورم از مسائل بسیار مهم و با اولویت دولت است و مردم انتظار دارند نسبت به این موضوع به هیچ وجه آرام نشینیم.»

بررسی میدانی قیمت کالاها از جمله اقداماتی بوده که مسئولان دولتی انجام داده‌اند. در یکی از این موارد معاون اول رئیس جمهور اخیرا به بازار میوه تره بار رفت تا از نزدیک با مشکلات مردم درباره گرانی آشنا شود. «محمد مخبر» بعد از شنیدن مشکلات مردم و مشاهده گرانی محصولات لبنی راهی کارخانه تولیدکننده شد تا دلایل گرانی را جویا شود. یکی از تولیدکنندگان، دلالی در بازار نهاده‎ها را عامل گرانی دانست و معاون اول رئیس جمهور نیز پیشنهاد داد که برای کنترل قیمت، به این شرکت مجوز بدهند که برای خودش نهاده وارد کند.

این درحالی است که برخورد دولتمردان گذشته با مسئله گرانی نه تنها پیگیری میدانی نبود بلکه با لحنی قابل تامل عنوان می کردند که مردم شکر کنند که مثلا گوشت قرمز در بازار وجود دارد. این درحالی است که وقتی گوشت قرمز گران شود مردم دیگر توانایی تهیه آنرا ندارد. از سوی دیگر با نوعی رفتار طلبکارانه مطرح می شد که مردم که صف نبستند و بازار پر از کالاهای مورد نیاز مردم است که بعد از مدتی مشاهده شد که مردم برای همین کالاها مجبور به صف بستن شدند.

موضوع مهار گرانی در جلسات سران قوا نیز در حال پیگیری است و سران قوا جلسات اقتصادی را به طور مرتب برگزار می کنند تا مشکلات مردم را در این حوزه بررسی و حل و فصل کنند.

پیشتر «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین ریشه مشکلات کشور را که منجر به گرانی و تورم شده و مردم را به زحمت انداخته است، ناترازی و کسری عملیاتی بودجه عنوان کرده بود و در همین زمینه اظهار داشت به‌فضل الهی این اصلاح ساختار را انجام می‌دهیم.

«حجت الاسلام  محسنی اژه‌ای» نیز در نشست شورای عالی قضایی به تلاش سه قوه برای مهار گرانی‌ها اشاره کرد و گفت: «در جلسه اخیر سران سه قوه، به مسئله بررسی ویژه نابسامانی بازار و گرانی قیمت‌ها تاکید شد.»

بر همین اساس رئیس قوه قضائیه نیز طی ابلاغ دستوری به دادستانی‌های سراسر کشور گفت: «از دادستان‌های سراسر کشور می‌خواهم این مسئله را با جدیت پیگیری کند و هر میزان که لازم باشد به وزیر محترم دادگستری کمک کنیم تا هماهنگ با دولت کنترل بازار پیگیری شود.»

با این حال اراده جمعی برای برخورد با گرانی‌ها در سه قوه به طور هماهنگ وجود دارد و برنامه ریزی های لازم در جلسات اقتصادی سران سه قوه برای این منظور صورت می گیرد. این درحالی بود که در دولت گذشته چندان در این حوزه امیدواری وجود نداشت و به جای کار عملیاتی که این روزها در افعال دولت رئیسی دیده می شود، شاهد توجیهات از سر باز کن از سوی مسئولان دولت قبل بودیم. با این حال توجه و اهتمام ویژه سه قوه برای مهارگرانی‌ها نشان دهنده و نوید بخش مهار گرانی ها و بروز اتفاقات خوب اقتصادی برای کشور است. موضوعی که اگرچه کمی زمانبر است و برای آن باید حوصله به خرج داد اما با توجه به اینکه برنامه ریزی و تلاش برای رفع آن وجود دارد قطعا اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد.